Financial inclusion and information technologies and communications in small and medium-size enterprises in Colombia. Microbusiness case period 2019-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.242501.244

Keywords:

small enterprises, technology, banks, competitiveness, entrepreneurs, organizational change

Abstract

Microbusinesses represent more than 90% of the Colombian business fabric; however, the majority operate informally, lack banking services, and lack information technologies to enhance their competitiveness. Therefore, the objective of this research is to analyze the probability of achieving processes of financial inclusion and adoption of Information and Communication Technologies (ICT) in the formalization of microbusinesses in Bogotá during the period 2019-2021. Methodologically, a mixed approach was used, based on qualitative analysis (characterization and results analysis) and quantitative analysis, using a database of 15,026 microbusinesses from the Microbusiness Survey of the Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). A Probit model was implemented to calculate the probability of achieving formalization and banking through a probabilistic analysis and marginal effects. The study concludes that financial inclusion and the adoption of ICT are essential to ensure the growth of microbusinesses, even though some may remain informal and be unable to access these tools to ensure their sustainability. The results of the Probit model demonstrate that formality increases when companies formalize with the Chamber of Commerce and obtain the Unique Tax Registry (RUT).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Adolfo Díaz Valencia, Universidad Piloto de Colombia

Doctor en Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Colombia. Docente tiempo completo, Universidad Piloto de Colombia. ORCiD: 0000-0002-9606-8223. E-mail: gustavo-diaz2@unipiloto.edu.co, Bogotá - Colombia.

Álvaro Villa Martínez, Universidad Piloto de Colombia

Magister en Mercado Digital, Universidad EAN, Colombia. Docente tiempo completo, Universidad Piloto de Colombia, ORCiD: 0000-0003-0102-4824. E-mail: alvaro-villa@upc.edu.co, Bogotá - Colombia.

References

(1) Asociación Colombiana de las Micro Pequeñas y Medianas Empresas [ACOPI]. (2023). Encuesta de desempeño empresarial. Departamento de Estudios Económicos.

(2) Asociación Nacional de Instituciones Financieras [ANIF]. (2013). La Gran Encuesta Pyme. Centro de Estudios Económicos.

(3) Banca de las oportunidades y la Superintendencia Financiera de Colombia. (2018). Estudio de Demanda de Inclusión Financiera. Banca de las Oportunidades.

(4) Banco Interamericano de Desarrollo. (2022). Fintech en América Latina y el Caribe. Un Ecosistema consolidado para la recuperación. Sarah Schineller (A&S Information Partners, LLC). https:// creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/igo/legalcode

(5) Cabrero, J. (2006). Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación. Mc Graw Hill. https://uogestiondelaprendizaje.files.wordpress.com/2015/03/5-libro-nuevas-tecnologc3adas-aplicadas-a-la-educacic3b3n-julio-cabero.pdf

(6) Cámara Colombiana de Comercio Electrónico. (2023). Los Micronegocios en Colombia 2021: énfasis en el comercio electrónico y la economía popular. https://www.ccce.org.co/noticias/los-micronegocios-en-colombia-2021-enfasis-en-el-comercio-electronico-y-la-economia-popular/

(7) Castro, F., Londoño, D., Parga, A. y Peña, C. (2020). ¿Qué factores inciden en la demanda de crédito de la microempresa en Colombia? Departamento Nacional de Planeación. https://imgcdn.larepublica.co/cms/2020/11/25163040/Que-factores-inciden-en-la-demanda-de-credito-de-la-microempresa-en-Colombia-2.pdf

(8) Consejo Privado de Competitividad. (2022). Informe Nacional de Competitividad 2022-2023.

(9) DANE. (2021). Colombia Encuesta de Micronegocios. Dirección de metodología y producción estadística.

(10) DANE-EMICRON. (2021). Encuesta de Micronegocios.

(11) DANE-EMICRON. (2022). Encuesta de Micronegocios.

(12) DANE-EMICRON. (2023). Encuesta de Micronegocios Emicron -primer trimestre 2023.

(13) Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://www.jstor.org/stable/249008

(14) Departamento Nacional de Planeación. (2006). La Banca de las Oportunidades una Política para promover el acceso al crédito y a los demás servicios financieros buscando equidad social.https://www.bancadelasoportunidades.gov.co/sites/default/files/2017-03/conpes_3424_banca_oportunidades.pdf

(15) Departamento Nacional de Planeación. (2020). Política Nacional de Inclusión y Educación Económica y Financiera.

(16) Dini, M., Nicolo, G. y Patiño, A. (2022). Transformación digital de las mipymes, Elementos para el diseño de políticas. CEPAL.

(17) Durán, P. J. y Rios, O. J. (2022). Uso de TIC y sus determinantes en las microempresas de Colombia. Universidad Santiago de Cali.

(18) Gómez, H. J., Vera, A. y Montoya, G. (2022). Lecturas sobre Banca y Moneda en Colombia 2022. ASOBANCARIA.

(19) Gujarati, D. y Porter, D. (2010). Econometría (5.ª ed.). Mc Graw Hill.

(20) Jaffee, D. & Modigliani, F. (1969). A Theory and Test of Credit Rationing. The American Economic Review, 59(5), 850-872. https://www.jstor.org/stable/1810681

(21) Mankiw, G. (2017). Macroeconomía (M. Esther, Trad.; 8.a ed.). Antoni Bosch. (Primera publicación en 2013).

(22) Monsberger, R. y del Rosal, V. (2021). El futuro de la Inclusión financiera: Tecnologías y Estrategias Fintech para Microfinanzas inclusivas y sustentables. Sparkassenstiftung alemana.

(23) Nicholson, W. (2008). Teoría Microeconómica, principios básicos y ampliaciones (8.a ed.).Cengage Learning.

(24) Pfeffer, J. (1982). Organizations and Organization theory. Administrative Science Quarterly, 29(4), 640-643.

(25) Rovira, S., Stumpo, G. y Europea, U. (2013). Entre mitos y realidades TIC políticas públicas y desarrollo productivo en América Latina. CEPAL.

(26) Santa, M. y Rozo, S. (2009). Análisis cualitativo y cuantitativo de la informalidad empresarial en Colombia. Desarrollo y Sociedad, (63), 269-296. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169113809008

(27) Stiglitz, J. E. & Weiss, A. (1981). Credit Rationing in Markets with Imperfect Information. The American Economic Review, 71(3), 393-410. https://www.jstor.org/stable/1802787

(28) Vera, A. y Tamayo, C. E. (2022). Ensayos de inclusión financiera en Colombia. ASOBANCARIA.

(29) Ydrobo, E. C. (2010). Informalidad empresarial en Colombia: un obstáculo a la destrucción creativa [Trabajo de Grado, Universidad de los Andes]. http://hdl.handle.net/1992/11182

(30) Zuleta, L. A. (2016). Inclusión financiera de la pequeña y mediana empresa en Colombia. CEPAL.http://hdl.handle.net/11362/40771

Published

2024-01-01

How to Cite

Díaz Valencia, G. A., & Villa Martínez, Álvaro. (2024). Financial inclusion and information technologies and communications in small and medium-size enterprises in Colombia. Microbusiness case period 2019-2021. Tendencias, 25(1), 139–165. https://doi.org/10.22267/rtend.242501.244