Social responsibility practices and corporate governance. Analysis for banking sector of Sugamuxi
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.151602.25Keywords:
social responsibility, government, banking, sector, stakeholdersAbstract
It is clear today that the implementation of the practices of Corporate Social Responsibility (CSR) and Corporate Governance (CG) is spreading steadily in business due to the different pressures they receive from the social environment and the development of its own corporate awareness, Therefore, this article refers to the results of field research made the banking sector of Sugamuxi Valley, where 170 surveys were applied to the stakeholders associated with the 10 existing in the Valley of Sugamuxi entities, which will deal first place on the generalities of CSR and GC additionally CSR processes were characterized GC practices were identified in the methodological part, the type and method of study was descriptive - explanatory; given the statistical technique used is the descriptive analysis (frequency) finally realizes research banks have an acceptable level greater extent in terms of CSR, but not in the same direction in relation to CG.
Downloads
References
ALIARSE. (2008). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 12. [en línea] Disponible http://www.cce.org.mx/NR/exeres/F638C6C1-0D84-44AD-AA81-57432B8D2DDF,frameless.htm?NRMODE=Published (Consultado jul. 9-14)
ÁLVAREZ V., AQUILES, Fátima (2009). Debilidades de la globalización y el papel de la responsabilidad social empresarial. En: Economía. Núm. 27 Enero-Junio, pp. 87-119 [en línea] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=195614958005> (Consultado sep. 22-14)
BANCO MUNDIAL (27 de octubre de 2007). Analisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. Daena: International Journal of Good Conscience, 7.
BARROSO, Tanoira; FRANCISCO, Gerardo (2008). La responsabilidad social empresarial. Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, YucatánContaduría y Administración. Núm. (226). pp. 73-91. [en línea] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39522605> (Consultado jul. 9-14)
BIGNÉ, Enrique; CHUMPITAZ, Ruben; ANDREU, Luisa; SWAEN, Valerie (2005). Percepción de la responsabilidad social corporativa: un análisis cross-cultural. Universia Business Review. Vol. 5. pp. 14-27. [en línea] Disponible en:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43300503 (Consultado sep. 22-14).
CAMACHO, Briceida (2003). Metodología de la Investigación científica, un camino fácil de recorrer para todos. Tunja, Colombia: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
CARROLL, Archie (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, Vol 34. Núm, 4. pp. 39-48 [en línea] Disponible en:<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G (Consultado jul. 9-14)
CASTRO, Santiago; BROWN, Cynthia; BÁEZ, Aníbal (2009). Prácticas de gobierno corporativo en América Latina Academia. Revista Latinoamericana de Administración. Vol. 43. pp 26-40 [en línea]. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71612112003> ISSN 1012-8255 (Consultado sep. 22-14)
CENTRO COLOMBIANO DE RESPONSABILIDAD EMPRESARIAL, C. (2012). Indicadores de Responsabilidad Social. Construyendo Confianza, 1.
CEPAL (2007). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience , 7.
CIDH (2007). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 11 [en línea]. Disponible en: http://www.cidh.ac.cr/corporate.html (Consultado sep. 22-14).
COMUNICARSE (2009). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 9 [en línea]. Disponible en: http://www.comunicarseweb.com.ar/varias/ que-es-comunicarse.html (Consultado sep. 22-14).
CÓRDOB, Juan & VICENTELLI, Amanda (2009). Gobierno Corporativo. Colombia Capital, un punto de encuentro para inversionistas, 15 [en línea]. Disponible en: https://www.governanceconsultants.com/wp-content/uploads/2015/04/2009_Cartilla-BVC-GOBIERNO-CORPORATIVO.pdf (Consultado jul. 9-14).
CORREA, Guillermo (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre Económico - Universidad de Medellin. Vol. 10, Núm. 20, pp. 87-102 [en línea]. Disponible en: https http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120- 63462007000200006&script=sci_arttext# (Consultado jul. 9-14).
