The education in the autumn of the middle ages. The birth of the university in the context of late medieval society

Authors

  • Raúl Romero Medina Universidad Camilo José Cela
  • Bernarda Elisa Pupiales Rueda Universidad de Nariño

Keywords:

University, Middle Ages, history, education and culture

Abstract

The article shows the context of Social History of Education. Its objective is to present the elements which made possible the origin of the greatest social and academic event in History. This article also describes the political, economic, social and cultural circumstances which surrounded and promoted the creation of “Studium Generale” in the 12th and 13th Centuries. These were created in order to spread knowledge and as a basis for the culture flourishment of this period. The University thus became a forum in which vied for power the various representatives of civil and religious establishment. Oblivious to this, teachers and students sought to achieve pure knowledge, the desire to learn and know the amor sciendi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASIMOV, Isaac (2003). Historia Universal. La Alta edad media. Edades oscuras. Primera edición. Alianza

BANGO Torviso, Isidoro (1989). Alta Edad Media. Silex. Madrid.

BOYD, William y KING, Edmund (1977). Historia de la Educación. Editorial Huermul S.A. Buenos Aires.

DAWSON, Christopher (1960). Ensayos acerca de la Edad Media. Aguilar. Madrid.

DONALD, Jan (1973). La alta edad media. Tercera edición. Siglo XXI. Madrid.

DONALD, Jan (1993). La alta edad media. Siglo VIII. Veinteava edición. Siglo XXI. Madrid.

DUBY, Georges (2004). En búsqueda de la Edad Media. Paidós. Barcelona.

ECO, Umberto (2012). Arte y belleza en la Estética Medieval. Liberduplex. Barcelona

GIORDANO, Oronzo (1995). Religiosidad Popular en la Alta Edad Media. Gredos. Madrid.

HASKINS, Charles Homer (1959). The rise of the Universities, New York.

IYANGA Pendi, Augusto (1999). Historia de la Universidad en Europa. Universitat de València. Valencia

LE GOFF, Jacques (1983). Tiempo, trabajo y cultura en el Occidente Medieval. Taurus. Madrid.

LE GOFF, Jacques (1996). Los intelectuales de la Edad Media. Gedisa. Barcelona.

LLORCA, Gustavo et alli (1996). Historia de la Iglesia Católica. Edad Media. Vol. II. BAC. Madrid.

PONCE, Aníbal (1993). Educación y lucha de clases. Fontamara. México.

REALI, Giovanni y ANTISERI, Darío (1995). Historia del pensamiento filosófico y científico. Herder, Barcelona.

RODRÍGUEZ, S. y ASTRUGA, M. (2007). Cartas de Abelardo y Eloísa. Alianza Editorial. Madrid.

VALDEON BARUQUE, Julio (1936-2009). La alta Edad Media. Quinta edición. Anaya.

VALDEVILLANO, Luis G. (1904-2009). (1992). Curso Historia de las instituciones españolas de los orígenes al final de la edad media. Primera edición en alianza universidad textos. Tercera reimpresión. Alianza. Madrid.

VERGARA, C. J. (2012). “Psicobiología y educación en la Baja Edad Media. Las edades del hombre en Vicente de Bea”, en Revista de Educación. Pp. 423-443.

YARZA L. Joaquín (1936). Baja Edad Media. Los siglos del gótico. Silex. Madrid.

Published

2014-03-10

How to Cite

Romero Medina, R., & Pupiales Rueda, B. E. (2014). The education in the autumn of the middle ages. The birth of the university in the context of late medieval society. Tendencias, 14(2), 231–246. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/1648