Vulnerability assessment of young people not to educate: a quantitative approach for the Colombian case
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.151602.21Keywords:
Vulnerability, poverty, education, binary modelsAbstract
This paper presents an analysis of the determinants of vulnerability among young people between 14 and 28 years. Based on the human development approach, vulnerability is explained from the perspective of education, suggesting that a young person can be vulnerable to not educated either illiteracy or truancy, selecting the dimension is in the importance It has the same engine in a society like development.
The study is conducted through a microeconometric analysis using models with limited dependent variable. The main findings show that although the proportion of illiteracy is low, can be explained by lack of money, education costs and that should work; furthermore, it is directly associated with low levels of parent education. For its part, the truancy suffer further women than men. Also, to the extent that the parent increased their level of education and also the home is composed of a mother, the young are more likely to study.
Downloads
References
(1) BUSSO, G. (2001). Vulnerabilidad Social: Nociones e implicancias para Latinoamérica a inicios del siglo XXI. Seminario internacional las diferentes expresiones de la vulnerabilidad social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL.
(2) CASTAÑO, Lina (2007). Una aproximación a la vulnerabilidad, Departamento Nacional de Planeación, Dirección de Desarrollo Social Grupo de Calidad de Vida. República de Colombia, Bogotá D.C., Impresión Gráficas Ducal Ltda.
(3) COLOMBIA (2013). Ley estatutaria 1622 de 2013. Estatuto de Ciudadanía Juvenil.
(4) COLOMBIA (2015). Ministerio de Trabajo, Gobierno patrocinará primer empleo a 40 mil jóvenes entre 18 y 28 años, Comunicado del 9 de febrero de 2015. Disponible En: http://www.mintrabajo.gov.co/febrero-2014/4187-gobierno-patrocinara-primer-empleo-a-40-mil-jovenes-entre-18-y-28-anos.html,recuperado el 27 de febrero de 2015.
(5) COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE, CEPAL (1999). Marco Conceptual sobre activos, Vulnerabilidad y Estructura de Oportunidades.
(6) DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2006). Conpes Social 100. Bogotá, D.C.: DNP.
(7) Documento preparado por la Oficina de CEPAL en Montevideo, con el apoyo financiero del PNUD, en el marco del Proyecto URU/97/017. Apoyo a la implementación del Programa de Acción de la Cumbre Mundial sobre Desarrollo Social..
(8) ESTUPIÑÁN, V. y GUERRERO, Gissela (2013). Medición de la Vulnerabilidad de los Hogares en Colombia: Una Propuesta Metodológica. Aplicación al Municipio de Pasto, Año 2012. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad de Nariño. Recuperado el 25 de mayo de 2015.
(9) FIGUEIRA, C. (2001). Estructura de Oportunidades y Vulnerabilidad Social Aproximaciones Conceptuales Recientes. Seminario internacional, las diferentes expresiones de la vulnerabilidad social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
(10) GOBIERNO DE CHILE, MIDEPLAN (2003). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional, Manual de Stata.
(11) GUJARATI, Damodar y PORTER, Dawn (2010). Econometría. 5 ed. México D.F: McGraw-Hill Interamericana. 921p.
(12) JEUDE, V. L. (2005). Análisis y estrategias para poblaciones rurales con mayor vulnerabilidad socioeconómica en Centroamérica. Serie de Publicaciones Ruta. Centroamérica: Infoterra Editores S.A.
(13) LAS NOTICIAS DE STATA (2011). Revista enero, febrero, marzo de 2011, Vol. 26 No. 1.
(14) NIEVES, M. (2011). El desafío de un sistema nacional de cuidados para el Uruguay. Serie Seminarios y Conferencias (66). Santiago de Chile: Naciones Unidas.
(15) NOVA, D., BERMÚDEZ, R., & GORDILLO, C. Y. (s.f.). Algoritmo para la conformación del ingreso per cápita para la medición de pobreza a partir de la encuesta continua de hogares - ECH (2002-2005) y de la gran encuesta integrada de hogares - GEIH (2008-2010). Misión para el Empalme de la Series de Empleo Pobreza y Desigualdad - MESEP, con base en la metodología definida por esta misión. DANE.
(16) OIT. (2015). Formalizando la Informalidad Juvenil. Experiencias Innovadoras en América Latina y el Caribe. Lima: Oficina de la OIT para América Latina y el Caribe.
(17) PAGANO, Juan; ROSSI, Lanina; ROSSI, Máximo y TRIUNFO, Patricia (s.f.). Introducción a Stata, notas docentes, nota docente No. 17. Universidad de la República, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Economía.
(18) PIZARRO, R. (2001). La vulnerabilidad social y sus desafíos: una mirada desde América Latina. Serie estudios estadísticos y prospectivos. Santiago de Chile, Chile: Naciones Unidas.
(19) RODRIGUEZ, Carolina; CÁCERES, José, (2007). Modelos de elección discreta y especificaciones ordenadas: una reflexión metodológica, Estadística Española, Vol. 49, Núm. 166, 2007, pp. 451 a 471.
(20) ROJA, F. I. (2007). Análisis de Vulnerabilidad y Capacidad, Lecciones aprendidas y recomendaciones. Agenda Global de la Federación Internacional (2006-2010). Ginebra, Suiza.
(21) ROJO, José (2008). Curso de Introducción al paquete Stata (versión 9.1 SE), Unidad de análisis estadístico, Centro de Ciencias Humanas y Sociales, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CCHS, CSIC), Madrid.
(22) ROSALES, et. al. (2013). Fundamentos de econometría intermedia: teoría y aplicaciones. Bogotá: Ediciones Uniandes, 420p.
(23) SOJO, Ana (2012). Desafío para la medición de la vulnerabilidad y las políticas públicas pertinentes, Vol. 3 Núm. 2.
(24) TABORDA, R. (2011). Estimaciones y Comandos Stata. Universidad del Rosario, Facultad de Economía.
(25) VÁSQUEZ, Javiera (s.f.). Curso de nivelación Stata Magister en políticas públicas. Centro de Micro datos. Departamento de Economía, Universidad de Chile.
(26) WOOLDRIDGE, J. (2010). Introducción a la Econometría un Enfoque Moderno (Cuarta ed.). México, D.F.: Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.
(27) BANCO MUNDIAL [En línea]: www.bancomundial.org/
(28) MINISTERIO DE EDUCACIÓN [En línea]: http://www.mineducacion.gov.co/
(29) MINISTERIO DE TRABAJO [En línea]: http://www.mintrabajo.gov.co/
(30) TEMAS MUNDIALES [En línea]: http://www.un.org/es/globalissues/youth/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.