This is an outdated version published on 2024-06-07. Read the most recent version.

Democratic processes at school: conceptions and tensions

Authors

  • Mery Johana Bucheli Montenegro Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.1

Keywords:

democracy, participation, citizenship, school

Abstract

This article presents the results of a study carried
out with the interest of determining the conceptions
and tensions of democratic processes in school, this
study was focused on the students of basic secondary
school of Sede 2 El Aposento of the Municipality of
La Cruz. Taking into account the objectives of the
research, the methodological approach was qualitative
and the interpretation was carried out in the light of
hermeneutics. Specifically, the focus group interview
and the Q-sort method were used. In addition, it was
supported by grounded theory, which is the support
of the qualitative analysis software ATLAS.ti, used for
this study. Finally, it is determined from this research
that the students’ conceptions and tensions about
the democratic processes at school are hindering the
correct experience of democracy and participation due
to the absence of real spaces that promote it, the vertical
relationship between teachers and students, the scarce
democratic training and the insufficient interest that the
students give to it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y Análisis Cualitativo.

Cinta Moebio, 204 - 216.

García, D. (07 de 11 de 2014). Universidad Autónoma

de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/

handle/10486/664105

García, F. (2009). Educar para la participación ciudadana.

Un reto para la escuela del siglo XXI. Investigación en

la escuela 2009, 6 - 10. Recuperado de http://dx.doi.

org/10.12795/IE.2009.i68.01

Jaramillo, J. (2008). Restablecimiento de derechos,

derecho a la ciudad y construcción de ciudadanía para

las poblaciones desplazadas en Bogotá. Revista Pap.

Polít, 523 - 564. Recuperado de http://www.scielo.org.

co/pdf/papel/v13n2/v13n2a06.pdf

Osoro, J. M., & Castro, A. (2017). Educación y democracia:

la escuela como “espacio” de participación. Revista

Iberoamericana de Educación, 89 - 108.

Penalva, C., Alaminos, A., Francés, F., & Santacreu,

Ó. (2015). La investigación cualitativa técnicas de

investigación y análisis con ATLAS.ti. Cuenca: PYDLOS

Ediciones.

Prieto, M. (2003). Educación para la democracia en las

escuelas: un desafío pendiente. Revista Iberoamericana

De Educación. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/

article/view/2984

Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación

educacional. Revista Enfoques Educacionales, 51 - 66.

Taylor, S., & Bodgan, R. (1984). Introducción

a los métodos cualitativos de investigación.

Barcelona: PAIDÓS. Recuperado de extension://

efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://mastor.cl/

blog/wpcontent/uploads/2011/12/Introduccion-ametodos-

cualitativos-de-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-

Bogdan.-344-pags-pdf.pdf

Touraine, A. (1990). ANALISIS: UN APORTE

INTERNACIONAL. Concepto de Democracia - Proceso

de Democratización. Revista Trabajo Social, Pontificia

Universidad Católica de Chile., 162 - 165.

Published

2024-06-07

Versions

How to Cite

Bucheli Montenegro, M. J. (2024). Democratic processes at school: conceptions and tensions. Revista Huellas, 10(1). https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.1