PROMOTING ENVIRONMENTAL CONSERVATION THROUGH TECHNOLOGY: RESULTS OF PHASE V OF THE PEDAGOGICAL SUPPORT PROJECT IN THE SAN SEBASTIÁN COMMUNITY, MANIZALES

Authors

  • Mónica María Gutiérrez Giraldo Universidad Católica de Manizales
  • Wilson Alejandro Largo Taborda Universidad Católica de Manizales

Keywords:

environmental education, technological projects, pedagogical support, social projection, Technological tools

Abstract

The following article is the result of a social project carried out in the city of Manizales in collaboration between the Universidad Católica de Manizales (UCM) and the Fundación Obras Sociales de Betania. Being the fifth phase of the project, the research aimed to promote environmental conservation culture among the children and youth of the soccer and dance school in the San Sebastián community of Manizales through technological projects. In this regard, a qualitative methodology was implemented using the research-action educational approach, with the purpose of working together with the students involved in the project, parents, and UCM teachers. The research findings allowed for the identification of the students' qualities and skills in managing solid waste and recycling to construct the various proposed technological devices in different sessions. In conclusion, it highlights the involvement of families in the development of activities outlined by UCM and how students recognized the importance of environmental care for a better quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu Quintero, J. L. (2011). Innovación social: conceptos y etapas. Daena: International Journal of Good Conscience, 6(2), 134-138. http://eprints.uanl.mx/id/eprint/8019.

Acero López, A. E. (2015). La investigación-acción participativa como metodología de proyectos tecnológicos Caso: Proyecto “Gestión del recurso hídrico” (Tesis de Maestría, Universidad de los Andes) Repositorio Institucional Séneca. http://hdl.handle.net/1992/13238.

Alzate Gallego, Y., Gutiérrez Giraldo, M. M., & Orozco Vallejo, M. (2018). La proyección social universitaria como acto de donación y hospitalidad. Revista De Investigaciones · UCM, 18(32), 106–118. https://doi.org/10.22383/ri.v18i32.117.

Botero Hincapié, V. (2015) Formulación de proyectos tecnológicos ambientalizados para inclusión digital en la ciudad de Manizales (Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia) Repositorio Institucional UN. http://bdigital.unal.edu.co/50896/.

Duque-Cardona, V., & Largo-Taborda, W. A. (2021). Desarrollo de las competencias científicas mediante la implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en los estudiantes de grado quinto del instituto universitario de Caldas (Manizales). Panorama, 15(28), 143-156. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1821.

Fernández Pineda, E. & Finol de Navarro, T. (2007). La tecnología y el ambiente: consolidación de la ecoeficiencia o del ecoenfrentamiento. Télématique, 6(2), 62-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2962609.

García García, J. J., Cauich Canul, J. F. (2008). ¿Para qué enseñar ciencias en la actualidad? Una propuesta que articula la tecnología, la sociedad y el medio ambiente. Revista Educación y Pedagogía, 20(50), 111-122. http://hdl.handle.net/10495/3044.

Giraldo-Gómez, O., Zuluaga-Giraldo, J. I., & Naranjo-Gómez, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033.

Gutiérrez, M. C., Gil, H., Zapata, M. T., Parra-Bernal, L. R., & Cardona, C. E. (2018). Uso de herramientas digitales en la enseñanza y el aprendizaje universitario. Una propuesta pedagógica pendiente por construir. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales.

Gutierrez-Giraldo, M. M., Grajales Ospina, Y. F., Largo-Taborda, W. A., & Estrada Granados, V. (2023). El ABP como estrategia educativa para el fortalecimiento del pensamiento lógico matemático a través de las TIC: Un aporte desde la proyección social en la escuela de Fútbol y Danzas en la comunidad de San Sebastian (Manizales). In Libro de Autoría colectiva “Innovación Educativa” Vol.1 Núm. 6 (CID-Centro de Investigación y Desarrollo, Vol. 1, pp. 20–38). CID - Centro de Investigación y Desarrollo. https://doi.org/10.37811/cli_w939.

Hurtado Vinasco, K. S. (2020) Fortaleciendo el proceso de regulación metacognitiva utilizando la guía de interaprendizaje para la enseñanza del cuidado del medio ambiente. (Tesis de pregrado, Universidad Católica de Manizales). Repositorio Institucional UCM.

Hurtado Vinasco, K. S. (2020). Fortaleciendo el proceso de regulación metacognitiva utilizando la guía de interaprendizaje para la enseñanza del cuidado del medio ambiente (tesis de pregrado, Universidad Católica de Manizales). Repositorio Institucional UCM. http://hdl.handle.net/10839/3033.

Juvinao Gallor, J. L. (2017). Desafíos guberlocal conforme a las políticas públicas de emprendimientos e innovación de proyectos tecnológicos en la localidad de Fontibón. (Tesis de especialización, Universidad Militar Nueva Granada) Repositorio Institucional UMNG.

