El poder transformador de la pedagogía liberadora.
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.251121.26Keywords:
Relationships, bullying, teaching strategies, learning, liberating pedagogy.Abstract
This study is centre the importance of improving interpersonal relationships in the educational field, focusing its attention on bullying and how it affects learning processes. Through a theoretical review that includes topics such as interpersonal relationships, teaching strategies and liberating pedagogy, which proposes a more critical and humanistic teaching. Using the qualitative method using research instruments such as observation, interviews and focus groups, the impact of bullying between 9th and 10th grade students at the Nuestra Señora del Carmen School in Pasto is investigated. The results of the research focous on the implementation of a pedagogical proposal called “Closet zapbullying: for you and for others we are going to walk”, designed to improve interpersonal relationships and learning processes like consecuences of bullying, offering a practical approach, transformative and critical in the educational context.
Downloads
References
Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, F. (2002). Estrategias docentes para un Aprendizaje Significativo. México, México: Mc Graw Hill. Recuperado el 5 de marzo de 2023, de https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/2_%20estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf.
Freire, P. (1987). La educación como práctica de la libertad. México, México: Siglo XXI.
Freire, P. (2003). El grito manso. Buenos Aires, Argentina : Siglo XXI.
Freire, P. (2005). La educación en la ciudad. Mexico, Mexico: Siglo XXI.
Gardner, H. (1990). Inteligencias Múltiples. Nueva York, Estados Unidos: Basic Books.
Goleman, D. (1993). La inteligencia emocional: Por qué es mas importante que el coeficiente intelectual. BdeBolsillo. doi:ISBN13.
González-Morales, A. (octubre - diciembre de 2003). Paradigmas de investigacion en las ciencias sociales. 45(138), 125-135. Revista Islas. Recuperado el 12 de mayo de 2023, de https://studylib.net/: https://studylib.net/doc/25905710/gonzalez-a.--2003-.-paradigmas-de-investigacion-en-las-ci.
Lobato, C. (enero de 2006). EL estudio y trabajo autónomo del estudiante. Métodos y modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. País Vasco, España: Alianza Universidad. Recuperado el 5 de marzo de 2023, de https://www.researchgate.net/publication/279506038.
Melo delgado Acosta, Angela Carolina; Rodríguez Martínez, María Alejandra. (2020). Habilidades sociales en niños y adolescentes Una Revisión Teórica. Pasto, Nariño, Colombia: Universidad Mariana. doi:https://revistas.umariana.edu.co/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/2200.
Sandin Esteban, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Barcelona, España: Mc Graw Hill. Recuperado el 24 de mayo de 2023, de https://luisdoubrontgschool.files.wordpress.com/2021/03/paz-sandin-esteban_investigacion-cualitativa-en-educacion_-.pdf.
Shapiro, L. E. (1997). La inteligencia emocional de los niños. México, México: Vergara Editor, S.A.
Yarlaque Mori, M. M. (18 de Diciembre de 2019). Propuesta de Estrategias de Habilidades Sociales basada en la Teoría del Aprendizaje Social de Bandura, para Mejorar las Relaciones Interpersonales en las Estudiantes Universitarias de la Especialidad de Educación Inicial – Lemm – Fachse-Unprg-2017. Recuperado el 8 de marzo de 2024, de https://hdl.handle.net/20.500.12893/6153.