The competitiveness in the feeder organizations of services of the sector metal mechanic of the Zulia Region
Keywords:
Competitiveness, Feeder organizations of Services, Sector Metal mechanic, Zulia RegionAbstract
The present article has as objective to determine the presence of competitive elements in the supplying companies of service of the sector metal mechanic of the zulian region. For the achievement of the same one a descriptive study was elaborated. As technique of gathering of data, an instrument type questionnaire was designed applied to a sample of 6 (six) main supplying companies of services of the sector study object assisting to the production volume and sales being this the approach for the elaboration of the same one; to measure the variable competitive factors through the applied survey they were considered the dimensions: standard of quality, flexibility in terms of the product, volume, machineries and productive processes and innovation capacity, investment levels, comparative advantages, among others. It concludes that a discharge exists witnesses as for the factors of competitiveness, that which implies capacity to give goods and services in an effective and efficient way on the part of the sector study object.
Downloads
References
(1) BETANCOURT, Carlos y FREIJES, Samuel. (1993). Sector informal. Documento de Baseno 26, Proyecto Venezuela Competitiva. Ediciones IESA. Caracas, Venezuela. 72 p.
(2) CÁMARA DE INDUSTRIALES DEL ESTADO ZULIA. (2005). Informe Anual. Maracaibo, Venezuela. 57 p.
(3) CASTELLS, Manuel. (1999). La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura. Alianza Editorial, voll. 1. La Sociedad Red. Madrid. 136 p.
(4) CORPORACIÓN DE INVESTIGACIONES ECONÓMICAS PARA LATINOAMÉRICA (CIEPLAN). (1992). Las reformas económicas de los años 1970 y la Industria Manufacturera Chilena. No. 35, Septiembre. 69 p.
(5) CORTINA, Adela. (1998). Razón Práctica. En Cortina, Adela (1998). En 10 palabras en ética. Editorial Verbo Divino. España. 187 p.
(6) ENRIGHT, M; Francés, A. y SCOTT, E. (1994). Venezuela, el reto de la competitividad. Ediciones IESA. Caracas, Venezuela. 180 p.
(7) FERRER, Juliana. (2001). Presencia del componente ético en sectores de actividad industrial. Ediciones Astro Data, S.A. Maracaibo, Venezuela. 274 p.
(8) GÓMEZ, Francisco. (2005). Informe Anual Coindustria. Caracas, Venezuela. 26p.
(9) HERNÁNDEZ, Lisset. (998). Los estudios de competitividad en América Latina y Venezuela. Trabajo de Ascenso para optar a la categoría de Profesor Agregado FCES-LUZ. Venezuela, 98 p.
(10) IVANCEVICH, José y LORENZI, Pablo. (1997). Gestión de calidad y competitividad. 2da. Edición. McGraw-Hill. España. 92 p.
(11) KOTLER, Phillips y ARMSTRONG, Gary. (1998). Fundamentos de Mercadotecnia. Cuarta edición. Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. México. 26p.
(12) PÉREZ, Javier. (1998). Liderazgo y Ética en la dirección de Empresas. La Nueva Empresa del Siglo XXI. Ediciones Deusto. España. 86 p.
(13) PILETTI, Gustavo. (2001). Informe sobre sector metalmecánico y metalúrgico. Región Zulia. Centro de Estadística e Investigación de Operaciones (CEIO). Maracaibo, Venezuela.
(14) PORTER, M. (1990). La ventaja competitiva de las naciones. Vergara. Buenos Aires. Argentina. 233 p.
(15) PORTER, Michael. (1985). Ventaja Competitiva (Creación y sostenimiento de un desempeño superior). Editorial CECSA. 198 p.
(16) ROMERO, Jenny; ACOSTA, Ana y BOHÓRQUEZ, Elizabeth. (1998). ¿Es competitiva la pequeña y mediana industria de la región zuliana? Revista Venezolana de Gerencia. LUZ. Año 3. No. 5. 25 p.
(17) SANTAMARTA, Javier. (2001). Globalización. (Documento en línea). Disponible: http://www.nodo50.org/worldwatch. (Consulta: 2006, Febrero 15).
(18) TERMES, Ricardo. (2000). Ética y mundo de los negocios ·Documento en línea· Disponible http://www.ufm.edu.gt/ufm/termes/eticahtm (consultada 2006, Septiembre 15).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.