Organizational management in complex environments by the services sector Msmes city of Sincelejo

Authors

  • Jorge Luis Del Rio Vásquez Corporación Unificada Nacional de Educación Superior CUN

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.171802.75

Keywords:

Process, management, organization, competitiveness

Abstract

In order to determine standard organizational management in complex environments that practice MSMEs in the services sector in the city of Sincelejo - Sucre-Colombia, this investigation is being conducted. It is therefore important to consider your current management, since these represent mainly the business of local and national economies.

The present article pretends an analysis, to the light theory and empirical antecedents, that show the relation between the management organizacional and the indexes of perdurabilidad or taxes of mortality of the MIPYMES of the sector service, defining the main approach of models of management organizacional in head of authors eat Koontz And Weihrich, (1998), Of Rosa, (2002), Wong, (2000), among others.

Finally, the MIPYMES of the sector, from his functional or operative approach and informality no aprestan even to approach based in processes, therefore, the efforts in matter of strengthening and business consolidation, would be directed to the development Of the management of the human talent, the commercial management, the managerial management, the management of production, the financial management, the technological management and the management of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Luis Del Rio Vásquez, Corporación Unificada Nacional de Educación Superior CUN

Especialista en Investigación aplicada y Administración de la informática educativa, Universidad de Santander y Corporación Universitaria del Caribe, CECAR. Docente rol investigador Escuela de Ciencias Administrativas, Corporación Unificada Nacional de Educación Superior CUN.

References

(1) ANAYA, Edgar. (2014). Factores determinantes de la perdurabilidad de las empresas MIPYMES comerciales en el municipio de Sincelejo – Sucre: apreciaciones de los directivos. Universidad Nacional de Colombia Facultad de Ciencias Económicas. Sincelejo, Colombia. Página. 29.

(2) AMOZARRAIN, Manuel. (1999). La gestión por procesos. Editorial Mondragón Corporación Cooperativa, España. Pág. 2.

(3) ARAGÓN, Antonio.; SÁNCHEZ, Gregorio. (2003). Orientación estratégica, características de gestión y resultados: un estudio en las pyme españolas. ICE Tribuna de Economía, 809, pp. 169-187.

(4) BLANCHARD, Ken. (1999). Leadership and the One Minute Manager, William Morrow. New y Updated. U.S.A. Pág. 39.

(5) BUENO, Eduardo. (1998). El capital intangible como clave estratégica en la competencia actual. Boletín de Estudios Económicos. 1998. Vol. 53(164). Madrid, España.

(6) CÁMARA DE COMERCIO DE SINCELEJO. (2013). Base de Datos 2013. Sincelejo.

(7) BRUNET Ignasi; BELZUNEGUI Angel (2000). Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global. Ariel Economía. Barcelona, España. Pág. 256.

(8) CAMISÓN, Cesar. (1997). La competitividad de la pyme industrial española. Estrategias y competencias distintivas. Biblioteca Civitas Economía y Empresa. Colección Empresa: Madrid, España. Párrafo 14.

(9) CAMISÓN, Cesar. (2000). Reflexiones sobre la investigación científica de la pyme. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 6 (2), pp. 13-30. México D.C. México.

(10) CAMISÓN, Cesar. (2000). Reflexiones sobre la investigación científica de la pyme. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 6 (2), pp. 13-30. México D.C. México.

(11) DE LA ROSA ALBURQUERQUE, Ayuzabet. (Julio 2002). Teoría de la Organización y Nuevo Institucionalismo en el Análisis Organizacional. Administración y Organizaciones. No. 8; Año 4, 13-44. México D.C. México.

(12) DIARIO OFICIAL No. 44.078 de 2000.

(13) DAVEL, E. y VERGARA, S. (2001). Gestión de personas y subjetividades. Sao Paulo: Atlas. Núm. 493-496.

(14) PANJWANI, A., AGGARWAL, V.; DHAMEJA, N. (2008). Family Business: Yesterday, Today, Tomorrow. Indian Journal of Industrial Relations, 44(2).

(15) HELLRIEGEL, D. JACKSON, S. y SLOCUM, J. (2005). Administración. Un enfoque basado en competencias. 10ma.edición. Thomson: México.

(16) KOONTZ Harold. WEIHRICH Heinz. (1998). Administración una perspectiva global. Mc GrawHill: México. Pág. 203.

(17) JABLIN, FRED, (1986). Estudio de la comunicación organizacional: su evolución y su futuro, la comunicación humana. La Comunicación Humana: Ciencia Social. McGraw Hill: México. Pág. 35.

(18) FAJARDO, Carlos. (2005). Gestión, Entorno y Competitividad de las Organizaciones. Citado por Vicerrectoría de investigación y transferencia. Universidad la Salle. Bogotá, Colombia. Pág. 85.

(19) LEVY David. (1994). Caos Teoría y Estrategia: Teoría, aplicaciones y de gestión Implicaciones Strategic Management Journal, 15, 176.

(20) Marrero, Martha. Domínguez, Julián. y Fajardo, Bleittys, (2012). La Gestión por Procesos como técnica para el éxito de las organizaciones. Artículo. Universidad de la Isla de la Juventud. Cuba. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/infd/n1512/infd03212.htm

(21) MORIN, Edgar. (2007). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa: Barcelona.

(22) MASCAREÑAS, Juan. (2001). Manual de funciones y adquisiciones de empresas. Mc Graw Hill: España. Pág. 83.

(23) MUNDUATE, Lourdes. (1997). Conflicto y negociación. Madrid: Pirámide. Pág. 73.

(24) NONAKA, Ikujiro. (1991). The Knowledge Creating Company. Hardvard Business Review, November. /December, pp. 96-104.

(25) PÉREZ, Claudia Milena. (2011). Corporación observatorio del mercado de trabajo en Sucre. Sincelejo. Pág. 39.

(26) PEIRÓ, José. Manuel. (1983). Psicología de las organizaciones. Madrid: UNED. (5ª). Pág. 54.

(27) RAMÍREZ, Carlos. (2005). Fundamentos de Administración. Bogotá: Textos Universitarios. Pág. 202.

(28) VILLEGAS Dora, y TORO Ivan. (2009). Las pymes: una mirada a partir de la experiencia académica del mba. Universidad EAFIT. Medellín – Colombia. Articulo revista. Pág. 88.

(29) WONG, Roderick. (2000). Motivation. A Biobehavioural Approach. Cambridge: Cambridge University Press. Pág. 2 -3.

Published

2017-11-24

How to Cite

Del Rio Vásquez, J. L. (2017). Organizational management in complex environments by the services sector Msmes city of Sincelejo. Tendencias, 18(2), 45–57. https://doi.org/10.22267/rtend.171802.75