Market survey for the marketing of cape gooseberry Physalis peruviana L. in Nariño
Keywords:
Supply, demand, intermediaries, marketing channelsAbstract
This study in the municipality of Puerres is a contribution to knowledge of the current market situation of Cape gooseberry, since labor is the backbone of much of the population of the municipality and especially of the Association of Small Farmers of Puerres ASOPEP. Marketing channels was analyzed, product characteristics at the time of leaving the farm and the Association as a productive institution. The offer represented by the farm production is 39.060 kg.year which are distributed in 4,2 hectares and the unmet demand is estimated at 28.392 kg.year. The high production costs, low yield per hectare of fruit and low sales prices do not allow producers to profit, therefore, is necessary to evaluate and rethink this productive activity. With respect to margins, market intermediaries and supermarkets places have higher trading profits while producer participation is minimal.
Downloads
Metrics
References
ALCALDÍA DE PUERRES. Disponiblen en: http://puerres-narino.gov.co/nuestromunicipio.shtml?apc=mIxx-1-&m=f#geografia. Consulta: febrero 2009.
ANGULO CARMONA, R. 2005. Uchuva, el cultivo. Universidad Jorge Tadeo Lozano. Bogotá. 62p.
ARESE, H. F. 1999. Comercio y marketing internacional. Modelo para el diseño estratégico. 1999. Editorial Norma. Argentina. 624 p.
ARISTIZABAL, G., GÓMEZ, C., PINEDA, A., CHAPARRO, M., ROJAS, J., LÓPEZ, A., DÍAZ, L., y RIVERA, M. 2004. Calidad en frutas y hortalizas Ciclo I. SENA, CENICAFE, ASOHOFRUCOL. Armenia. 55p.
ARIZA, R. D. 2000. Manejo de plagas. Producción, pos cosecha y exportación de la uchuva (Physalis peruviana L.). Produmedios. Universi dad Nacional de Colombia (Facultad de Agronomía). Bogotá. 175p.
CEDEÑO, M y MONTENEGRO, D. 2004. Plan exportador, logístico y de comercialización de uchuva al mercado de los Estados Unidos para FRUTEXPO S.C.I. Ltda. Trabajo de grado para optar por el Titulo de Ingeniería Industrial. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá. 134p.
CORPORACIÓN COLOMBIANA INTERNACIONAL (CCI). 2000. Uchuva. Disponible en: http://www.agronet.gov.co/www/docs_agronet/200511316613_UCHUVA-13.pdf. Bogotá. 12p. consulta: febrero 2009.
FLOREZ, V., FISCHER, R. y SORA, A. 2000. Producción, pos cosecha y exportación de la uchuva (Physalis peruviana L.). Produmedios. Universidad Nacional de Colombia (Facultad de Agronomía). Bogotá. 175p.
HERRERA, A. 2000. Manejo pos cosecha y exportación de la uchuva (Physalis peruviana L.) .Produmedios. Universidad Nacional de Colombia (Facultad de Agronomía). Bogotá. 175p.
MENDOZA, G. 1980. Compendio de mercadeo de productos agropecuarios. Editorial IICA, San José, Costa Rica. 276p.
OBANDO, M., FAJARDO, A. y TORRES, F. 2010. Estudio de mercado para la Asociación productora de Granadilla (Pasiflora ligularis) en Mallama- Nariño. Revista de Ciencias Agrícolas, Universidad de Nariño. 27(1):9-17.
OLAMENDI, G. Estrategias de posicionamiento. Disponible en: www.estoesmarketing.com/Estrategias/Posicionamiento.pdf. 4p. Consulta: diciembre 2010.
OSORIO, D. y ROLDAN, J. 2003. Manual de la uchuva. Editorial Grupo Latino. 36p.
RODRIGUEZ C. y BOTIA, B.2000. Economía y gestión de la producción de uchuva (Physalis peruviana L.). Produmedios. Universidad Nacional de Colombia (Facultad de Agronomía). Bogotá.
SCHEFLER, W. 1979. Bioestadística, Fondo Educativo Interamericano, S.A. Estados Unidos. 267p.
SECRETARIA DE AGRICULTURA Y MEDIO AMBIENTE DEPARTAMENTO DE NARIÑO. 2006. Consolidado agrícola de Nariño. Pasto.
SNODGRASS, M y WALLACE, L. 1978. Agricultura, economía y crecimiento. Editorial Diana, Mexico. 282p.
UNIDAD DE EMPRENDIMIENTO. 2010. Estrategias de mercadeo. Disponible en: www.emprendimiento.unal.edu.co/EstrategiaDeMercado.pdf. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá. 26p. Consulta: diciembre 2010.
ZAPATA, L.; SALDARRIAGA, A.; LONDOÑO, M.; DIAZ, M. 2002. Manejo del cultivo de la uchuva en Colombia. Corpoica La Selva Rionegro Antioquia. Boletín Técnico No. 14. 42p