CRESPO, Faride (2010). Entre el concepto y la práctica: responsabilidad social empresarial. Estudios Gerenciales, Vol. 26, Núm. 117, pp. 119-130 [en línea]. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21218551006> (Consultado sep. 22-14).
DAVIDSON, Paul y GRIFFIN, Ricky (2000). Management: Australia in a global context. Wiley, Brisbane. De George, R. T. 1999. Business Ethics, 5th Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
DERES (2010). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 13 [en línea]. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21218551006> (Consultado sep. 22-14).
DET NORSKE VERITAS (2010). “Integración del Modelo EFR con otros modelos de Gestión dentro de la organización. RSC Vs. EFR”, pp. 12-13.
DÍAZ, Danel (2010). Mejores Practicas de Gobierno Corporativo. 7ª. Convención Nacional de la Red de la Gente, México: Control de Gestión de Negocios, S.C.
DOBELE, A., WESTBERG, K., STEEL, M., FLOWERS, K. (2014). An Examination of Corporate Social Responsibility Implementation and Stakeholder Engagement: A Case Study in the Australian Mining Industry, Business Strategy and the Environment, Vol. 23. Núm. 3, pp. 145–159.
DRUCKER, Peter (2003). Managing For The Future. The 1990's and Beyond, 8.
DURANGO, Carlos (2005). Fundamentación Epistemológica de los estudios organizacionales. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana.
FERNÁNDEZ, Guadaño (2012). Desempeño de las empresas propiedad de sus trabajadores: ¿Un modelo de gobierno corporativo laboral?. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, Vol. 22, Núm. 43, pp. 33-43 [en línea]. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/viewFile/35507/35885 (Consultado sep. 22-14).
FERREIRA, Roberto; SANTOS, Antônio; LOPES, Ana; & Fonseca, Reinaldo (2013). Governança corporativa, Eficiência, Produtividade e Desempenho. RAM. Revista de Administração Mackenzie, vol.14, n.4, pp. 134-164 [en línea]. Disponible en: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-69712013000400006&lng=pt&nrm=iso (Consultado sep. 22-14).
FORÉTICA (2008). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 9.
FRIEDMAN, Milton (2000). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, in Des Jardins, J. R. and J. Mc Cal. led. Contemporary Issues in Business Ethics. Wadsworth, Belmont, CA, pp. 8-12.
FUNDARSE (2007). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 12 [en línea]. Disponible en: http://www.fundahrse.org (Consultado sep. 22-14).
GALLEGO, Álvarez; GARCÍA, Sánchez y RODRÍGUEZ, Domínguez (2009). La eficacia del gobierno corporativo y la divulgación de información en internet. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol. 15, Núm.1. pp 109-135 [en línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274120370007 (Consultado ago. 15-14).
GANGA, Francisco y VERA, José (2008). El gobierno corporativo: consideraciones y cimientos teóricos. Cuadernos de Administración, Vol. 21, Núm. 35. pp. 93-126 [en línea]. Disponible en: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=20503505 (Consultado sep. 22-14).
GARCÍA, Heriberto; CORTEZ, Aimer y RODRÍGUEZ, Martha (2009). Activismo legal como factor de cambio en el gobierno corporativo. Cuadernos de administración, Vol. 22, Núm. 8, pp. 31-47 [en línea] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20511730003 (Consultado dic. 06-14).
GONZÁLEZ, Patricia (2002). El gobierno corporativo en el Brasil y el papel social de las empresas. Estudios Gerenciales, Vol. 83, pp. 71-89 [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=21208304> ISSN 0123-5923 (Consultado dic. 09-14). LAMEIRA, De Jesus; LEE NESS, Walter; y VAN ADUARD, Diana (2007). Governança corporativa: impactos no valor das companhias abertas brasileiras. Revista de Administração - RAUSP, Vol. 42, Núm. 1, pp. 64-73. [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=223417433006 (Consultado dic. 07-14).
LEFORT, Fernando (2003). Gobierno corporativo: ¿que es? y ¿como andamos por casa?. Cuadernos de economía. Vol. 40, Núm. 120, pp. 207-237 [en línea] Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68212003012000002&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0717-68212003012000002 (Consultado mar. 04-2014).
