El desarrollo del pensamiento pedagógico en los egresados de las facultades de educación en la ciudad de san juan de pasto (Colombia)
Keywords:
saber, ciencia, calidad, pedagogía, reflexiónAbstract
The article takes us to the key issues involved in the formation of educational thought of the graduates of university training programs, which analyzes the perception of the area by university lecturers, teachers and graduates of teacher trainers programs, the latest at the time were employed as OPS teachers. To identify this type of orientation was necessary to perform the analysis of documents issued at the time by the universities and the Ministry of Education. To obtain such information surveys were applied to university teachers from three universities in the region and analyzed life stories written by OPS teachers from the city of San Juan de Pasto, Colombia. The article gives an account of the teaching profession they chose, how they were the first approaches to teaching, and to what extent such training affects the performance of the profession within the classroom.
Downloads
References
ALBERCI, Aureliana y SERRERI, Paolo (2005). Competencias y Formación en la Edad Adulta. El Balance de Competencias. Barcelona: Laertes.
BROCKBANK, Anne y MCGILL, Ian (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.
FERNÁNDEZ P., Miguel (1986). Evaluación y Cambio Educativo. Madrid: Morata.
FERNÁNDEZ P. (2004). Las tareas de la profesión de enseñar. Madrid: Siglo XXI.
FERNÁNDEZ P. (1987). El aprendizaje de lo social. En Educación y Sociedad, 8, 7-24.
FERNÁNDEZ P. (1990). La cara oculta de la escuela: educación y trabajo en el capitalismo. Madrid: Siglo XXI.
FERNÁNDEZ P. (1992). Poder y participación en el sistema educativo. Barcelona: Paidós.
FERNÁNDEZ P. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: Crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.
GIMENO, José (1988). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
GIMENO, José (1996). La transición a la educación secundaria. Madrid: Morata.
GIMENO, José (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.
GIMENO, José (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.
GIMENO, José y PÉREZ, Ángel (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
GIMENO José, PÉREZ G. Ángel y otros (2008). Educar por Competencias, ¿qué hay de nuevo?Madrid: Morata.
Goetz, J., y Lecompte, D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
INFORME OCDE (1998). Implantación de la educación permanente. Madrid: Santillana.
MEN (1992). Ley 30 de 1992. Bogotá: MEN.
MEN (1994). Ley general de educación. Bogotá: MEN.
MEN (1997). Decreto 3012 de 1997. Por el cual se adoptan disposiciones para la organización y funcionamiento de las escuelas normales superiores. Bogotá: MEN.
MEN (1998). Decreto 272 del 11 de febrero de 1998. Bogotá: MEN.MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1990). Ley Orgánica General del Sistema Educativo.Madrid: MEC.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1995). Sistema Educativo Español. Madrid: MEGCIDE.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1996). Ley Orgánica de la Participación, la evaluacióny el gobierno de los centros Docentes. Madrid: MEC.
MINSITERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1994). Centros Educativos y calidad de las Enseñanza.Propuesta del actuación. Madrid: MEC.
MORIN, Eduardo (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos.
O.C.D.E. (1986). Informe sobre la evaluación del sistema educativo español. Madrid: MEC.
O.C.D.E. (1996). Escuelas y calidad de la enseñanza: Informe internacional. Barcelona: Paidós.
OCDE (1999). Analise des politiques d’ education. París: OCDE/CERI.
POLAINO, Lorente A. (2006). En: “Motivación y calidad docente en la universidad”
REAL ACADEMIA DE LA LENGUA (2010). Diccionario de la Lengua Española.
SILVERO, Marta. Navarra: Ediciones Universidad de Navarra.
SHÖN, Donal (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacía un nuevo diseño de la enseñanza en las profesiones. Barcelona: Paidós.
SHÖN, Donal (1998). El Profesional Reflexivo. Cómo piensan los profesionales reflexivos cuando actúan. Barcelona: Paidós.
SHÖN, Donal (1983). The reflective practitioner. How professionals think in action. Lodon: Temple Smith.
SILVERO Marta (2006). Motivación y Calidad Docente en la Universidad. Navarra: Ediciones Universidad de Navarra.
UNESCO (1990). Conferencia Mundial sobre Educación para todos. Jomtiem.
UNESCO (1995). Informe de la comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. París.
UNESCO (publicado como Informe Delors (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid:Santillana.
UNESCO (2000). Forum Internacional Consultivo. Dakar, 26-28 Abril. París: Secretariado delForum EFA UNESCO.
UNESCO (2001a). XI Conferencia Iberoamericana de Educación. Valencia.
UNESCO (2001b). Declaración de Cochabamba. Cochabamba.
UNESCO (2001c). Conferencias iberoamericanas de educación. La Habana, Panamá y Valencia: UNESCO.
UNESCO-UNICEF. (1996). La educación preescolar y básica en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco-Unicef.
ZABALZA, Miguel (1987). Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea.
ZABALZA, Miguel (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.