Pedagogical strategies in the training of agricultural engineers

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22267/rcia.20254201.248

Palavras-chave:

Evaluation, literature, master class, rural practices, study plan, technical subjects

Resumo

Studies on pedagogical strategies in agricultural higher education programs in Colombia are limited; hence, the need to identify the pedagogical strategies used by teachers in the training of agricultural engineers at the Faculty of Agricultural Sciences of the University of Nariño. To do so, information on the 54 subjects of the study plan was analyzed in the form "Thematic Programming by Subject" prepared by the teachers, and descriptive statistics were applied with a deductive approach. The investigation allowed the identification of the following variables: first, pedagogical strategies for knowledge transfer; second, forms of evaluation; third, origin of the bibliography recommended by teachers. The predominant strategy in the training of agricultural engineers is identified with the traditional paradigm in 36 subjects (66.7%), which correspond to the technical disciplines of the curriculum, and where the practical instruction of know-how and field research predominate. In addition, the close relationship between the programmatic contents and the development of competences in the practical field is confirmed. All the faculty in their pedagogical work still resort to the master class, a situation that demonstrates the prevalence of behavioral pedagogical strategies; likewise, most courses favor mixed evaluation; meanwhile, the individual evaluation is applied to a lesser extent, and most professors recommend bibliographical sources of foreign origin. The results constitute valuable information for the formulation of strategies aimed at strengthening the teaching-learning processes and improving the quality of Higher Education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Barraza Alvarez Barraza-Álvarez, Universidad de Córdoba

Ingeniero Agrónomo

Magister y Ph.D. Horticultura

Docente de la Facultad de Ciencias Agrícolas, Universidad de Córdoba

Referências

Alarcón, P.; Romero, N. (2013). Estado actual de los currículos de ingeniería y agronomía en Colombia. Bogotá, Colombia: ACOFIA. 383 p.

Anijovich, R.; Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza, Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires, Argentina: Aique Grupo Editor. 126 p.

Calvache, J. (2013). Los problemas de aprendizaje: de su descubrimiento a la solución pedagógica. In: Vásquez, F. (ed) Investigar la docencia. pp. 13-16. Bogotá, Colombia: Editorial Kimpres Ltda. 299 p.

Castaño, E.; Álvarez, L. (2019). Modelación en Ingeniería Agronómica. In: Castaño Ramírez E. Agronomía segunda mirada curricular. pp. 25- 38. Manizales, Colombia: Universidad de Caldas. 204p.

Constitución Política de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia 1991. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115. Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Corredor, G.; Cuellar, D.; Delgado, M.; Duarte, P.; Parra-Rincón, J. (2007). El impacto y uso de los Ecaes en los programas de Ingeniería Agronómica y Agronomía. Universidad Nacional de Colombia, ICFES y Grupo de Investigación en Evaluación de la Educación Superior Ingeniería Agronómica y Agronomía. In: Cuellar, D.; Delgado, M.; Duarte, P.; Parra-Rincón, J. (Ed.). Evaluando la evaluación. pp. 52-124. Bogotá, Colombia: Gracon Graficas Comerciales. 495p.

Cortes, E. (2004). Sector agropecuario y desarrollo rural: una mirada integral. Medellín, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. 298p.

Goyes, I.; Uscatequi, M.; Díaz del Castillo, S. (1998). Relaciones entre los currículos teórico y práctico en programas de la Universidad de Nariño. Pasto, Colombia: Ediciones Universidad de Nariño. 344p.

Gros, B. (2001). Burrhos Frederic Skiner y la tecnología en la enseñanza. In: Trilla, J (Coor). Legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. pp. 229-248. Barcelona, España: Editorial Graó. 360 p.

Hidalgo, M. (2007). Como desarrollar una clase formativa y productiva. Lima, Perú: Editora Palomino. 97p.

Loaiza Zuluaga, Y. E. (2018). Los maestros y la pedagogía. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 14(1): 7-13. http://dx.doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.1

Martínez-Royert, J. C.; Pájaro-Martínez, M. C. (2020). Relación entre los estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes de facultad de ingeniería de una Universidad en Colombia. Revista Boletín Redipe. 9(9): 147-163. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i9.1073

Olcott, D.; Schmidt, K. (2002). La redefinición de las políticas y prácticas del profesorado en la era del conocimiento. En: Donald. E. H. (Ed.). Enseñanza universitaria en la era digital. pp. 265-290. Madrid, España: Octaedro. 360 p.

Olivares, K.; Hernández, I. (2018). Estrategia didáctica para la formación del Ingeniero Agrónomo fundamentada en la integración conceptual. Revista Edusol. 18: 112-120.

Palacios, M. (2023). Estrategias didácticas de campo para el desarrollo del aprendizaje significativo de los estudiantes de la Facultad de Agronomía de una universidad pública de Lima. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/6c78d0af-de31-4dd7-b2ac-4e9ad6e509be

Parra-Rincón, J. E. (2006). Pensamiento estratégico en la agronomía, Una aproximación al desarrollo de competencias profesionales. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. 164p.

Posner, G. J. (2001). Docente del siglo XXI. Como desarrollar una práctica docente competitiva. Bogotá, Colombia: Mc Graw Hill. 347p.

Quintar, E. B. (2008). Didáctica no parametral: Sendero hacia la descolonización. México D.F., México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina. 48 p.

Santa, G. L. (2017). El trabajo de campo como estrategias didácticas para el aprendizaje de la contabilidad, por estudiantes no financieros. In: Cifuentes Gil, R. M. (Ed) Experiencias docentes en la universidad: Fundamentación y sistematización. pp. 135-147. 1St ed. Bogotá: Universidad de La Salle. 266p.

Solari, F. A. (2023). La enseñanza de los conocimientos procedimentales en las carreras agro-ambientales. Debate Universitario. 8(16): 53–66. https://doi.org/10.59471/debate202058

Torres-Martínez, F. J. (2014). Las misiones extranjeras y su influencia en la educación agrícola superior en Colombia. Revista Historia de la Educación Colombiana. 17(1): 137-160. https://doi.org/10.22267/rhec.141717.42

Universidad de Nariño. (2018). Informe de Autoevaluación Programa de Ingeniería Agronómica. 218 p.

Zepeda, J.; Lacki, P. (2003). Educación agrícola superior: la urgencia del cambio. 2nd. México D.F: Universidad Autónoma Chapingo. 150 p.

Publicado

2025-04-10

Como Citar

Torres-Martínez, F. J., Barraza-Álvarez, B. A., & Benavides-Benavides, O. (2025). Pedagogical strategies in the training of agricultural engineers. Revista De Ciencias Agrícolas, 42(1), e1248. https://doi.org/10.22267/rcia.20254201.248