An approach to the negative effects of the informal lodging on the large format hotels in the city of Medellín
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.202102.144Keywords:
tourism, hospitality, collaborative economy, informality, servicesAbstract
In recent years there has been a significant increase in the entry of tourists to Medellín, which is why large international hotel chains are making a presence in the city; and the existing ones, expand their offer with the construction of new facilities and / or the remodeling of their infrastructure. However, it is evident that hotel occupancy does not grow at the same rate as the number of tourists. The objective of this research is to explore the large format formal hospitality sector and the phenomenon of informal or parallel accommodation in the city of Medellín, considering legal and operational aspects. To do this, in addition to reviewing the literature and analyzing the reports presented by entities related to the tourism sector, interviews were conducted with employees of two hotel chains that are present in Medellín with eight establishments. As a result, it is evident that the use of platforms of the so-called collaborative economy, despite its illegality, is becoming more and more frequent both for the supply and demand of accommodation services, constituting a great damage to the city and the formal hotel sector.
Downloads
References
(1) Airbnb. (2020). Gana dinero como anfitrión de Airbnb. Recuperado de https://es.airbnb.com/host/homes
(2) Alcaldía de Medellín. (2018). PLAN ESTRATÉGICO DE TURISMO DE MEDELLÍN 2018-2024 Por un turismo sostenible, responsable, competitivo y transformador. Recuperado de https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/medellin/Temas/DesarrolloEconomico/Publicaciones/Shared%20Content/Documentos/2018/Plan%20estrategico%20de%20turi-smo%20de%20Medellin%202018-2024%20(002).pdf
(3) Asociación hotelera y turística de Colombia -COTELCO. (2019a). Informe de Gestión 2019, Asamblea General Ordinaria Afiliados, Cotelco Capítulo Antioquia. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1E1SwcvgWxpuExT7H-gZJsb9e_pZ-SaNk/view
(4) Asociación hotelera y turística de Colombia -COTELCO. (2019b). Presidente de Cotelco resalta problemática mundial en el sector. Bogotá D.C., Colombia. Recuperado de https://www.cotelco.org/noticias/Problem%C3%A1tica%20mundial
(5) Boullón, R. (2006). Planificación del espacio turístico. México: Trillas.
(6) Centro de información Turística -CITUR. (2020). Nuestras cifras. Recuperado de http://www.citur.gov.co/
(7) De Duque, R., Leguizamón, M. y Herrera, B. (2010). Un modelo de intervención para la hotelería no formal como actor para la competitividad y sostenibilidad del destino turístico. Anuario Turismo y Sociedad, 11, 201-218.
(8) Dinero. (2018). Presidente de Cotelco afirmó que Airbnb facilita la explotación sexual infantil. Recuperado de https://www.dinero.com/empresas/confidencias-on-line/articulo/cotelco-asegura-que-airbnb-y-booking-facilitan-la-explotacion-sexual-infantil/259231
(9) Dixon, E. (2019). CNN: Familia encuentra cámara oculta transmitiendo en vivo desde en su Airbnb en Irlanda. Recuperado de https://cnnespanol.cnn.com/2019/04/05/familia-encuentra-camara-oculta-transmitiendo-en-vivo-desde-en-su-airbnb-en-irlanda/
(10) El Tiempo. (24 de enero de 2018). Estos son los 10 destinos del país recomendados por TripAdvisor. Recuperado de https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/los-10-destinos-turisticos-mas-populares-del-pais-segun-tripadvisor-174728
(11) González, J. (2011). La hotelería informal y la competitividad turística de la ciudad de Cartagena. Aglala, 2(1), 70-103. doi: 10.22519/22157360.874.
(12) Guardiola, A. (2019). Potencial turístico de santa Marta (Colombia): Una revisión de su desarrollo, crecimiento y barreras. Revista Espacios, 40(6), 22.
(13) Guttentag, D. (2015). Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current issues in Tourism, 18(12), 1192-1217. doi: 10.1080/13683500.2013.827159
(14) Guttentag, D. A. y Smith, S. L. (2017). Assessing Airbnb as a disruptive innovation relative to hotels: Substitution and comparative performance expectations. International Journal of Hospitality Management, 64, 1-10. doi: 10.1016/j.ijhm.2017.02.003
(15) Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L. y Havitz, M. (2018). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study. Journal of Travel Research, 57(3), 342-359. doi: 10.1177/0047287517696980
(16) Hiernaux-Nicolas, D. (2002). ¿Cómo definir el turismo? Un repaso disciplinario. Aportes y transferencias, 6(2), 11-27.
