ICT AND SOCIAL INNOVATION AS MOTIVATIONAL RESOURCES: PILOT EXPERIENCE IN RURAL SOUTHERN COLOMBIAN STUDENTS
Palabras clave:
Social Innovation, ICT, Rural School, Motivation, Participative VideoResumen
The present research considers 70 high school students in rural contexts of southwestern Colombia. The objective was to implement a pilot experience of social innovation mediated with ICT resources through the participatory video methodology as a motivational strategy in language, computer science, and arts subjects, in order to check if the academic performance of these subjects can be favored with technological intervention in their traditional class for 3 months. The research used a quasi-experimental design with non-equivalent experimental (EG) and control groups (CG). The results from the descriptive analysis of means, frequencies, and dispersion statistics showed that the experimental group intervened with the experience of social innovation (participatory video) mediated with ICT showed increases in their academic performance in the three subjects. There was a significant increase in the subject of arts, obtaining better performance, followed by computer science and language. In conclusion, the results confirmed the research hypothesis, showing that the integration of the communicational strategy (Participative Video) of social innovation mediated with ICT resources in conjunction with the activities of the curricular program, can increase academic performance in secondary education students in a rural context.
Descargas
Citas
Abaunza, G., Martinez-Abad, F., & Conde-Rodriguez, M. J. (2019). Web applications in the EFL class in contexts rural school Colombian: Aplicaciones web en la clase de EFL en contextos de escuela rural colombiana. In Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, TEEM 2019, 1–6. https://DOI:10.1145/3362789.3362879
Acosta, V. W. (2018). Innovación social educativa: una metodología de innovación 3.0 para la educación. Revista de la Universidad de la Salle, (75), 39-53.
Aris, N., & Orcos, L. (2015). ICTs and School Education. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 3(4), 13–16. https://DOI:10.9781/ijimai.2015.342
Astorga, E. (2004). Innovación social. Concepto, criterios y variables. documento preparado para el proyecto Experiencias en innovación social en América Latina y el Caribe, Santiago de Chile, inédito.
Baú, V. (2014). Telling stories of war through the screen. Participatory video approaches and practice for peace in conflict-affected contexts. Conflict and Communication Online, 13(1).
Bernal, M. E. (2016). 2.1 La Innovación Social en América Latina y el Caribe. Jorge Emilio Rey Ángel Gobernador de Cundinamarca Oscar Rodríguez Lozano Secretario de Ciencia, Tecnología e Innovación, 95.
Black, G. F., Davies, A., Iskander, D. & Chambers, M. (2018). Reflections on the ethics of participatory visual methods to engage communities in global health research engage communities in global health research. Global Bioethics, 29(1).
Boni, A., & Farith Millán, G. (2016). Action-research using Participatory Video. A learning experience in San Lorenzo, Castellón, Spain. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital - COMMONS 2015, 5(1), 117-139. http://dx.doi.org/10.25267/COMMONS.2016.v5.i1.06
Boni, A., Leivas, M., & Millán, G. (2018). G, y L. López-Fogués (2015). El video participativo: Co-investigando y visibilizando experiencias de Innovación Social Colectivo. http://innovacion-soci.webs.upv.es/images/pdfs/Resumenes1/Informe-investigacion-3.-El-Video-Participativo_co-investigando.pdf
Campbell, D., & Stanley, J. (1995). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en ciencias sociales. Buenos Aires: Amorrortu, 1–30.
Carrero, M. L. A., & González, R. F. G. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis pedagógica, 16(19), 79–89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. & Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje. ALTERIDAD. Revista de Educación, 4(2), 20–32. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746249004.pdf
Centro de Innovación Social de Nariño-CISNA. (2019). La ventana. Pasto: Gobernación de Nariño. Retrieved January 23, 2021, from http://innovacionsocial.xn--nario-rta.gov.co/index.php/proyectos/la-ventana
Comisión Económica para América Latina y el Caribe -CEPAL. (2004). Acerca de innovación social. Retrieved January 25, 2022, from https://www.cepal.org/es/temas/innovacion-social/acerca-innovacion-social
Del Moral, M. E., Martínez, L. V., & Piñeiro, M. D. R. N. (2014b). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias. Aula abierta, 42(1), 61–67. https://doi.org/10.1016/S0210-2773(14)70010-1
Del Moral, M. E., Villalustre, L. (2011). Las comunidades de práctica en la web 2.0 para la colaboración entre escuelas rurales. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (20). https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/243446
Del Moral, M. E., Villalustre, L., & Neira, M. D. R. (2014a). Variables asociadas a la cultura innovadora con TIC en escuelas rurales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 9–25. http://www.redalyc.org/pdf/567/56733846002.pdf
Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2021). Consejo Nacional De Política Económica Y Social 4069, Política Nacional De Ciencia, Tecnología E Innovación 2022 2031. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4069.pdf
Dörnyei, Z. (2008). Estrategias de motivación en el aula de lenguas, 108. Editorial UOC.
Duarte, J., Bos, M. S. & Moreno, J. M. (2012). Calidad, igualdad y equidad en la educación colombiana. Banco Interamericano de Desarrollo.
Gaeta, M. & Cavazos, J. (2015). Implicación académica en matemáticas: percepción de metas docentes y procesos autorregulatorios en estudiantes de Bachillerato. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, (4), 951–968. https://doi:10.1016/S0120-0534(15)30002-9
Gallardo, P. & J. M. Camacho (2008). La motivación y el aprendizaje en educación, Sevilla: Wanceulen Educación.
