Analysis of financial disparities in municipalities of the department of Cesar, Colombia: a longitudinal study (2019–2023)
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.252602.282Keywords:
economic development, income distribution, open data, economy, financeAbstract
Introduction: This study analyzes the evolution of public revenues and expenditures in eight municipalities of the department of Cesar, Colombia, between 2019 and 2023, paying special attention to local fiscal dynamics and their relationship with social indicators such as Unsatisfied Basic Needs (UBN). Objective: To analyze financial disparities in municipalities in the department of Cesar. Methodology: A descriptive-comparative approach was applied based on the analysis of budget and population data. The sources of income and the destinations of expenditure in each municipality were observed and contrasted throughout the study period. Results: Municipalities with larger populations do not always generate more of their own income. Becerril and La Jagua de Ibirico stand out for their income from the exploitation of natural resources, while Agustín Codazzi shows a high dependence on royalties. A positive correlation was found between public social expenditure per capita and tax revenues, and based on the descriptive statistical analysis, it is observed that higher expenditure does not guarantee improvements in the UBN. Conclusions: The efficiency and quality of social spending are fundamental, since some municipalities, such as Aguachica and San Alberto, show stability in their financing, while others such as Becerril and Agustín Codazzi present significant variability, which reflects differences in their capacity for self-financing.
Downloads
References
(1) Ariza, J., Campos, G. y Carrillo, K. (2023). Transferencias y desarrollo municipal en Colombia. Problemas del Desarrollo, 54(213), 103–129. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2023.213.69948
(2) Aschauer, D. A. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics, 23(2), 177–200. https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0
(3) Barajas, B. C. y Casas, J. A. (2020). Desigualdad de los ingresos fiscales en el departamento de Santander (1985–2017). Económicas CUC, 41(2), 211–236. https://doi.org/10.17981/econcuc.41.2.2020.Econ.4
(4) Barro, J. (2001). Human capital and growth. American Economic Review, 91(2), 12–17. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/aer.91.2.12
(5) Bonet, J. (2004). Descentralización fiscal y disparidades en el ingreso regional: La experiencia colombiana (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 49). Banco de la República. https://www.banrep.gov.co/es/descentralizacion-fiscal-y-disparidades-el-ingreso-regional-experiencia-colombiana
(6) Bonet, J. (2005). Cambio estructural regional en Colombia: una aproximación con matrices insumo-producto (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 62). Banco de la República. https://www.banrep.gov.co/es/cambio-estructural-regional-colombia-aproximacion-con-matrices-insumo-producto
(7) Bonet, J. (2007). Regalías y finanzas públicas en el departamento del Cesar (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 92). Banco de la República. https://repositorio.banrep.gov.co/items/09e7a413-47de-479d-80ce-9a7876025368
(8) Bonet, J. y Ayala, A. (2015). Transferencias intergubernamentales y disparidades fiscales horizontales en Colombia (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 14181). Banco de la República. https://ideas.repec.org/p/col/000102/014181.html
(9) Bonet, J. y Ayala, A. (2016). La brecha fiscal territorial en Colombia (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 239). Banco de la República. https://ideas.repec.org/p/bdr/region/235.html
(10) Bonet, J. y Meisel, A. (2007). Polarización del ingreso per cápita departamental en Colombia, 1975–2000 (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 76). Banco de la República. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-44832007000100002
(11) Consolidador de Hacienda e Información Pública [CHIP]. (2024). Información contable de convergencia. https://www.chip.gov.co/schip_rt/index.jsf