Largo-Taborda, W. A. (2022). Desarrollo de un método de micro extracción en fase líquida con fibra hueca en modo barra de solvente “hf-sbme”, para el análisis de contaminantes emergentes (benzodiacepinas y compuestos fenólicos) en muestras de aguas residuales (Tesis de maestría, Universidad de Caldas). Repositorio Institucional Ucaldas. https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/17362.

Largo-Taborda, W. A., & Rosero-Moreano, M. H. (2016). Determinación de compuestos fenólicos mediante microextracción con solvent bar usando HPLC-UV en muestras de aguas residuales contaminadas con vinazas. Scientia Chromatographica, 8(2), 121-127.

Largo-Taborda, W. A., Gutiérrez-Giraldo, M. y Hurtado Vinasco, K. S. (2022a). Los proyectos tecnológicos y el cuidado del medio ambiente: una mirada desde la proyección social. En La investigación científica en diversas ciencias (1.a ed., Vol. 15, pp. 270–289). Editorial EIDEC. https://doi.org/10.34893/o5438-7720-2889-r.

Marín-Cano, M. L., Parra-Bernal, L. R., Burgos-Laitón, S. B. y Gutiérrez-Giraldo, M. M. (2019). La práctica reflexiva del profesor y la relación con el desarrollo profesional en el contexto de la educación superior. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 154-175. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.9.

Mejia Alzate, M. A. y Ramírez Velarde, A. T. (2019) SITUACIÓN ACTUAL DE LOS PROCESOS EDUCATIVO-AMBIENTALES ASOCIADOS A LOS PROGRAMAS ACADÉMICOS DE LA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE MANIZALES COMO INSUMO PARA UN PROYECTO AMBIENTAL UNIVERSITARIO. (Tesis de pregrado, Universidad Católica de Manizales) Repositorio Institucional UCM.

Moyano Romero, E. (2019) Promoción de la dimensión ambiental en estudiantes de octavo grado. (Tesis de pregrado, Universidad Católica de Manizales). Repositorio Institucional UCM. http://hdl.handle.net/10839/2601.

Parra-Bernal L. R., Menjura Escobar M. I., Pulgarín Puerta L. E., & Gutiérrez M. M. (2021). Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5.

Parra-Bernal, L. R., & Agudelo Marín, A. (2020). Innovación en las prácticas pedagógicas mediadas por TIC. En R. Canales Reyes & C. Herrera Carvajal (Eds.), Acceso, democracia y comunidades virtuales: apropiación de tecnologías digitales desde el Cono Sur (1.a ed., pp. 51–64). Universidad de los Lagos.

Parra-Bernal, L. R., & Agudelo-Marín, A. (2021). Contexto de la innovación educativa en la Universidad Católica de Manizales, Colombia. En Formando Profesores para el Sur. Diálogos latinoamericanos en torno a la Formación Inicial Docente desde la Universidad de Los Lagos (pp. 131–149). Universidad de Los Lagos.

Parra-Bernal, L. R., & Agudelo-Marín, A. (2022). Innovación educativa: reflexiones y desafíos de las prácticas con uso de TIC (1.a ed., Vol. 1). Centro Editorial Universidad Católica de Manizales. https://www.ucm.edu.co/innovacioneducativa-reflexiones-y-desafiosde-las-practicas-con-uso-de-las-tic/.

Parra-Bernal, L. R., Chaverra, L., Patiño, J., Marín, M., Fernández, O., Orozco, M., Granados, E., Peláez, R., Jaramillo, D. y Palacio, J. (2016) Educación, sociedad y cultura. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales.

Rodríguez Hernández, M.; Arredondo Herrera, C. y Martínez Mercado, J. A. (2020). Desarrollo de proyectos tecnológicos en la estación Río Escondido. Revista Iberoamericana de producción académica y gestión educativa. 7(13).

Rodríguez Herrera, A., & Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Cepal. http://hdl.handle.net/11362/2536.

Ruiz-Ortega, F. J., y Rodas Rodríguez, J. M. (2023). Emociones al enseñar Biología y enseñar a argumentar en Biología. Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(2), 71–93. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.4.

Serna Vargas, L. M., Quinto Sánchez, M. y Pérez Pérez, B. L. (2017). Conservación del medio ambiente a través de proyectos tecnológicos. (Tesis de pregrado,

Published

2024-12-23

How to Cite

Gutiérrez Giraldo, M. M. ., & Largo Taborda, W. A. . (2024). PROMOTING ENVIRONMENTAL CONSERVATION THROUGH TECHNOLOGY: RESULTS OF PHASE V OF THE PEDAGOGICAL SUPPORT PROJECT IN THE SAN SEBASTIÁN COMMUNITY, MANIZALES. Revista Huellas, 10(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8622