Psychosocial factors immersed in the context of educators in a state educational institution of San Juan de Pasto

Authors

  • Hernán Darío Dávila Burbano Universidad de Nariño
  • Lady Dayanne Lombana Mora Universidad de Nariño
  • Sonia Maritza Matabanchoy Tulcan Universidad de Nariño
  • Christian Alexander Zambrano Guerrero Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.181902.101

Keywords:

Intra-labor risk factors, Extra-labor risk factors, Educators.

Abstract

The psychosocial factors should play an important role within each organization since these directly affect the worker’s performance and health, as well as the functionality of the company. For this reason, the present study aims to identify the intra-labor and extra-labor psychosocial factors in educators of a State Educational Institution of San Juan de Pasto through a descriptive methodology with a cross-sectional design. In the study, three questionnaires from the Colombian Ministry of Social Protection (2010) were applied: the Battery Instruments for the Evaluation of Psychosocial Risk Factors (General data Sheet, the Intra-labor Psychosocial Risk Questionnaire (form A), and the Extra-Labor Psychosocial Risk Questionnaire). The results show that educators are not exempt from being exposed to intra-labor and extra- labor risks, since the different conditions that take place inside and outside the workplace affect their health and performance in the Institution. These findings are evidenced in most of the population that scores some dimensions at high and very high risk.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) BEDOYA, Bedoya Ever de Jesús., OQUENDO, Puerta Sergio René. & GALLEGO, Ruiz María Camila. (2014). Diagnóstico de los factores de riesgos psicosociales intralaborales a los que están expuestos los docentes de tiempo completo y de cátedra en la Universidad Autónoma Latinoamericana (UNAULA). Revista Uni-pluri/versidad 14 (3), 102-113.

(2) BOTERO, Álvarez Carla. (2012). Riesgo psicosocial intralaboral y "burnout" en docentes universitarios de algunos países latinoamericanos. Cuadernos de Administración, 28 (48), 117-132.

(3) CABALLERO, Dominguez Carmen., GONZÁLEZ, Gutierres Orlando., MERCADO, Anguila Daniel., LLANOS, Barrios Carlos., BERMEJO, Barrero Yamid. & VERGEL, Medrano Claudia. (2009). Prevalencia del síndrome de burnout y su correlación con factores psicosociales en docentes de una institución universitaria privada de la ciudad de Barranquilla. Revista Psicogente, 12 (21), 142-157.

(4) CLADELLAS, Pros Ramón. & BADIA, Martin María del Mar. (2010). La gestión del tiempo de los profesores universitarios en función de la modalidad educativa: sus efectos psicosociales. Revista Española de pedagogía, LXVIII (246), 297-310.

(5) Comité Mixto OIT/OMS. (1984). “Factores psicosociales en el trabajo: naturaleza, incidencia y prevención”. Novena reunión. Ginebra, 1. Serie seguridad, higiene y medicina del trabajo núm. 56.

(6) DUQUE, María Paula. (2013). El concepto de solidaridad. Revista de Estudios Sociales, (46), 192-194.

(7) ENRÍQUEZ, Villota María Fernanda. (2008). Factores de Riesgo Psicosocial en docentes de la Universidad Mariana. Revista UNIMAR, 45, 73-87.

(8) FAJARDO, Zapata Álvaro., MONTEJO, Ángel Fernando., MOLANO, Vargas German., HERNÁNDEZ, Niño Jenny. & QUINTERO, Guzmán Adelaida. (2013). Correlación entre los Factores de Riesgo Intralaboral y los Niveles Séricos de Cortisol en Docentes Universitarios. Ciencia y Trabajo, 15 (46), 1-6.

(9) GÓMEZ, Ortiz Viviola. & MORENO, Lorena. (2010). Factores psicosociales del trabajo (demanda-control y desbalance esfuerzo-recompensa), salud mental y tensión arterial: un estudio con maestros escolares en Bogotá, Colombia. UniversitasPsychologica, 9 (2), 393-407.

(10) HERAZO, Ruiz Cristian Camilo, OSPINA, Serna Michelle & RAMIREZ, Henao Sandra. (2013). Factores psicosociales y organizacionales que afectan la productividad. Trabajo de grado presentado como requisito para optar el Título de Especialista en Gestión del Talento Humano y la Productividad, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia.

