Evaluación participativa del Proyecto Ambiental Escolar de la Institución Educativa Municipal Morasurco de Pasto.
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.251121.24Keywords:
Assessment, significance, relevance, environmental education, solid wasteAbstract
The School Environmental Projects (PRAE), from the formal sector, propose to carry out actions through the curriculum that allow overcoming socio-environmental problems of the context, through sensitization and awareness, the construction of knowledge and the action of the educational community. This research was carried out in order to evaluate the contributions of the PRAE “training of environmental managers for the comprehensive management of solid waste” in the environmental training of students at the Morasurco Educational Institution of Pasto Colombia. Given the qualitative nature of this investigation, an evaluative type of research was chosen, where relevance was found in the structure and coherence between institutional documents such as the PEI and PMI, with classroom actions, where active participation in the design and implementation The school environmental project generated beings aware that ecosystem services must be protected, changes in behavior regarding the correct disposal and reuse of waste were evident, as well as the incorporation of new knowledge, the development of skills and self-management. One of the weaknesses found is the absence of parents in the development of the project, and the acceptable commitment of some teachers from their work area. It is concluded that the PRAE is oriented towards the institutional solution of environmental problems, and can strengthen interdisciplinary work.
Downloads
References
Ausubel, D. (1963). Psicología del aprendizaje significativo verbal. México. Trillas.
Carrizosa Umaña, J. (2014). Colombia compleja. Jardín Botánico de Bogotá José Celestino Mutis.
Casteblanco Cifuentes, J. A. (2017). Evaluación diagnóstica del proyecto ambiental escolar de la institución educativa “La Granja” de Buenavista Boyacá.
Flórez Espinosa, G. M., Pino Perdomo, F. M., Gálvez Cubides, D. J., & Velásquez Sarria, J. A. (2019). Caracterización de concepciones de educación ambiental en estudiantes de últimos semestres de licenciaturas en educación básica con énfasis en ciencias naturales y educación ambiental de tres Universidades de Colombia. Ibagué: Sello Editorial Universidad del Tolima, 2019.
Fonseca, C. (2011). Reforma integral de la educación media superior. Inventio, 7(13), 45-52.
Francisco, P. (2015). Laudato si’: Carta encíclica sobre el cuidado de la casa común. Palabra.
Guía visual del proceso de evaluación de políticas públicas basado en Carol H. Weiss, 1998]. (2019). http://www.eval.fr/wp-content/uploads/2019/07/Gui%CC%81a-visual-del-proceso-de-elaboracio%CC%81n-de-poli%CC%81ticas-pu%CC%81blicas.pdf
Herman, J. L., Webb, N. M., & Zuniga, S. A. (2007). Measurement issues in the alignment of standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20(1), 101-126.
Herrera, J. (2017). La Investigación Cualitativa.
Investigación Evaluativa. Bogotá, Colombia: ARFO Editores e Impresores Ltda.
Lenis, M., & Arboleda, L. (2015). Pertinencia De Los Proyectos Ambientales Escolares PRAE En La Zona Urbana De La Ciudad De Palmira. Universidad De Manizales.
Luna-Cabrera, G.C., Molina, A.A., Leonel, H: F. y Rivas-Escobar, H.M. Transversalidad de la Educación Ambiental. Universidad de Nariño. 2020. 126p.
Mejía-Cáceres, A., Andrade, M., & Freire, M.L. (2020). FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES EN CIENCIAS: UN ANÁLISIS DEL DISCURSO DE LOS PROGRAMAS DE EDUCACIÓN AMBIENTAL DE UNA LICENCIATURA COLOMBIANA. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 15(3).
Ministerio de medio ambiente. (2001). Política nacional de investigación ambiental, 2001.
Moreno-Pijado, W. E. y Velásquez-Tejada, M. E. (2017) Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. revistas.uam.es/reice. doi:10.15366/reice2017.15.2.003. ISSN: 1696-4713. www.rinace.net/reice/
Morin, E., & Pakman, M. (2003). Introducción al pensamiento complejo (p. 167). Barcelona: gedisa.
Naidorf, J., Giordana, P., y Horn, M. (2007). La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca. Nómada, 22-33. Publications.
Paz, L., & Avedaño, W. (2014). Desarrollo Conceptual De La Educación Ambiental En El Contexto Colombiano. Revista Luna Azul, 39, 250-270.
Proyecto Ambiental Escolar, (2020). “formación de gestores ambientales para el manejo integral de residuos sólidos” Institución Educativa Mundial Morasurco de Pasto.
Proyecto Educativo Institucional (2020). Institución Educativa Municipal Morasurco de Pasto.
Rivas-Escobar, H.M. y (2010). La investigación evaluativa una alternativa para la valoración de proyectos.
Scriven, M. (1994). Evaluation as a discipline. Studies in Educational Evaluation, 20, 1, 147-166.
Sepúlveda G.L (2009) Una Evaluación de los Procesos Educativo-Ambientales
Silva, M. (2018). Evaluación de resultados del Proyecto Ambiental Escolar en la I.E. El Principito del Municipio De Zipaquirá.