This is an outdated version published on 2024-06-07. Read the most recent version.

Implicación de estudiantes de primaria en el desarrollo de tareas pedagógicas para producir discursos cortos en inglés en los colegios La Floresta, San Juan Bosco y San Bartolomé de Nariño.

Authors

  • Vivian Dayuley Benavides Díaz Universidad de Nariño
  • Diana Carolina Delgado Riaño Universidad de Nariño
  • Eduardo Alfonso Morales Santacruz Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.9

Keywords:

engagement, pedagogical tasks, short speeches (oral production), foreign language LE

Abstract

This article is the result of the research project “Engagement of fourth and fifth grade students in the development of pedagogical tasks that allow the production of short oral discourses in English in public educational institutions: Agropecuaria La Floresta de Sapuyes, San Juan Bosco de Pasto and San Bartolomé de la Florida’’. This study focused on identifying the engagement level displayed by the population under study when exposed to pedagogical tasks that required the oral production of short discourse samples in English. The research was based on the mixed paradigm, considering both qualitative and quantitative data that complement each other to give it strength; additionally, the project took into account the constructivist approach and the action research method. In regard to data collection, these instruments were used: classroom observation, done through a COLT-based observation scheme, a survey on engagement, and the pedagogical tasks. Each of these instruments aimed at collecting information and data needed to achieve the goal of the study. The results suggest that the students reached a higher degree of engagement after the implementation of the proposed pedagogical tasks, and that learners performed the production of short speeches in English. The results obtained with the participants in this sample, suggest that it is possible to develop oral competence in English, even at a basic level, if clear goals and a series of and structured elements are brought together into carefully designed pedagogical tasks which engage students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, P., Fröhlich, M., & Spada, N. (1983). The communicative

orientation of language teaching: An observation scheme. Social

Sciences and Humanities Research Council of Canada, 231–250.

British Council. (2015). English in Colombia: An examination of

policy, perceptions and influencing factors. British Council /

Education Intelligence, 01-58.

Brown, H.D., & Abeywickrama, P. (2016). Language assessment:

Principles and classroom practices (3rd ed.). Pearson.

Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Articulo 23[Titulo

II]. Ley General de Educación. [ Ley 115 de 1994].

Congreso de Colombia. (10 de diciembre de 2002). Decreto 3020

de 2002. [3020 de 2002].

Cook,V.J. (2001).Using the First Language in the Classroom.

Canadian Modern Language Review,57 (3),402-423. http://dx.doi.

org/10.3138/cmlr.57.3.402

Coll, C. (1996). Constructivismo y educación escolar: ni hablamos

siempre de lo mismo ni lo hacemos siempre desde la misma

perspectiva epistemológica. Anuario de Psicología/ The UB

Journal of psychology, 153-178.

Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción

(5ta ed.). Morata.

Espinal Duque, A. (2018). Retos de conectividad a internet en

instituciones educativas rurales de Colombia. Universidad EAFIT.

Espinoza Freire, E. E. (2021). Importancia de la retroalimentación

formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista

Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397.

Fandiño-Parra, Y. J., Bermúdez-Jiménez, J. R., Lugo-Vásquez, V. E.

(2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo: Colombia

Bilingüe. Educación y Educadores, 15 (3), 363-381.

Farrell, J., Manion, C., & Rincón, S. (2017). Reinventar la escuela:

alternativas radicales exitosas del sur global. Comparative and

international education. Issues for Teachers, 47(2), 9-40

Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (2002). Paradigmas en competencia en

la investigación cualitativa. En C. Derman, & J. Haro (Eds), Por los

rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación

social, 113-145.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la

investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.

López, A.A., Ropero Pacheco, J., & Peralta, J.C. (2011). Estudio de

validez del examen de Estado Saber 11 de inglés. FOLIOS, (34), 77-

https://doi.org/10.17227/01234870.34folios77.91

Llinás, R. (2014). El reto: educación, ciencia y tecnología. Universidad

Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias.

McDougald, J.S. (2009). The state of content and language

instruction in Colombia. Latin American journal of content &

language integrated learning, 2(2).

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos básicos de

aprendizaje de inglés. Grados transición a 5 º de primaria.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de

competencia en lenguas extranjeras: inglés.

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Orientaciones y principios

pedagógicos: Currículo sugerido de inglés. Grados transición a 5º

de primaria

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Programa Nacional de

Bilingüismo Colombia 2004-2019.

Ministerio de Tecnologías de Información y Comunicación TIC

Colombia. (2019). Plan Nacional de Conectividad Rural.

Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del

idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41–52. https://doi.

org/10.33539/aletheia.2020.n8.2422

Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching. Cambridge

University Press.

Philp, J. & Duchesne, S. (2016). Exploring engagement in tasks in

the language classroom. Annual Review of Applied Linguistics, 36,

-72. https://doi.org/10.1017/s0267190515000094

Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive

learning environments for themselves: The concept of agentic

engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579-595.

https://doi.org/10.1037/a0032690

Sánchez Solarte, A. C. (2021). Teachers matter: Exploring foreign

language teachers’ well-being, their instructional practices and their

links to student engagement [Unpublished doctoral dissertation].

Florida State University.

Vasco Uribe, C. E. (2006). Siete retos de la educación colombiana

para el período 2006 – 2019. Pedagogía Y Saberes, (24), 33-41.

https://doi.org/10.17227/01212494.24pys33.41

Venet, M., & Correa, E. (2014). El concepto de zona de desarrollo

próximo: un instrumento psicológico para mejorar su propia

práctica pedagógica. Pensando Psicología, 10(17), 7-15. http://

dx.doi.org/10.16925/pe.v10i17.775

Published

2024-06-07

Versions

How to Cite

Benavides Díaz , V. D. ., Delgado Riaño, D. C. ., & Morales Santacruz, E. A. . (2024). Implicación de estudiantes de primaria en el desarrollo de tareas pedagógicas para producir discursos cortos en inglés en los colegios La Floresta, San Juan Bosco y San Bartolomé de Nariño. Revista Huellas, 10(1). https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.9