LINGWEB: A NEW PEDAGOGY-DRIVEN CMS FOR LANGUAGE LEARNING AND TEACHING
Resumen
This article presents a research study in the context of which an innovative CMS (Course Management System) for language learning and teaching was designed. Lingweb is a
platform created at the Language School of the Universidad
del Valle, Cali (Colombia). The system is grounded on a
socioconstructivist view which combines sociocognitivist and sociocultural principles with interactionist, collaborative and metacognitive approaches to language learning and teaching. The article describes the system’s structure, components, functionalities, as well as two samples of teacher-guided scenarios which illustrate the way Lingweb has been used.
Keywords: web-based learning, CMS, language learning
and teaching, e-learning platform, pedagogy-driven tools
RESUMEN
En este artículo se prueban los resultados de una investigación que utilizó un Sistema de Manejo de la Información para el aprendizaje y la enseñanza de los idiomas, denominado Lingweb”, el cual se diseñó y creó en la Escuela de Idiomas de la Universidad del Valle, situada en Cali. Esta plataforma y su utilización se fundamenta en el paradigma socioconstructivista, el cual a su vez incluye principios sociocognitivos, socioculturales y metacognitivos, y los aplica en la enseñanza y el aprendizaje de los idiomas. En el artículo se describe la estructura del sistema, sus componentes y su funcionalidad. Además, se reportan los resultados de la utilización de la plataforma Lingweb a través de dos muestras de módulos guiados por el profesor.