Accounting Identity research group: A review of academic production in knowledge generation
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.202101.137Keywords:
public accounting, research line, accounting education, disciplinary research, productive sectorAbstract
Research groups are dynamizers of knowledge, they promote inquiry, reflection and innovation to identify problematic situations, respond to the needs of the
human being and business partners, at the same time they are differentiating factors of educational quality in the university of the 21st century. The objective is to describe the line of research in management sciences, based on the contributions of the Accounting Identity group, to strengthening research in the accounting discipline and its interaction with national and international knowledge networks.
The methodological route traveled is of a qualitative type, based on the bibliographic review that allows for discussions about the construction of knowledge for the development of research from the Colombian southwest. Consequently, the results identify the contributions of disciplinary and applied research, together with the promotion of professional thought and commitment as factors in social transformation and environmental care.
Downloads
References
(1) Arcila, O. (1996). Las líneas de investigación como elemento articulador de los procesos académicos en la Universidad. En: Nómadas, núm. 5. Universidad Central. Bogotá, Colombia. Pp. 1-7.
(2) Castillo M, C. A; Córdoba M, J.X; Villarreal, J. (2014). Estándares internacionales de educación (IES) en contabilidad y aseguramiento: nuevos retos de la profesión contable. En: Tendencias. Revista de la facultad de ciencias económicas y administrativas. Vol. XV. No. 2. Pasto, Colombia. Pp. 118-135.
(3) Castillo M, C. A; Córdoba M, J.X; Díaz, E.R; Villarreal, J. (2016). Línea de investigación Ciencias de Gestión. Documento Institucional. Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas. Universidad Mariana.
(4) Congreso de Colombia. (2009). Ley 1286 de 2009. Por la cual se modifica la Ley 29 de 1990, se transforma a Colciencias en Departamento Administrativo, se fortalece el Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación en Colombia y se dictan otras disposiciones.
(5) Congreso de Colombia. (1990). Ley 43 de 1990. Por la cual se adiciona la Ley 145 de 1960, reglamentaria de la profesión de Contador Público y se dictan otras disposiciones.
(6) Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Colciencias. Dirección de fomento a la investigación. (2018). Modelo de medición de Grupos de Investigación, Desarrollo Tecnológico o de Innovación y de reconocimiento de investigadores del sistema nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, año 2018.
(7) García, N; Ruiz A. L. (2019). ¿Buenos contadores o buenos profesionales en contaduría pública? En: revista internacional legis de contabilidad y auditoría. No. 80. Octubre – Diciembre. Bogotá, Colombia. Pp. 5-12.
(8) Kemmis, S. (1993). El curriculum: Más allá de una teoría de la reproducción. Ediciones MORATA Madrid
(9) Machado, M. A; Patiño, R.A. (2016). La investigación contable en Colombia. En: Caminos contables. Problemas y metodologías para el desarrollo de la investigación. Departamento de Ciencias Contables. Universidad de Antioquia. Grupo de Investigaciones y Consultorías contables – GICCO. Medellín. Pp. 49-85.
(10) Martínez, G. (2008). La resignificación de los contextos de conocimiento: a propósito del plan de formación contable. Perspectivas críticas de la contabilidad. En: memorias del VII simposio nacional de investigación contable y docencia. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia. Pp. 127-143.
(11) Muñoz, S; Ruiz, G; Sarmiento, H. (2015). Didácticas para la formación En: Investigación Contable: Una discusión crítica de las prácticas de enseñanza. Revista Facultad de Ciencias Económicas, Vol. XXIII (1). Bogotá, Colombia. Pp. 53-86.
(12) Patiño, R; Melgarejo, Z; Valero, G. (2017). La investigación formativa en los planes de estudio de los programas de contaduría pública: caso Colombia. En: International business and economics review. Vol. (8). Pp. 481-503.
(13) Patiño, R; Valero, G; García C, J.F; Diaz J, M.A. (2016). La investigación contable en Colombia. Una aproximación a su comprensión. En: Teuken Bidikay Nº 09, Medellín, Colombia. Pp. 37-54.
(14) Rojas, W., Giraldo, G. (2015). Humanidades y formación contable: una relación necesaria para otear una reorientación de la profesión contable. En: Cuadernos de contabilidad. Vol. 16, No. 40. Bogotá, Colombia. Pp. 261-276.
(15) Roncancio, A.; Mira, E.; Muñoz, N. (2017). Las competencias en la formación del profesional contable: una revisión de las posturas institucionales y Educativas. Revista Facultad de Ciencias Económicas. U. Militar Nueva Granda. Vol. XXV (2). Bogotá, Colombia. pp. 83-103.
(16) Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Segunda edición. Ecoe ediciones. Bogotá, D.C.
(17) OECD-FECYT. (2015). Manual de Frascatti. Guía para la recopilación y presentación de información sobre la investigación y el desarrollo experimental. París, Francia. Pp. 448.
(18) Universidad Mariana. (2014). Misión. En: Plan de desarrollo institucional. Carta de navegación 2014-2020. Pasto, Colombia.
(19) Villarreal, J; Córdoba, J.X; Castillo, C. (2016). De La Educación Contable Internacional Al Desarrollo De Competencias. En: Revista Espacios. Vol. 37 (No. 33). Pp. 1- 15.
(20) Villarreal, J., Córdoba M, J.X. (2017). Funcionamiento articulado de módulos de la guía colombiana de gobierno corporativo en una pyme de la ciudad de pasto. En: Memorias encuentro internacional de investigadores en administración 2017. Universidad Externado de Colombia. Bogotá, Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.