UNA REFLEXIÓN PEDAGÓGICA SOBRE LA EVALUACIÓN DE LOS ESTUDIANTES PARA MOMENTOS DE CAMBIO
Keywords:
Evaluation, Students, Higher EducationAbstract
This article seeks to contribute to the inherent complexity of the evaluative process of learning in higher education students; wherein educational institutions are accountable for the value and quality of service they provide to society. This proposal requires a theoretically solid work, methodologically coherent in its contribution to evaluative practices framed by a new culture.
Also, to make a pedagogical reflection on the evaluative process of students of higher education is presented on the basis of what is happening in local, national, and international environments concerned with this matter, followed by references to some emerging theories supporting practical alternatives for change, taking the said reflection as their starting point wherefrom professors will initiate a new culture in the evaluative process for reform times.
Downloads
References
BERNSTEIN (2000). La construcción social del discurso pedagógico. Bogotá: El Griot.
BROWN, S. y GLASNER, A. (2007). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea S.A. de Ediciones.
CAJIAO F. (2009). La evaluación del aprendizaje aspectos pedagógicos. Bogotá: Foro Nacional de la Evaluación.
CINTERFOR (2008). Enseñar y evaluar. La evaluación en el marco de la formación profesional. Chile.
DELGADO A. M. (2009). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Universitat Oberta de Catalunya y de la Universitat Pompeu Fabra.
ESTEVE, José y VERA, Julio (2001). Un examen a la cultura escolar ¿Sería usted capaz de aprobar un examen de Secundaria? España: Editorial Octaedro, S.L.
FREIRE, P. (1992). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
HERNÁNDEZ, C. (2004). Universidad y excelencia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
LITWIN, E. (2010). Los desafíos y los sin sentidos de las nuevas tecnologías en la educación. En línea: http://www.litwin.com.ar/site/Articulos8.asp (consultado sep. 8-10).
MARÍN, Juan (2006). Alumnos y profesores como evaluadores de presentaciones orales. Frances Watts y Amparo García-Carbonell (Eds). IEMA, Grupo de Innovación en la Evaluación para la Mejora de Aprendizaje Activo. La evaluación compartida: investigación multidisciplinar (pp.11- 44). Valencia: Editorial de la UPV. En línea: http://www.upv.es/gie/LinkedDocuments/descargar%20 libro.pdf (consultado nov. 3-10).
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2008). Foro de evaluación del aprendizaje en educación superior. Bogotá: En línea: http://www.colombiaaprende. edu.co.pdf (consultado nov.5-10)
OCHOA, M. (2008). Evaluar es investigar. En: Educación Superior. Boletín Informativo Nº 11 Bogotá: MEN. En línea: http://menweb.mineducacion.gov.co/ educacion superior/numero_11/ investigar.htm (consultado nov. 5-10).
OROZCO, L. (1990). La calidad de la universidad. Más allá de toda ambigüedad. Bogotá: Universidad de Los Andes.
ORTÍZ, Mirelsa (2002). La evaluación como proceso de investigación. Caracas: Fe y Alegría. En línea: http://www.monografias.com/trabajos11/conce/conce.shtml (consultado nov.2-10).
SALINAS, Dino (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.
SANTOS, Miguel (2002). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje. En: Andalucía Educativa Nº 7 (pp. 1-9). En Línea: www.juntadeandalucia.es/ ...Andalucia_Educativa/.../34-7-9. pdf (consultado jul. 5-10).
SANTOS, Miguel (2004). Sentido y finalidad de la evaluación en la Universidad. España: Universidad Santiago de Compostela. En línea: http://firgoa.usc.es/drupal/ node/8935 (consultado sep. 5-10).
SOUZA, Joao (2007). La contribución del pensamiento de Orlando Fals Borda a la Teoría de la educación. U. de Pernambuco. En Investigación, acción y educación en contextos de pobreza. Un homenaje a la vida y obra del maestro. Bogotá. D. C.: Universidad de La Salle.
SIMONS, H. (1999). Evaluación democrática de instituciones escolares. Madrid: Morata.
TORRES M. Álvaro (2010). Pensar la pedagogía en y para la docencia. II Congreso Internacional de Educación. Saber y Hacer. Pasto: Facultad de Educación, Universidad de Nariño.
TORRES Y AUX (2003). El proceso de investigación como estrategia didáctica. Bogotá D.C.: UPN.
VILLADA, O. D. (1997). Evaluación integral de los procesos educativos. Artes Gráficas Tizan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.