Investigative skills in teachers benefited by the training strategy for educational access and appropriation of the it
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.151601.39Keywords:
Education, teachers, skills, education politicsAbstract
This paper presents the results of a research conducted in the departments of Cauca, Nariño and Putumayo, after the completion of a training program offered by Computadores para Educar and the University of Nariño in the course “Pedagogical Appropriation of the IT”. This study approaches the improvement of investigative skills after the completion of the mentioned training and the development of classroom teaching projects in which it’s expected to find a solution for issues relevant from a teachers and students point of view. Among the analyzed aspects, are highlighted the attitude that teachers have towards the role of the IT in the research process, how these technologies contribute to research activities and specific skills that are strengthened in this field. Additionally, the factors that impact the process are discussed; likewise, the opportunities and challenges to be considered in the seek to strengthen such skills as well as relevant elements when it comes to integrating the IT into school curriculums in order to improve the chances of scholar research development.Downloads
References
CASTELLS, Manuel (1997). La era de la información, economía, sociedad y cultura. Volumen 1, La Sociedad Red, Alianza Editorial, Madrid, p. 174.
CENDALES, Lola; MARIÑO, Germán (2003). Aprender a Investigar investigando, Colección “Programa Internacional de Formación de Educadores Populares”, Fundación Santa María, Venezuela. Recuperado de: http://www.feyalegria.org/images/acrobat/Folleto%2013%20Aprender%20a%20investigar,%20investigando_2819.pdf.
COMPUTADORES PARA EDUCAR (2012). Especificaciones técnicas estrategia de formación y acceso para la apropiación pedagógica de las TIC 2014. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Bogotá, enero, pp. 3-4.
COMPUTADORES PARA EDUCAR (2012). Pliego de condiciones: selección abreviada de menor cuantía. No. 011 de 2012. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Bogotá, agosto, 207 p.
DELORS, Jaques (1996). La educación encierra un tesoro. En: Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, Compendio, Ediciones Unesco, pp. 16-17. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF.
GARDNER, Howard (1998). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós Ibérica, Barcelona,314 p.
GONZÁLEZ D., Carlos; SÁNCHEZ S. Leonardo (2003). El diseño curricular por competencias en la educación médica. Revista Educación Médica Superior, Escuela Nacional de Salud Pública, Vol. 17, Núm. 4. Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol17_4_03/ems04403.htm
GONZALEZ M., Viviana (2000). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Iberoamericana de Educación, Núm. 8, Diciembre, pp. 1-4. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/Maura.PDF
GUZMÁN, Claudia; PAZ, Dayra (2013). Apropiación pedagógica de las TIC: Guía de Formación Docente. Computadores para Educar - Universidad de Nariño, Centro de publicaciones, Marzo, pp. 24-42.
HELLER, Agnes (1987). Sociología de la vida cotidiana. Editorial Península, Barcelona, pp. 317.
HERNÁNDEZ S., Roberto; FERNÁNDEZ C., Carlos; BAPTISTA L., Pilar (1991). Metodología de la Investigación. McGraw Hill, México, pp. 54.
Ley 115 de 1994, Por la cual se expide la Ley General de la Educación en Colombia, Diario oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994.
MINISTERIO DE TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LAS COMUNICACIONES (2008). Plan nacional de tecnologías de la información y las comunicaciones. Bogotá, marzo, pp. 3-8.
MUÑOZ, José F.; QUINTERO C., Josefina; MUNEVAR M., Raúl (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación, Editorial Magisterio, Bogotá, julio, Tercera Edición, pp. 211-224.
SÁENZ A., Rafael (1998). La ciberpedagogía y la investigación educativa ante el nuevo milenio. Revista Complutense de Educación, Vol. 9, Num. 1, pp. 92. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/ RCED9898120085A/17393
SIMON, H.A. (1996). Observations on the Sciences of Science Learning. Departamento de Psicología, Universidad Carnegie Mellon.
TAYLOR S.; BOGDAN, R.C. (1989). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós, Barcelona.
TOBÓN T., Sergio; PIMIENTA P., Julio; GARCÍA F., Juan (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. Recuperado de http://www.urosario.edu.co/CGTIC/Documentos/secuencias_ didacticas.pdf.
UGAS, Gabriel (2005). Epistemología de la educación y la pedagogía. Ediciones del Taller de Formación Permanente de Estudios Epistemológicos en Ciencias Sociales, Táchira, 151p.
UNESCO (2008). Estándares de Competencia en TIC para docentes, Londres. Recuperado de: http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.