Estado del arte en el uso de herramientas tradicionales de marketing en las empresas de los sectores comercial y de servicios de la ciudad de popayán, cauca.

Authors

  • Didier Rubén Córdoba Lozada Corporación Universitaria Autónoma del Cauca
  • Julián Eduardo Bucheli Sandoval Universidad del Cauca

Keywords:

Marketing Tools, competitiveness, market research

Abstract

The imperative need to know, how the marketing tools are applied by regional enterprises, becomes a fundamental requirement of modern business management, because today many organizations still make transactions or trade in the most traditional way, developing marketing activities in the most basic way without even realizing it and without considering the real needs and desires of those who buy and / or consume their products.

This context show us that the companies in our region, fully or partially unknown the myriad of existing marketing tools, their importance and relevance to achieve better trade performance and communication.

For this reason, there raises the question at the academic level about the use of marketing tools by companies in the commercial and service sector in the city of Popayan, Department of Cauca.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Didier Rubén Córdoba Lozada, Corporación Universitaria Autónoma del Cauca

Docente investigador: Co director grupo de investigación Tendencias y Herramientas del Marketing - TEHMA coordinador de investigaciones de la facultad de ciencias administrativas, Ccntables y económicas, corporación Universitaria Autónoma del Cauca, ingeniero de minas, especialista en gerencias de proyectos de la Universidad Javeriana

Julián Eduardo Bucheli Sandoval, Universidad del Cauca

Docente investigador: Co director grupo de investigación tendencias y herramientas del marketing - TEHMA administrador de empresas de la Universidad del Cauca, especialista en marketing estratégico de la Universidad del Valle, asesor del proceso de marketing territorial para el departamento del Cauca, docente de medio tiempo de la corporación universitaria autónoma del cauca en el area de marketing, socio fundador de la agencia de consultorías en marketing y publicidad LEFT Advertising, Marketing and Multimedia, director de proyección social y relaciones internacionales de unicomfacauca – posición actual.

References

AMERICAN MARKETING ASSOCIATION. [En línea] Disponible en: http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/DefinitionofMarketing.aspx (consultado marzo 7-10)

CONVERSE, Paul (1945). The Development of the Science of Marketing, and Exploratory Survey [En línea] Disponible en: http://www.jstor.org/pss/1245330 (consultado marzo 7-10)

GILAD, B. (2004). Early Warning: Using competitive intelligence to anticipate market shifts control risk and create powerful strategies, New York USA: American Management Association.

KOTLER, P. (2002). Marketing Management, 11a Edición. New York USA: Prentice Hall.

KOTLER, P. (1999) Kotler on Marketing: How to create, win and dominate Markets. Publishing The Free Press A Division of Simon & Schuster.

MALHOTRA, N.K. (2004). Investigación de Mercados. 4ta. Edición. México: Pearson Prentice Hall.

McDANIEL, C.; LAMB C. & HAIR J., (2002). Marketing, México: International Thomson Editores S.A. 6ª Edición.

McDANIEL, C. (1999). Investigación de mercados contemporánea. 4ta. Edición. Colombia: Thomson Editores.

Published

2013-05-03

How to Cite

Córdoba Lozada, D. R., & Bucheli Sandoval, J. E. (2013). Estado del arte en el uso de herramientas tradicionales de marketing en las empresas de los sectores comercial y de servicios de la ciudad de popayán, cauca. Tendencias, 12(2), 254–271. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/536