(17) Jaramillo, L. (2019). TeleMEDELLÍN: Hotelería formal pide al Gobierno más control para aplicativos informales. Medellín, Colombia. Recuperado de https://telemedellin.tv/hoteleria-formal-pide-control-aplicativos-informales/316372/
(18) Jiménez, D. (17 de enero de 2019). ¿Es legal convertir su casa en un hospedaje? El Colombiano. Recuperado de https://www.elcolombiano.com/antioquia/alquiler-de-habitaciones-en-medellin-normas-y-aplicaciones-PF10048689
(19) Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MINCIT. (2020). ¿Qué es el Registro Nacional de Turismo? Recuperado de http://www.mincit.gov.co/minturismo/analisis-sectorial-y-promocion/registro-nacional-de-turismo/%C2%BFque-es-el-registro-nacional-de-turismo
(20) Miranda, L. M. (2017). Economía colaborativa y competencia desleal ¿Deslealtad por violación de normas a través de la prestación de servicios facilitados por plataformas digitales? Revista de estudios europeos, (70), 197-249.
(21) Moreno-Izquierdo, L., Rubia-Serrano, A., Perles-Ribes, J., Ramón-Rodríguez, A. y Such-Devesa, M. (2020). Determining factors in the choice of prices of tourist rental accommodation. New evidence using the quantile regression approach. Tourism Management P. Tourism Management Perspectives, 33, 1-11. doi: 10.1016/j.tmp.2019.100632
(22) Organización Mundial del Turismo-OMT. (2017). Entender el turismo: Glosario Básico. Recuperado de http://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico
(23) Quintero, D. (2020). Plan de Desarrollo Municipal 2020 – 2023 “Medellín Futuro”. Recuperado de http://www.concejodemedellin.gov.co/sites/default/files/Anteproyecto%20PDM%202020-2023%20Medell%C3%ADn%20Futuro_CTP_Concejo.pdf
(24) Sánchez, C. E. (2019). Viajes y turismo asociados a la explotación sexual comercial de niños, niñas y adolescentes en Colombia: pornografía infantil. IUSTA, 2(51), 135-152. doi: 10.15332/25005286.5036
(25) Schenkel, E. (2019). Turismo y política turística. Un análisis teórico desde la ciencia política. Revista Reflexiones, 98(2), 129-140. doi: 10.15517/rr.v98i2.34212
(26) Sistema de Indicadores Turísticos Medellín Antioquia-SITUR (2018a). Informe estadístico: verificación de RNT Temporada Alta. Recuperado de http://situr.gov.co/upload/publications/documents/20190109140135000000Verificaci%C3%83%C2%B3n%20RNT%20Temporada%20Alta%20Diciembre%202018.pdf
(27) Sistema de Indicadores Turísticos Medellín Antioquia-SITUR (2018b). Informe estadístico: verificación de RNT Temporada Baja. Recuperado de http://situr.gov.co/upload/publications/documents/20190109140124000000Verificaci%C3%83%C2%B3n%20RNT%20Temporada%20Baja%20Agosto-Septiembre%202018.pdf
(28) Sistema de Indicadores Turísticos Medellín Antioquia-SITUR (2020). Ingreso anual de extranjeros y colombianos por punto migratorio José María Córdova. Recuperado de http://situr.gov.co/estadisticas/DfMeIngresoPasajerosAnual/general
(29) Slattery, P. (2002). Finding the Hospitality Industry. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 1(1), 19-28. doi: 10.3794/johlste.11.7
(30) Soltero, D. y Vargas-Hernández, J. (2017). Modelos actuales de economías colaborativas Airbnb: cambiando la industria de la hospitalidad. Lex Social: Revista De Derechos Sociales, 7(2), 348-363. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/lex_social/article/view/2733
(31) Ustrov, Y. (2020). Turismo de masas y Airbnb: las nuevas formas de alojamiento de los turistas. Harvard Deusto business review, (296), 68-76.
(32) Walker, J. R. (2015). Administración de la hospitalidad. México: Pearson Educación.
(33) Zervas, G., Proserpio, D. y Byers, J. (2017). The rise of the sharing economy: Estimating the impact of Airbnb on the hotel industry. Journal of Marketing Research, 54(5), 687-705. doi: 10.1509/jmr.15.0204
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.