Analysis of the competitiveness of Huila coffee exports
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.202102.139Keywords:
revealed comparative advantage, import intensity, commercial complementarity, productive bets, trade agreement, competitivenessAbstract
Coffee has managed to establish itself as one of the most important products in the department of Huila, being recognized as one of the main coffee producers in Colombia, so much so that it is a priority product in the Agroindustrial Bet of the Productive Schedule of the Department. Therefore, analyzing the current state of export competitiveness of said product is relevant not only for the agro-industrial sector of Huila but also for the entire country. For this reason, the purpose of this work is to determine the level of competitiveness of Huila coffee, through the revealed comparative advantage index and to study its determinants by modifying a multiple regression model. The analysis of the indicators showed that Huila has a great advantage in coffee exports; and that the countries with which it has the greatest commercial complementarity are the United States and the countries of the European Union. The main determinants of competitiveness are the dollar Exchange rate, while the gross domestic product, the price of coffee and the unemployment rate, are negatively related to the export competitiveness of Huila coffee.
Downloads
References
(1) Arias, S. J. y Segura, R. O. (2004). Índice de ventaja comparativa revelada: un indicador del desempeño y de la competitividad productivo-comercial de un país. InterCambio Área de Comercio y Agronegocio, 4, 1-10. Recuperado de http://hdl.handle.net/11348/5885
(2) Balassa, B. (1965). Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage. The Manchester School of Economic and Social Studies, 33(2), 99-123. doi: 10.1111/j.1467-9957.1965.tb00050.x
(3) Cámara de Comercio de Neiva-CCN. (2015). Las Apuestas Productivas en el Plan Regional de Competitividad, Ciencia, Tecnología e Innovación del Huila. Recuperado de https://www.huila.gov.co/loader.php?lServicio=Tools2&lTipo=descargas&lFuncion=descargar&idFile=7440
(4) Cámara de Comercio de Neiva-CCN. (2018). Informe de Coyuntura Económica. Recuperado de https://www.ccneiva.org/wp-content/uploads/2019/01/Informe-de-coyuntura-econ%C3%B3mica-2018.pdf
(5) Celaya, F. R. (2005). Los procesos de desarrollo agrícola en China y México: estudio comparativo a través de las ventajas comparativas reveladas en el período 1880-2000 (Tesis doctoral). Universidad de Colima, México.
(6) Cerda A., García, L., Aguilera, C. y Villagrán, L. (2011). Determinantes de la competitividad de las exportaciones de uva de mesa chilena, 1984-2004. Panorama Socioeconómico, 29(42), 62-72. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/399/39922246004
(7) Cerda, A., Alvarado, M., García, L. y Aguirre, M. (2008). Determinantes de la competitividad de las exportaciones de vino chileno. Panorama Socioeconómico, 26(37), 172-181. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/399/39911400008
(8) Cerquera, O. y Orjuela, C. (2015). El acompañamiento institucional en el desarrollo del sector cafetero colombiano. Revista Finanzas y Política Económica, 7(1), 169-191. doi: 10.14718/revfinanzpolitecon.2015.7.1.9
(9) Cerquera, O., Giraldo, J. y Córdoba, G. (2017). Ventaja comparativa revelada de los fertilizantes fosfatados del Departamento del Huila. Economía y Sociedad, 21(37), 51-74.
(10) Chudnovsky, D. y Porta, F. (1990). La competitividad internacional. Principales cuestiones conceptuales y metodológicas. Buenos Aires, Argentina: CENIT.
(11) Departamento Nacional de Planeación-DNP. (2007). Agenda Interna para la Productividad y Competitividad documento Regional Huila. Recuperado de https://www.huila.gov.co/publicaciones/5078/oficina-de-productividad-y-competitividad/descargar.php?idFile=7327
(12) Federación Nacional de Cafeteros-FNC. (2018). Informe De Gestión. Recuperado de https://www.federaciondecafeteros.org/static/files/Informe_Gestion_2018.pdf
(13) Khaksar, H. Y. (2014). Determining Revealed Comparative Advantage and Target Markets for Iran’s Stone Fruits. Journal of Agricultural Science and Technology, 16(2), 253-264. Recuperado de http://jast.modares.ac.ir/article-23-9116-en.html
(14) Liesner, H. (1958). The European Common Market and British Industry. Economic Journal, 68(270), 302-316.
(15) Machado, A. (2001). El café en Colombia a principios del siglo XX. En Misas A. (Ed.), Desarrollo económico y social en Colombia siglo XX (pp.77-98). Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá.
(16) Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. (2019). Bullets Cadena de Café. Recuperado de https://sioc.minagricultura.gov.co/Cafe/Documentos/2019-03-30%20Cifras%20Sectoriales.pdf
(17) Obadi, S. y Korcek, M. (2016). The Revealed Comparative Advantage and Competitiveness of the EU’s International Trade vis à vis the USA. Ekonomicky casopis, 64(5), 397–422.
(18) Rendón, A. T. y Morales, A. A. (2001). Modelos econométricos para analizar el impacto de variables económicas en la competitividad de la industria del calzado. Política y Cultura, 15, 263-285. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26701513
(19) Scott, L. y Vollrath, T. (1992). Global competitive advantages and overall bilateral complementary in agriculture. Washington, D. C., Estados Unidos: Deptarment of Agriculture, Economic Research Service.
(20) Tsakok, I. (1990). Agricultural Price Policy: Practitioner's Guide to Partial-Equilibrium Analysis. Nueva York, Estados Unidos: Cornell University Press.
(21) Verdoy, P. J., Mahiques, J. M. y Pellicer, S. (2006). Manual de control estadístico de calidad: teoría y aplicaciones. Castellón de la Plana, España: Publicaciones de la Universitat Jaume I.
(22) Villablanca, H. M. (2014). Análisis de la competitividad del vino chileno en los mercados de Reino Unido y Estados Unidos (Tesis de maestría). Universidad del Bío-Bío, Chile.
(23) Vollrath, T. (1991). A theoretical evaluation of alternative trade intensity measures of revealed comparative advantage. Weltwirtschaftliches Archiv, 127(2), 265-280.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.