(12) Contraloría General de la Nación. (2024). Consulta datos de la certificación Ley 617. https://certificacionley617.contraloria.gov.co/Certificacionley617/
(13) Dahlby, B. & Wilson, L. (1994). Fiscal capacity, tax effort, and optimal equalization grants. The Canadian Journal of Economics / Revue canadienne d'Economique, 27(3), 657-672. https://ideas.repec.org/a/cje/issued/v27y1994i3p657-72.html
(14) Departamento Nacional de Estadística [DANE]. (2018a). Serie municipal de población por área, para el periodo 2020–2035. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/proyecciones-de-poblacion
(15) Departamento Nacional de Estadística [DANE]. (2018b). Indicadores de necesidades básicas insatisfechas (NBI), según recientes agregaciones territoriales. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/necesidades-basicas-insatisfechas-nbi
(16) Departamento Nacional de Estadística [DANE]. (2018c). Marco geoestadístico nacional (MGN) - MGN2018. https://geoportal.dane.gov.co/geovisores/territorio/mgn-marco-geoestadistico-nacional/
(17) Departamento Nacional de Estadística [DANE]. (2022). Geovisor valor agregado por municipio - Base 2015. https://geoportal.dane.gov.co/geovisores/economia/valor-agregado-por-municipio/
(18) Gamarra, J. R. (2005). La economía del Cesar después del algodón (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 59). Banco de la República. https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/DTSER-59.pdf
(19) González, H. A. B. (2020). La curva de Lorenz y el coeficiente de Gini como medidas de la desigualdad de los ingresos. REICE: Revista Electrónica de Investigación en Ciencias Económicas, 8(15), 104-125.
(20) Grupo de Análisis al Financiamiento del Desarrollo Territorial [GAFDT]. (2005). Capacidad fiscal de los gobiernos territoriales colombianos. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/CapacidadFiscal_2004.pdf
(21) Guerrero, P. A. (2014). Finanzas públicas y desigualdad fiscal en los municipios de Boyacá, 1985–2010. Apuntes del CENES, 33(57), 177–222. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Estudios%20Econmicos/318.pdf
(22) Martínez, A. (2006). Determinantes del PIB per cápita de los departamentos colombianos 1975–2003. Archivos de Economía, 318, 1–28. https://ideas.repec.org/p/col/000118/002327.html
(23) Martinez, J. & Searle, B. (Eds.). (2007). Fiscal equalization: challenges in the design of intergovernmental transfers. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-0-387-48988-9
(24) Observatorio Fiscal de la Pontificia Universidad Javeriana. (2023). Estos son los 10 municipios que más regalías recibirán por habitante durante 2023 y 2024. https://www.ofiscal.org/post/as%C3%AD-se-aprob%C3%B3-el-presupuesto-bianual-del-sistema-general-de-regal%C3%ADas-para-los-a%C3%B1os-2023-2024
(25) Pérez, G. J., Bonet, J., Ricciulli, D. y Barrios, P. (2021). Reglas fiscales subnacionales en Colombia: desde su concepción hasta los resultados frente al COVID-19 (documento de trabajo sobre economía regional y urbana no. 297). Banco de la República. https://doi.org/10.32468/dtseru.297
(26) Porto, A. y Rosales, W. R. (2008). Igualación fiscal en los distintos niveles de gobierno de la Argentina. Actualidad Económica, 18(66), 9-22. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/116501
(27) Rentería, C., Escobar, A., García, A., Zambrano, C. A., Bonilla, J. O. y Salcedo, A. C. (2007). Actualización de la cartilla: “las regalías en Colombia”. Departamento Nacional de Planeación. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Publicaciones/Cartilla_las_regalías_en_colombia2008.pdf
(28) Romero, F. y Delgado, S. (2021). Desigualdad en los ingresos fiscales de los departamentos colombianos: una perspectiva regional (1985–2018). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). https://repositorio.uptc.edu.co/items/b0d1c831-d8c3-44fc-a603-255fac5e212a
(29) Solís, P. (2013). Desigualdad vertical y horizontal en las transiciones educativas en México. Estudios Sociológicos, 31(93), 63–95. https://www.jstor.org/journal/estusociç
(30) World Bank's. (2013). Hacia un gasto público social más eficiente y efectivo en Centroamérica. https://www.bancomundial.org/es/region/lac/publication/toward-more-efficient-and-effective-public-social-spending-in-central-america
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.