García, M. P. S., Solano Fernández, I. M., & Sánchez Vera, M. del M. (2018). Uso didáctico de las TIC en los colegios rurales agrupados de la Región de Murcia. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (5), 102–115. https://doi.org/10.6018/riite/2018/343771
Gaviria-Mesa, J. I., Granda-Viveros, M. L., López-Medina, J. D., & Vargas-Cano, R. (2018). Desigualdad rural y conflicto interno armado en Colombia: un círculo vicioso. Izquierdas, (39), 209–228. https://doi.org/10.4067/S0718-50492018000200209
González P, A., & De Pablos, P. J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401–417. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5 (1), 325-347. Revista de psicología educativa USIL. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5904762
López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., & Fernández-Márquez, E. (2014). Análisis de la percepción de los estudiantes sobre las áreas de intervención del futuro educador y trabajador social a través de una didáctica digital con mapas conceptuales multimedia. RED, Revista de Educación a Distancia, 41. http://www.um.es/ead/red/41
Lugo, M. T., López, N. & Toranzos, L. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230080
Martínez, S. L., & Carrión, E. C. (2019). Participatory video and visual literacy: Challenges and opportunities for social and educational change. Obra digital: revista de comunicación, (17), 77-91. https://doi.org/10.25029/od.2019.242.17
Melo, L. V., & Villa, L. (2015). Panorama actual de la innovación social en Colombia. Editado por el Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Retrieved from https://www.iadb.org/en
Millán, G., & Frediani, A. A. (2014). Terms of reference of the summer school. Universitat Jaume I.
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2010). Orientaciones generales para la educación en tecnología. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_grales_educacion_tecnologia.pdf
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2010). Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística en Básica y Media. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-241907_archivo_pdf_orientaciones_artes.pdf
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2020). Estándares Básicos de Competencias Del Lenguaje. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-116042_archivo_pdf1.pdf
Ministerio de Tecnologías de la Información y la Comunicación-MinTIC. (2008). Plan Nacional de TIC 2008 – 2019. https://www.mintic.gov.co/portal/715/articles-125156_recurso_00.pdf
Ministerio de Tecnologías de la Información y la Comunicación-MinTIC. (2014). El Plan Vive Digital 2014-2018. Retrieved August 15, 2021, from https://mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-article-19654.html
Ministerio de Tecnologías de la Información y la Comunicación-MinTIC. (2018). Plan TIC 2018 – 2022. https://micrositios.mintic.gov.co/plan_tic_2018_2022/pdf/plan_tic_2018_2022_20191121.pdf
Molas, N. & Rosselló, M. (2010). Revolución en las aulas: llegan los profesores del siglo. La introducción de las TIC en las aulas y el nuevo rol docente. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 19, 1–9. https://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n19/16993748n19a12.pdf
Montero, D. & Moreno, J. M. (2014). El cambio social a través de las imágenes. Guía para entender y utilizar el vídeo participativo. Los libros de la catarata.
Montero, D., & Moreno, J. M. (2020). Explorando el campo de conocimiento del video participativo. Un recorrido por las principales aportaciones teórico-prácticas. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 11, 92–108. https://doi.org/10.15304/ricd.3.11.6345
Núñez, J. C. (2009, September). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. In Trabajo presentado en el X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga, Portugal, 41–67.
Plush, T. (2015). Participatory video and citizen voice – We’ve raised their voices: is anyone listening? Global Times, (22/23), 1-16. https://ojs.mau.se/index.php/glocaltimes/article/view/247
Pozuelo, J. E. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera? Competencias digitales para el cambio metodológico. Caracciolos, 2(1). https://core.ac.uk/download/pdf/58910784.pdf
Ramírez, J. C., & De Aguas, J. (2017). Configuración territorial de las provincias de Colombia: ruralidad y redes. http://hdl.handle.net/11362/40852
Ramos, M. (2014). Estudio sobre la motivación y su relación en el rendimiento académico [Trabajo de Fin de Máster, Universidad de Almería]. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3064/Trabajo.pdf
Ratheeswari, K. (2018). Information Communication Technology in Education Journal of Applied and Advanced research, 3(1) 45–7. http://dx.doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.169
Rodríguez, A. & Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Cepal. http://www.cepal.org/publicaciones/xml/2/34682/Claves_de_innovacion _social.pdf
Said-Hung, E., Valencia-Cobos, J., & Señan, G. B. (2017). Nivel de aprovechamiento docente de las TIC en Colombia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 219–238. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752489011.pdf
Soler, J. (2016). Educación Rural en Colombia, formación de maestros en entornos rurales, su trayectoria y retos. International Journal of Humanities and Social Science, 6(11), 296-305. https://www.ijhssnet.com/journals/Vol_6_No_11_November_2016/33.pdf
Soriano, M. M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, (9), 163–184.
Soto, D., & Molina, L. (2018). La escuela rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 275–289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
Tirado, F., Santos, G., & Tejero, D. (2013). La motivación como estrategia educativa. Un estudio en la enseñanza de la botánica. Perfiles educativos, 35(139), 79–92. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71810-5
Usán, P., & Salavera, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95–112. https://doi:10.15517/ap.v32i125.32123
Vásquez-Cuperio, S. & S. López-Penedo (2016), “Escuela, TIC e innovación educativa”, en Digital Education Review, (30), 248–261. https://doi.org/10.1344/der.2016.30.248-261
Vivas, E. S., Chávez, M. M. P., & Zermeño, M. G. G. (2017). Educación rural y la adquisición de competencias laborales: una innovación mediante el uso de recursos digitales. Educatio siglo XXI, 35(1 Mar-Jun), 33–54. https://doi.org/10.6018/j/286211
White, S. (2003). Participatory Video: Images that Transform and Empower. Sage.