EL LENGUAJE DE LA TELENOVELA DESDE EL ESTEREOTIPO Y LA MORALEJA
Resumen
ABSTRACT
In this paper a review of some aspects of the telenovela “New rich, new poor” is presented from the stereotyping of language as a discursive strategy in their levels of hegemonic legitimization of social classes, positive self-esteem and in caricature self- presentation of complex social tensions and seeking of acceptance from the transmission of social morals. The article has been divided into three chapters: The repetition of patterns: between industry and social mediations, the linguistic stereotype: discursive and rhetorical mechanism for the spectacle of “approachement”, and the soap opera: towards the transmission of morals.
RESUMEN
En este artículo documento se revisan algunos aspectos de la telenovela “Nuevo rico, nuevo pobre”, desde la estereotipación de la lengua como estrategia discursiva en sus niveles de legitimación hegemónica de clases, auto-presentación positiva y caricaturesca de tensiones sociales complejas y búsqueda de aceptación desde la transmisión de moralejas sociales. El tema se ha dividido en tres capítulos: La repetición de esquemas: entre la industria y las mediaciones sociales, El estereotipo lingüístico, mecanismo retórico y discursivo para el espectáculo del “acercamiento” y, la telenovela hacia la transmisión de moralejas.