Democratic processes at school: conceptions and tensions
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.1Keywords:
democracy, participation, citizenship, schoolAbstract
This article presents the results of a study carried
out with the interest of determining the conceptions
and tensions of democratic processes in school, this
study was focused on the students of basic secondary
school of Sede 2 El Aposento of the Municipality of
La Cruz. Taking into account the objectives of the
research, the methodological approach was qualitative
and the interpretation was carried out in the light of
hermeneutics. Specifically, the focus group interview
and the Q-sort method were used. In addition, it was
supported by grounded theory, which is the support
of the qualitative analysis software ATLAS.ti, used for
this study. Finally, it is determined from this research
that the students’ conceptions and tensions about
the democratic processes at school are hindering the
correct experience of democracy and participation due
to the absence of real spaces that promote it, the vertical
relationship between teachers and students, the scarce
democratic training and the insufficient interest that the
students give to it.
Downloads
References
Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y Análisis Cualitativo.
Cinta Moebio, 204 - 216.
García, D. (07 de 11 de 2014). Universidad Autónoma
de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/
handle/10486/664105
García, F. (2009). Educar para la participación ciudadana.
Un reto para la escuela del siglo XXI. Investigación en
la escuela 2009, 6 - 10. Recuperado de http://dx.doi.
org/10.12795/IE.2009.i68.01
Jaramillo, J. (2008). Restablecimiento de derechos,
derecho a la ciudad y construcción de ciudadanía para
las poblaciones desplazadas en Bogotá. Revista Pap.
Polít, 523 - 564. Recuperado de http://www.scielo.org.
co/pdf/papel/v13n2/v13n2a06.pdf
Osoro, J. M., & Castro, A. (2017). Educación y democracia:
la escuela como “espacio” de participación. Revista
Iberoamericana de Educación, 89 - 108.
Penalva, C., Alaminos, A., Francés, F., & Santacreu,
Ó. (2015). La investigación cualitativa técnicas de
investigación y análisis con ATLAS.ti. Cuenca: PYDLOS
Ediciones.
Prieto, M. (2003). Educación para la democracia en las
escuelas: un desafío pendiente. Revista Iberoamericana
De Educación. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/
article/view/2984
Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación
educacional. Revista Enfoques Educacionales, 51 - 66.
Taylor, S., & Bodgan, R. (1984). Introducción
a los métodos cualitativos de investigación.
Barcelona: PAIDÓS. Recuperado de extension://
efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://mastor.cl/
blog/wpcontent/uploads/2011/12/Introduccion-ametodos-
cualitativos-de-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-
Bogdan.-344-pags-pdf.pdf
Touraine, A. (1990). ANALISIS: UN APORTE
INTERNACIONAL. Concepto de Democracia - Proceso
de Democratización. Revista Trabajo Social, Pontificia
Universidad Católica de Chile., 162 - 165.
Downloads
Published
Versions
- 2024-08-20 (2)
- 2024-06-07 (1)