ASSESSING STUDENT-TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT THE IMPLEMENTATION OF REFLECTIVE TEACHING TOOLS IN THE PRACTICUM

Autores/as

  • Lilian Cecilia Zambrano Universidad Surcolombiana de Neiva. Neiva, Huila, Colombia
  • Edgar Alirio Insuasty Universidad Surcolombiana de Neiva. Neiva, Huila, Colombia

Resumen

ABSTRACT


This study examined the perceptions student-teachers held about the implementation of Reflective Teaching in the practicum. Six student-teachers took part in a conference for which researchers had designed and given them a conference protocol. This protocol was made of four key questions concerned with student-teachers´ theoretical insights into Reflective Teaching, the role their students can play in improving classroom processes, their views about journal-keeping and blog discussion. A ground theory approach enabled researchers to analyze data and establish that student-teachers have made significant progress in the conceptualization of Reflective Teaching and in the practical exploration of tools such as journal keeping and blog discussion. Nevertheless, some useful implications for improving the second cycle of the ongoing process were also derived.

RESUMEN


Este estudio examinó las percepciones que profesores practicantes tenían acerca de la implementación de la Enseñanza Reflexiva en la práctica docente. Seis practicantes
participaron en una conferencia, de acuerdo con el protocolo que los investigadores habían diseñado para el efecto. Este protocolo estuvo estructurado por cuatro interrogantes que consultaban básicamente los supuestos teóricos que los practicantes tenían acerca de la Enseñanza Reflexiva en general, el papel que sus respectivos estudiantes podrían jugar
en el mejoramiento del proceso enseñanza-aprendizaje, sus
puntos de vista en torno a los diarios y a las discusiones promovidas a través de los blogs. A partir de los datos recogidos, se logró establecer que los profesores practicantes
habían avanzado en la conceptualización de la Enseñanza
Reflexiva y en la exploración práctica de herramientas como los diarios y las discusiones realizadas a través de los blogs. Se derivaron también algunas implicaciones para el mejoramiento del segundo ciclo de todo el proceso.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2009-11-27