Born globals: convenience of definition of determinants for a latin american country: Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.222302.199

Keywords:

study cases, business development, globalization, business innovation, international operation

Abstract

This study focuses on investigating the different characteristics of the Born Global companies in Colombia and their convergence with the determinants of an export company. As a methodological review, a data search is carried out in academic and scientific bases such as Scielo, Redalyc and Google Scholar; where in the first instance an approach to the cases reported in Colombia with the theme of Born Global is show, then it presents an approach from innovation and development, to culminate with the selection of determinants for business innovation in companies with international operation. As first results, it is evident that the Global Born Companies have a high correlation between business development and innovation in terms of one of the fundamental pillars based on the Oslo Manual, which deals with innovative, high-level products that comply with characteristics of the needs in the international market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Luis Garcés Bautista, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Magister en Gerencia de Negocios, Universidad Industrial de Santander, Colombia. Docente Programa de Administración de Empresas, Universidad Autónoma de Bucaramanga. ORCiD: 0000-0003-2713-2719. E-mail: jgarces2@unab.edu.co, Colombia.

Sofia Estellés Miguel, Universidad Politécnica de Valencia

Doctora en Ingeniería Industrial, Universidad Politécnica de Valencia, España. Docente Departamento de Organización de Empresas, Universidad Politécnica de Valencia. ORCiD: 0000-0001-6119-373X. E-mail: soesmi@omp.upv.es, España.

Jaime Enrique Sarmiento Suarez, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Gestión de la Tecnología y la Innovación, Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia. Docente Facultad de Administración de Negocios Internacionales, Universidad Pontificia Bolivariana. ORCiD: 0000-0003-0313-5675. E-mail: jaime.sarmientos@upb.edu.co, Colombia.

Marta Peris Ortiz, Universidad Politécnica de Valencia

Doctora en Organización de Empresas, Universidad de Valencia, España. Catedrática Departamento de Organización de Empresas, Universidad Politécnica de Valencia. ORCiD: 0000-0002-7912-7033. E-mail: mperis@doe.upv.es, España.

Gladys Mireya Valero Córdoba, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctora en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Politécnica de Valencia, España. Decana Escuela de Economía, Administración y Negocios, Universidad Pontificia Bolivariana.  ORCiD: 0000-0001-9733-5306. E-mail: gladys.valero@upb.edu.co, Colombia.

References

(1) Amorós, J. E., Basco, R. & Romaní, G. (2016). Determinants of early internationalization of new firms: the case of Chile. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(1), 283–307. https://doi.org/10.1007/s11365-014-0343-2

(2) Ararat, J. y Camelo, E. (2019). Innovación y emprendimiento: una mirada discursiva de la construcción de identidad en la ciudad de Medellín (Colombia). Espacios, 40(22), 14–28.

(3) Barona, B., Rivera, J. y Aguilera, C. (2015). Análisis de la relación de la innovación empresarial con la financiación en Colombia. Cuadernos de Administracion, 28(50), 11–37. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao28-50.arie

(4) Calix, C. G., Vigier, H. P. y Briozzo, A. E. (2015). Capital intelectual y otros determinantes de la ventaja competitiva en empresas exportadoras de la zona norte de Honduras. Suma de Negocios, 6(14), 130–137. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.10.005

(5) Cos, P., Colom, A. & Cabasés, A. (2019). Geographic export diversification: Determinants and their link with export performance. Thunderbird International Business Review, 61(2), 397–411. https://doi.org/10.1002/tie.21991

(6) Díaz, D. (2015). Modelos de internacionalización para PYMES - sector textil (prendas de vestir) en Bogotá D.C. (Enmarcados en Born Global y Uppsala). Revista Estudiantil Vía Libre, (6), 16–27.

(7) Escandón, D. M. y Hurtado, A. (2014). Factores que influyen en el desarrollo exportador de las pymes en Colombia. Estudios Gerenciales, 30(131), 172–183.

(8) Escandón, D. M. y Hurtado, A. (2017). El compromiso exportador en Colombia: Un análisis de redes neuronales. Revista de Metodos Cuantitativos Para La Economia y La Empresa, 24, 362–388.

(9) Escandón, D. (2009). Factores que inciden en la creación de Born Global en Colombia. Estudios Gerenciales, 25(113), 55–73.

(10) Escandón, D., Hurtado, A. y Castillo, C. (2013). Dinámica exportadora de las empresas Born Global en Colombia. Revista Finanzas y Política Económica, 5(1), 121–150.

(11) Espejo, Á., Núñez, J. y Fuentes, F. (2016). Factores determinantes del éxito exportador: Causas internas empresariales. Revista de Sociales y Jurídicas, 1(11), 190–207.

