Estrategias didácticas para el desarrollo de la comunicación verbal en inglés en los estudiantes de grado tercero del instituto champagnat de Pasto
Keywords:
verbal communication, teaching strategies, materials and activities, learningAbstract
Being competent in the 21st century demands quality education that prepares children and young people as global citizens capable of responding to challenges of life, in different areas.
Instituto Champagnat in Pasto, aware of the need to learn English, consistent with the directions of the Ministry of National Education, has begun a path towards a bilingual school.
Learning a language is based on oral communication so it is important to recreate communicative situations where students listen and speak in English to foster an authentic and meaningful environment. To maximize class time in conversational activities, the present research oriented by the mixed research paradigm guidelines and the action participatory research carried out with third graders does not only propose the selection and use of efficient teaching strategies that contribute to the development of communication skills, according to their level and age gradually, but also to design and implement educational activities and materials that promote their development according to students’ needs and characteristics and subsequently, evaluate their effectiveness. The international Starters exam was used in the diagnosis and videos, recordings, photos and interviews were used for the gathering information process.
What are the teaching strategies that enhance the development of verbal communication skills in English? These are strategies related to dialogues, videos, creation use and presentation of mini-books about different communicative situations, song festival, prayer of the morning and activities to care for the planet like water campaigns, protest messages, training and presentations in the school and in a congress about reducing, reusing, recycling and garbage classification, promoting interdisciplinarity in English teaching, motivating the Project-Based Learning work “EcoMarists, protectors of our common home.”
Downloads
References
Alcedo, Y. & Chacón, C. (2011). El enfoque lúdico como estrategia metodológica para promover el aprendizaje del inglés en niños de educación primaria. Saber. 23 (1). 69-76
https://www.redalyc.org/pdf/4277/427739445011.pdf
Chapelton, T. (2017). Como aprenden inglés los niños. British Council.
https://www.britishcouncil.es/blog/como-aprenden-ingles-ninos
Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2020). Educación, juventud y trabajo: Habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante (Documentos de proyectos (LC/TS.2020/116), Ed.; Naciones Unidas).
Consejo de Europa (2020), Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa: Estrasburgo. www.coe.int/lang-cefr
Council of Europe (2020), Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume, Council of Europe Publishing, Strasbourg.
https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
Cronquist, K. & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. El Diálogo. Santiago de Chile. Chile.
Drew, C. (2023). 36 Verbal Communication Examples. Helpful professor.https://helpfulprofessor.com/verbal-communication-examples/
Figueroa, R & Intriago, José (2022). Estrategias para la Producción Oral del Idioma Inglés en la Comunicación de los Estudiantes. Polo del Conocimiento, Vol7 No3
https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3730
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) (2022). Las 12 habilidades transferibles. https://www.unicef.org/lac/media/30756/file/Las%2012%20habilidades%20transferibles.pdf
Franco, M., Cárdenas R., y Santrich E. (2016). Factores asociados a la comprensión lectora en estudiantes de noveno grado de Barranquilla. Psicogente, 19(36), 296310.
https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1369/1354
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Quinta edición, México DF, México, McGraw-Hill.
Martínez, M. (2000). Necesidad de un nuevo paradigma epistémico, en AA. VV. Las ciencias sociales reflexiones de fin de siglo. Trópyos, pp. 51-69
https://epistemologiauftb.blogspot.com/2010/12/nec esidad-de-un-nuevo-paradigma_18.html
MEN. (2020, Septiembre 29.). Guía No. 22 Estándares
Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés
MEN. (2014). Programa Nacional Inglés. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
Stevick, E. W. (1980). Teaching languages: A way and ways. Newbury House https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=995619
Torres García, A. (2019). Las canciones en inglés como estrategia lúdico didáctica para fomentar el interés hacia el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Técnica Nicolás Ramírez del municipio de Ortega Tolima.
https://repository.ut.edu.co/entities/publication/2a4904f5-0b6f-4eb1-8adc-b950111cc3fe
Vergara, M., Molina, M., Barra, A. N. de la, Sarabia, L. y Godoy, R. (2019). Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o aula invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista Educación, 43(1) 97-112. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/31529