LIBRO VERDE, C. E. (2001). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 8.
LONGINOS, Joaquin; ARCAS, Narciso; MARTÍNEZ, Inocencia; y OLMEDO, Isabel (2012). Transparencia, gobierno corporativo y participación: claves para la implantación de un código de conducta en empresas de economía social. revesco. Revista de Estudios Cooperativos, Vol. 108, pp. 86-112 [en línea] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36723199004> ISSN 1135-6618 (Consultado mar. 04-2014).
MÉNDEZ, Carlos (1998). Metodología, Guía para Elaborar Diseños de Investigación en Ciencias Económicas, Administrativas y contables, Fundamentos Teóricos. Bogotá D.C., Colombia: Mc Graw Hill.
MAROTO, Juan; MELLE, Mónica; MORENO, Ignacio y RODRÍGUEZ, José (2006). Grado de competencia, presión de la deuda y productividad empresarial: un análisis empírico desde la perspectiva del gobierno corporativo. Panorama Socioeconómico, Vol. 24. Núm. 33, pp. 8-17 [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39903302 (Consultado nov. 8-2014).
MCWILLIAMS Abagail; SIEGEL, Donald. Y WRIGHT, Patric (2006). Corporate Social Responsibility: Strategic Implications. Journal of Management Studies Vol.43. Núm. 1, pp 1-18 [en línea] Disponible en: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download? doi=10.1.1.460.8252&rep=rep1&type=pdf (Consultado nov. 8-2014).
MELLADO, Claudia (2009). Responsabilidad Social Empresarial en las Pequeñas y Medianas Empresas latinoamericanas. Revista de Ciencias Sociales. Vol. XV, pp. 24-33 [en línea] (Disponible en:
OIT (2007). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 7.
PARDO, Orlando (2003). Democracia y gobierno en la universidad. Reflexión Política, Vol. 5. Núm. 10, pp. 128-135. 33 [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11051011 (Consultado nov. 8-2014).
PEÑA, David; Y SERRA, Antoni (2012). Responsabilidad Social Empresarial En El Sector Turístico. Estudio de caso en empresa de alojamiento de la ciudad de Santa Marta, Colombia. Estudios y Perspectivas en Turismo, Vol. 21. Núm. 6, pp. 1456-1480. 33 [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180725030006 (Consultado jun. 13-2014).
PINEDA, Alonso y TORRES DE MARÍN, Gabriela (2005). Gobierno corporativo. Juntas Directivas. Una perspectiva global, nacional y regional. Revista Ciencias Estratégicas, vol. 13, núm. 14, julio-diciembre, 2005, pp. 177-194 [en línea] Disponible en: http://redalyc.org/articulo.oa?id=151321068005 (Consultado nov. 8-2014).
RODRÍGUEZ, María. (2005). La Responsabilidad Social Empresarial y los consumidores. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, núm. 53, noviembre, 2005, pp. 97-109 [en línea]Disponible en: http://redalyc.org/articulo.oa?id=17405308 (Consultado abr. 25-2014).
SCHERMERHORN, John (2002). Análisis del concepto de Responsabilidad Social Empresarial. International Journal of Good Conscience, 3. 7th edition. Wiley, New York.
SOLÍS, José (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Análisis Económico, vol. XXIII, núm. 53, 2008, pp. 227-252 [en línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa? id=41311449011 (Consultado jul. 9-14).
TAMAYO, Mario (2002). El Proceso de la Investigación Científica, La Investigación Científica. Balderas, México: Limusa Noriega Editores.
VERGARA, María Pula y VICARÍA, Laura (2009). “Ser o aparentar la responsabilidad social empresarial en Colombia". Análisis organizacional basado en los lineamientos de la responsabilidad Social Empresarial. Trabajo de Grado para optar por el título de Comunicador Social con énfasis en Comunicación Organizacional. Bogotá, Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.