(11) HERNÁNDEZ, Sampieri Roberto., FERNÁNDEZ, Collado Carlos., & BAPTISTA, Lucio María del Pilar. (2007). Metodología de la investigación. (4ª. ed.). México: McGraw Hill.

(12) Ministerio de la Protección Social, (2008). Resolución 2646. Colombia.

(13) Ministerio de la Protección Social. (2010). Batería de Instrumentos para la Evaluación de Factores de Riesgo Psicosocial. Colombia.

(14) MÚNERA, Palacio Mónica María., Sáenz, Agudelo Mónica Liliana., Cardona, Arango Doris. (2013). Nivel de riesgo psicosocial intralaboral de los docentes de la Facultad de Medicina, Universidad CES Medellín, 2011. Rev. CES Med., 27 (2) ,163-175.

(15) Organización Internacional del Trabajo. (2002). Registro y notificación de accidentes del trabajo y enfermedades profesionales y lista de la OIT relativa a las enfermedades profesionales. Obtenido de, http://www.ilo.org/public/spanish/standards/relm/ilc/ilc90/rep-v-1.htm#Registro%20y%20notificacion%20de%20accidentes%20deL%20traba

(16) PANDO, Moreno Manuel., CASTAÑEDA, Torres Jorge., GREGORIS, Gómez Martín., ÁGUILA, Marín Antonio., OCAMPO, de Águila Lourdes. & NAVARRETE, Rosa María. (2006). Factores psicosociales y síndrome de burnout en docentes de la Universidad del Valle de Atemajac, Guadalajara, México. Salud en Tabasco, 12 (3), 523-259.

(17) PELÁEZ, Arcila Sandra Milena. & CUELLAR, García Susana. (2014). Identificación de los factores de riesgo psicosociales, intralaborales, en los trabajadores de la fundación Sofía, de la ciudad de Manizales. Tesis de especialización no publicada, Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

(18) PÉREZ, Soriano Javier. (2009). Seguridad y salud en los docentes. Gestión práctica de riesgos laborales: Integración y desarrollo de la gestión de la prevención, (58), 30- 35.

(19) PUENTES, Suarez Alexandra., HERNÁNDEZ, Delgadillo Victoria. & SÁNCHEZ, Huertas Natalia. (2008). Factores de Riesgo Psicosocial en docentes de básica primaria de Tunja. Perspectiva Salud-Enfermedad, 14 (1), 16-34.

(20) RODRÍGUEZ, Eduar., SÁNCHEZ, Gómez Johana., DORADO, Hugo Armando. & RAMÍREZ, José Manuel. (2014). Factores de Riesgo Psicosocial Intralaboral y grado de Estrés en docentes universitarios. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 4 (2), 12-17.

(21) ROJAS Gutiérrez Renán Alfonso. (2015). La Seguridad y Salud en el Trabajo en Cifras. Consejo Colombiano de Seguridad. Obtenido de https://ccs.org.co/salaprensa/index.php?option=com_content&view=article&id=573:SST&catid=%2520320&Itemid=856

(22) SAUTER, Steven., MURPHY, Lawrence., HURRELL, Joseph., & LEVI, Lennard. (2001). Factores psicosociales y de organización. En J. Stellman& M. McCann. Enciclopedia de Salud y seguridad en el trabajo (pp.34.1-34.87). España: Chantal Dufresne, BA.

(23) VELÁSQUEZ, Arboleda Oscar Hernán. & BEDOYA, Bedoya Ever de Jesús. (2010). Una aproximación a los factores de riesgo psicosocial a los que están expuestos los docentes contratados bajo la modalidad de horas cátedra en la ciudad de Medellín. UNI PLURI/VERSIDAD, 10(2), 1-14.

(24) VÉLEZ, Laguado Patricia. & MAYORGA, Ayala Luz Dary. (2013). Relación de los factores de riesgo psicosociales y el síndrome de burnout en docentes de planta de la Universidad Francisco de Paula Santander en el periodo del 2011-2012. Revista ciencia y cuidado, 10 (2), 85-95.

Published

2018-12-20

How to Cite

Dávila Burbano, H. D., Lombana Mora, L. D., Matabanchoy Tulcan, S. M., & Zambrano Guerrero, C. A. (2018). Psychosocial factors immersed in the context of educators in a state educational institution of San Juan de Pasto. Tendencias, 19(2), 138–160. https://doi.org/10.22267/rtend.181902.101

Most read articles by the same author(s)