Article

Authors

  • Luis Alberto Rámirez Figueroa Universidad de Nariño

Keywords:

didactic estrategies, STEM, information and Communication Technologies, 21st century skills, ATLAS.ti

Abstract

The scientific or original article is a published written report that gives an account of the results of an investigation. It has also been defined as a fundamental part of the investigative process, stating that scientific research is not complete as long as its results have not been published

Downloads

Download data is not yet available.

References

lvaro, M. V., Cindy Gineth Rodriguez Aguazaco, & Clemencia, A. B. (2021). La educación STEM en la práctica docente: una propuesta pedagógica para fortalecer las 4 C´S del siglo XXI en los estudiantes de grado 9° del Colegio Champagnat de Bogotá.

Analice sus datos cualitativos con ATLAS.ti Web - ATLAS.ti. (n.d.). Retrieved March 5, 2023, from https://atlasti.com/es/research-hub/dinamice-sus-analisis-con-herramientas-potenciadas-por-la-ia

Atıcı, B. (2016). Virtual Communities as a Social and Cultural Phenomenon. Journal of Education and Learning, 5(3). https://doi.org/10.5539/jel.v5n3p149

Canacuan Rosero, F. U. (2021). Robótica educativa Lego Mindstorms e Innobot, en el departamento de Nariño, municipio Linares, Institución Educativa Luis Carlos Galán de Tabiles. Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/14125/2/TM.ED_CanacuanRoseroFabianUbenildo_2021.pdf

Colombia Aprende. (n.d.). ¿Qué es STEM? | Ruta STEM. Retrieved February 25, 2023, from https://especiales.colombiaaprende.edu.co/rutastem/ruta.html

Colombia Aprende. (2022). Enfoque educativo STEM+ para Colombia. Colombiaaprende.Edu.Co. https://colombiaaprende.edu.co/recurso-coleccion/principios-orientadores-y-competencias-que-promueve-stem

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994 - Gestor Normativo - Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=292

Congreso de la República de Colombia. (2015). Ley 1753 de 2015 - Gestor Normativo - Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61933

Congreso de la República de Colombia. (2017). Ley 1874 de 2017 - Gestor Normativo - Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=100186

Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES (4069) República de Colombia, & Departamento Nacional de Planeación. (2021). Política Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2022-2031. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3582.pdf.

Descamps Daw, G. A. (2019). STEAM en Colombia-una mirada a las prácticas y saberes del trabajo interdisciplinar. Universidad de Los Andes.

Duque, A., Santos, D., & Torres, Y. (2018). Desarrollo de habilidades para la cuarta revolución industrial mediante metodologías de aprendizaje basado en problemas y proyectos. Universidad Nacional de Colombia.

Echeverría Samanes, B., & Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, Competencias, Educación y Orientación. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 12(2). https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831

García-Villaraco, A., Díaz-Morales, J. F., & Romero-Frías, E. (2021). STEM education and its impact on creativity, innovation, and entrepreneurship. . . International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11).

Gutiérrez Torres, M. (2020). CONDICIONES DE POSIBILIDAD DE LA PERSPECTIVA STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, MATHEMATICS) Y SUS RELACIONES CON LA ENSEÑANZA DE LA BIOLOGÍA.

Hernández, C., Ayala, E., & Gamboa, A. (2016). Modelo de competencias TIC para docentes: Una propuesta para la construcción de contextos educativos innovadores y la consolidación de aprendizajes en educación superior. Revista Katharsis, 22, 221–265. revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación. In S. A. D. C. V. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES (Ed.), McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V (6th ed.).

Jauregui, P. A., Goienetxe, R. M. A., & Vidales, K. B. (2018). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigacion Educativa, 36(1), 109–124. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278991

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Kanobel, M. C., Silvia Arce, A., Ledesma, P., Villaverde, M., Moreno Cáceres, N., Bautista Sapuyes, N., Cifuentes, A. P., Gómez Quintero, L. M., Barragán, S., Cala, F., Agudelo Cárdenas, A., Valero Carvajal, O., & Caplan, M. (2019). Educación STEM/STEAM: Apuestas hacia la formación, impacto y proyección de seres críticos (Fondo Editorial Universitario Servando Garcés de la Universidad Politécnica Territorial de Falcón Alonso Gamero, Ed.).

Londoño, P., Calvache, J., & et al. (2010). ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA Investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto.

Marín-Ríos, A., Cano-Villa, J., & Mazo-Castañeda, A. (2023). Apropiación de la educación STEM/STEAM en Colombia: una revisión a la producción de trabajos de grado. Revista Científica, 47(2), 55–70. https://doi.org/10.14483/23448350.20473

Ministerio de Educación Cultura y Deporte España. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP17667.pdf&area=E

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. In Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional, Fundación Tecnalia Colombia, & Universidad Tecnológica de pereira. (2022). PLAN DE ESTUDIOS RUTA STEM 2022 POR SISTEMAS (Ruta STEM Stemnautas).

Ministerio de Educación Nacional, OEA, & Parque Explora. (2022). VISIÓN STEM+ Educación Expandida para la vida.

Ministerio de las TIC, Fundación Tecnalia Colombia, & Universidad Tecnológica de Pereira. (2021). TÉRMINOS DE REFERENCIA TORNEO STEM 2021 Orientaciones Conceptuales y Metodológicas para la presentación de. https://talentodigital.mintic.gov.co/734/articles-178738_recurso_1.pdf

NextGen STEM. (2021). STEM education: What it is and why it matters. https://nextgenstemcell.com/stem-education-what-it-is-and-why-it-matters/

Ramos-Lizcano, C., Ángel-Uribe, I.-C., López-Molina, G., & Cano-Ruiz, Y.-M. (2022). Elementos centrales de experiencias educativas con enfoque STEM. Revista Científica, 45(3), 345–357. https://doi.org/10.14483/23448350.19298

Rodríguez-Martínez, A., & et al. (2017). Gamificación en el desarrollo del metaverso: una estrategia didáctica para potenciar el aprendizaje. Revista de Innovación Educativa, 17.2, 59–72.

Rueda Ortiz, R., & Franco Avellaneda, M. (2018). Politicas educativas de TIC en Colombia: entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, Universidad Pedagógica Nacional, 48, 9–25.

Soo Boom NG. (2019). Exploring STEM Competences for the 21st Century. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368485

Tovar Rodríguez, D. L. (2019). Educación STEM en la Sudamérica hispanohablante. Am. J. Phys. Educ, 13(3). http://www.lajpe.org

Vinicio, M., Gamboa, L., Córdoba González, C. M., & Soto Soto, J. F. (2020). Educación STEM/STEAM: Modelos de implementación, estrategias didácticas y ambientes de aprendizaje que potencian las habilidades para el siglo XXI. Am. J. Sci. Educ, 7, 12002. www.lajse.org

Yañez-Figueroa, J., Fernández Morales, K., & Vallejo, A. (2015). Habilidades tecnológicas de los estudiantes universitarios: una perspectiva latinoamericana. https://www.researchgate.net/publication/296332896

Yepes Miranda, D. (2020). STEM y sus aportunidades en el ámbito educativo.

Published

2024-12-23

How to Cite

Rámirez Figueroa, L. A. (2024). Article . Revista Huellas, 10(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8608