Orange economy and artisanal activity in Colombia and Nariño: a brief analytical review
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.202102.148Keywords:
orange economy, economic culture, craftsman, income, employmentAbstract
The orange economy has been the subject of special attention recently, as it reveals areas that retain a high level of creativity and innovation in their final products, whether digital or manual, in order to open spaces of invention for the creation of new jobs, as well as information, knowledge and various applications. For this reason, in this article a theoretical and statistical review is made, which glimpses the current situation of this branch in Colombia and Nariño, with artisan activity as its main axis. Among the main results, there were obvious difficulties for all artisanal producers, in particular, in view of their level of income, educational level and poverty situation.
Downloads
References
(1) Araujo, V. (2014). Movilidad social en Colombia. Un análisis de la evolución de la movilidad educativa por género. Recuperado de https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/7617/0508709-p-14-E.pdf;jsessionid=376B18379EB067BA1F1629722F305157?sequence=1
(2) Argos. (2017). Oportunidades de la economía naranja para la arquitectura. Recuperado de https://colombia.argos.co/Acerca-de-Argos/Actualidad-para-constructores/Oportunidades-de-la-economia-naranja-para-la-arquitectura
(3) Artesanías de Colombia. (2019). Sistema de Información Estadística de la Actividad Artesanal - SIEAA. Reportes estadísticos. Recuperado de http://200.93.168.133:10001/sieaa/index_def.php?op=tabulados
(4) Artesanías de Colombia. (2020). La artesanía y su clasificación. Recuperado de http://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/C_sector/la-artesania-y-su-clasificacion_82
(5) Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La Economía Naranja: Una oportunidad infinita. Banco Interamericano de Desarrollo.
(6) Departamento Administrativo Nacional de Estadística-DANE. (2019). Cuenta satélite de cultura y economía naranja 2017 y 2018 provisional. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/pib/sateli_cultura/2014-2018/boletin-CSCEN-2014-2018-sep19.pdf
(7) Departamento Nacional de Planeación. (2010). Política Nacional para la Promoción de las Industrias Culturales en Colombia. Documento Conpes 3659.
(8) El Tiempo. (17 de mayo de 2016). Las mochilas wayú y otras artesanías con alma colombiana. Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16595397
(9) Ghelfi, D. (2005). El motor de la creatividad en la economía creativa: entrevista a John Howkins. Recuperado de https://www.wipo.int/sme/es/documents/cr_interview_howkins.html
(10) Ministerio de Cultura de Colombia. (2003). Impacto económico de las industrias culturales en Colombia. Bogotá, Colombia: Edición del Convenio Andrés Bello. Unidad Editorial. Recuperado de https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/53915.pdf
(11) Ministerio de Desarrollo Económico de Colombia y Artesanías de Colombia. (1998). Censo Económico Nacional del Sector Artesanal. Bogotá, Colombia: Artesanías de Colombia. Recuperdo de https://repositorio.artesaniasdecolombia.com.co/handle/001/2322
(12) Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones-MinTic. (2019). Industrias Creativas han generado 1,1 millones de empleos: MinTIC. Recuperdo de https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-Prensa/MinTIC-en-los-Medios/106082:Industrias-Creativas-han-generado-1-1-millones-de-empleos-MinTIC
(13) Ministerio Federal de Economía y Energía de Alemania. (2018). Cultural and Creative Industries. Recuperado de https://www.bmwi.de/Redaktion/EN/Dossier/cultural-and-creative-industries.html
(14) Mistral, G. (1979). Grandeza de los oficios. Santiago de Chile: Andrés Bello.
(15) Navarro-Hoyos, S. (2012). La artesanía como industria cultural: Desafíos y oportunidades. Recuperado de. https://www.fes-sociologia.com/files/congress/12/papers/3519.pdf
(16) Ortiz, M. & López, R. (2015). Caracterización socioeconómica de la comunidad artesanal de Nariño, Colombia. Lecturas de Economía, (82), 247-281. doi: 10.17533/udea.le.n82a8
(17) Real Academia Española. (2018). Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=BetrEjX
(18) Sistema Nacional de Información Cultural. (s. f.). Financiación del Sector Cultural. Recuperado de http://www.sinic.gov.co/SINIC/CuentaSatelite/CuentasateliteDocumentos.aspx?CUEID=5
(19) Throsby, D. (2001). Economía y Cultura. Madrid, España: Cambridge University Press.
(20) UNESCO. (1997). Artesanía y Diseño. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/culture/themes/creativity/creative-industries/crafts-and-design/
(21) UNESCO. (2010). Políticas para la creatividad. Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/220384s.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.