(12) Fundación Internacional Unión Europea, América Latina y el Caribe, EU-LAC. (2017). La Internacionalización de las PyMEs Latinoamericanas y su Proyección en Europa. Fundación EU-LAC / CERALE/ Institut des Amériques. https://eulacfoundation.org/es/system/files/eu_lac_pymes.pdf

(13) Fuerst, S. (2010). Global Marketing Strategy: the Case of a Born Global Software Firm in Colombia. Revista Ciencias Estrategicas, 18(24), 271–286. https://search.proquest.com/docview/852560419?accountid=143123

(14) García, E. & Valdés, A. (2015). Factors determining the growth of born global firms focused on export: the case of Valle, Ballina y Fernández, S.A. Universia Business Review, (45), 34–67. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84924672317&partnerID=40&md5=bc7a146586529aa2e4f3c8aeb2eb3152

(15) Hernández, H., Cardona, D. y Raad, A. (2016). La innovación empresarial como impulsora de las pymes en la Región Caribe. Revista Panorama Económico, 24, 239–248. https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016-1559

(16) Krauss, S., Niemand, T., Besler, M., Stieg, P. & Martinez, C. (2018). The influence of leadership styles on the internationalisation of “born-global” firms and traditionally global-expanding firms. European Journal of International Management, 12(5–6), 554–575. https://doi.org/10.1504/EJIM.2018.094457

(17) Lejpras, A. (2019). Determinants of export performance: differences between service and manufacturing SMEs. Service Business, 13(1), 171–198.

(18) Lupiáñez, L., López, C. y Priede, T. (2017). El capital intelectual y el capital emprendedor como impulsores del crecimiento económico regional. Cuadernos de Economia, 40(114), 223–235. https://doi.org/10.1016/j.cesjef.2016.09.005

(19) Manrique, G., Avila, C. y Vega, C. (2017). Análisis de las Born Globals en Colombia: factores y estrategias aplicables en pymes peruanas [Tesis de Pregrado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UOC)]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10757/621420

(20) Maya, A. y Fuerst, S. (2011). Dewak: Una microempresa creada para el mercado mundial Caso de estudio. Pensamiento & Gestión, (31), 1–33.

(21) Mora, R., Rodríguez, R. y Víquez, A. (2017). Dinámica exportadora en mipymes manufactureras y de servicio: un estudio exploratorio de determinantes. Revista Científica Pensamiento y Gestión, (44), 261-287. http://doi.org/10.14482/pege.44.10307

(22) Moreno, J., Escandón, D., Moreno, A. & Zapata, L. (2020). Analysis of the role of process innovation on export propensity in KIBS and non-KIBS firms in Colombia. Competitiveness Review, 31(3), 497–512. https://doi.org/10.1108/CR-12-2019-0154

(23) Neira, V. y Reyes, G. (2018). Las Capacidades Dinámicas y PYMES, con Aplicación en Colombia [Tesis de Pregrado, Universidad del Rosario]. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/18741

(24) Niembro, A. (2017). Una tipología de empresas latinoamericanas exportadoras de servicios intensivos en conocimiento y los determinantes de su competitividad internacional. Estudios Gerenciales, 33(142), 64–75. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.12.004

(25) Palacio, A., Arévalo, P. y Guadalupe, J. (2017). Tipología de la Innovación Empresarial según Manual de Oslo. CienciAmérica, 6(1), 85–90. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/76

(26) Pidduck, R. J., Shaffer, M. A., Zhang, Y. & Clark, D. R. (2020). Unpacking the emergence of born global founders: A careers perspective. Journal of Small Business Management, 1–41.

(27) Rana, S., Prashar, S., Barai, M. K. & Hamid, A. B. A. (2021). Determinants of international marketing strategy for emerging market multinationals. International Journal of Emerging Markets, 16(2), 154–178. https://doi.org/10.1108/IJOEM-09-2019-0742

(28) Schuessler, F., Schaper, M. T. & Kraus, S. (2014). Entrepreneurship in an Alpine micro-nation: the case of Liechtenstein. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 22(1), 106–114.

(29) Tabares, A., Alvarez, C. & Urbano, D. (2015). Born globals from the resource-based theory: A case study in Colombia. Journal of Technology Management and Innovation, 10(2), 155–165. https://doi.org/10.4067/S0718-27242015000200011

(30) Weerawardena, J., Mort, G. S. & Liesch, P. W. (2019). Capabilities development and deployment activities in born global B-to-B firms for early entry into international markets. Industrial Marketing Management, 78, 122–136. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.06.004

Published

2022-07-01

How to Cite

Garcés Bautista, J. L., Estellés Miguel, S., Sarmiento Suarez, J. E., Peris Ortiz, M., & Valero Córdoba, G. M. (2022). Born globals: convenience of definition of determinants for a latin american country: Colombia. Tendencias, 23(2), 202–219. https://doi.org/10.22267/rtend.222302.199