Concentration and prices in the world market palm oil 1985-2005
Keywords:
concentration, oligopoly, market power, palm oilAbstract
This paper studies the structure of the global market for palm oil, and his influence on the price level. For this, we calculate market concentration indices and correlation statistics to establish causality relations. The main results show that although this market is highly concentrated, this does not seem to affect the price. The explanation given is that this situation is caused by the high substitution between palm, sunflower and soybeans oils, and the fact that entry barriers are not high enough.
Downloads
References
BASIRON, Yusof (2002). Palm Oil and Its Global Supply and Demand Prospects, Oil palm industry economic journal, Vol. 2(1): Kuala Lumpur, Malaysia. Consultado el 12 de junio 2011, 10:28 a.m. http://palmoilis.mpob.gov.my/publications/opiej.html
BONILLA, Guillermo y OSORIO, Horacio (1993). Estructura de mercado y prácticas comerciales en los sectores industrial, minero- energético y de servicios públicos en Colombia, Planeación & Desarrollo, Vol. XXIV, No. 2, Bogotá.
CLARKE, Roger (1993). Economía industrial, Ediciones Celeste, Madrid.
COLOMA, Germán (2002). Apuntes de organización industrial (parte 2), CEMA Working Papers: Serie Documentos de Trabajo. 222, Universidad del CEMA
GARCÍA ALBA, Pascual (1994). Un índice de dominación para el análisis de la estructura de los mercados, El trimestre económico, Vol. LX1 (3), No. 243, julio-septiembre, Fondo de Cultura Económica, México.
GÓMEZ-LOBO Andrés y GONZÁLEZ, Aldo (2007). La relación entre los precios de los alimentos y la concentración de los supermercados en Chile: evidencia de un modelo dinámico de panel y análisis de los impactos de las fusiones propuestas en la industria, Serie Documentos de trabajo No. 249, Departamento de Economía,Universidad de Chile, Santiago.
FARRELL, Joseph y SHAPIRO, Carl (1990). Horizontal Mergers: An Equilibrium Analysis, American Economic Review, American Economic Association, vol. 80 (1), marzo, 107-126.
HARRIS, Paul (2006). La concentración bajo la lupa. En Revista Business Chile, http://businesschile.cl/es/noticia/reportaje-principal/la-concentracion-de-mercado-bajo-la-lupa. Consultado: 4 de agosto de 2012, 6:49 pm.
JUNQUEIRA, Cristiane y DE LIMA, Marcos André (2002). Índices de Concentraçao, Secretaria de Acompanhamento Econômico – SEAE, Ministerio de Fazenda, Documento de trabalho Nº 13.
Mc CONNEL, Campbell y BRUE, Stanley L. (1997). Economía: principios, problemas y políticas, Mc Graw HillInternacional,Traducido de la decimotercera versión en inglés, México, 635p.
PEÑA, Ximena (2001). ¿Qué tan poderosas son las aerolíneas colombianas? Estimación del poder de mercado en las rutas nacionales, Revista Planeación y Desarrollo, julio-septiembre, Departamento Nacional de Planeación, Bogotá.
POSSO SUÁREZ, Christian Manuel (2005). Caracterización de las barreras a la entrada: un estudio para la industria caleña 1994-2002, Economía, Gestión y Desarrollo, N°. 385, Cali, Colombia.
PINDYCK, Robert y RUBINFELD, Daniel (2009). Microeconomía, 7a. edición, Pearson, Madrid.
SHEPHERD, William y SHEPHERD, Joanna (2004). The economics of industrial organization, Waveland Press Inc, Long Grove, IL.
WILLIAMSON, Oliver E. (1968). Economies as an Antitrust Defense: The Welfare Trade-o>s, American Economic Review; 58, 18-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.