Using the theory of benchmarking as a comparative model for smes strategic plan in the dairy sector in the city of Pasto 2014-2019
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.161701.13Keywords:
Competitiveness, benchmarking, strategic planningAbstract
The competitiveness and strategic planning are topics of main importance to be studied in the public and corporate groups, having into account the generation of diagnostic, assessment and proposal for strategic strengthening from methodological tools which allow the pertinent analysis, promoting changes to contribute the strengthening of key variables for the development of Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) of the dairy sector in the city of San Juan de Pasto.
Is in this context that the present work has been developed, focusing in the gathering and interpretation of the existent information about the current status of diary chain of Nariño, from the assessment of environments, the sectorial analysis using the Diamond and Five Forces models from Michael Porter and with the completion of strategic benchmarking in a regional and corporate levels, considering this as vital elements for the present analysis, a value chain could be stablished, generating strategic guidelines to contribute the improvement of the current planning and control processes in the dairy SMEs of the region.
Downloads
References
ACERO, León y CONTRERAS, Carolina (2008). Merchandising Visual como herramienta de mercadeo para El Superete Marión ubicado en Sector de Villa del Prado en la ciudad de Bogotá D.C. Pontificia Universidad Javeriana.
BENJAMIN, Franklin (2011). El Libro Blanco. México D.F. Primera Edición. C.P. 11800.
BETANCOURT, Guerrero Benjamín (2014). Análisis sectorial y Competitividad. Cali: Facultad de Ciencias de la Administración. Vicerrectoría de Investigaciones. Universidad del Valle. Ecoe Ediciones.
BETANCOURTH, Benjamín (2011). Entorno Organizacional, Análisis y diagnóstico. Santiago de Cali: Editorial Univalle, pp. 13-25.
BOHÓRQUEZ, Natalia (2012). Análisis estructural de sectores estratégicos: sector productos lácteos, Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario. Grupo de Investigación en Perdurabilidad Empresarial.
DE LA HOZ, Joaquín (2007). Economía del departamento de Nariño: ruralidad y aislamiento geográfico, Banco de la República. Cartagena: Centro de estudios económicos regionales (CEER). Banco de la República.
HOLMANN, Federico (2003). Evolución de los sistemas de producción de leche en el trópico latinoamericano y su interrelación con los mercados: un análisis del caso colombiano. Cali. CIAT. International Center for Tropical Agriculture.
LÓPEZ, Karola y ARGOTY, Jenny (2009). Programa de Fortalecimiento para la Gestión de las empresas transformadoras del sector lácteo del municipio de Pasto. Pasto. Universidad Mariana.
MARTÍNEZ, Héctor y ESPINAL, Carlos (2002). Evaluación de la protección para los productos del sector agropecuario colombiano: Una medición econométrica. Bogotá Documento de trabajo No. 28, Observatorio Agrocadenas.
MARTÍNEZ, Héctor y RAMÍREZ Manuel (2004). Relaciones de precios entre los diferentes eslabones de las cadenas agroproductivas en Colombia. Bogotá Documento de trabajo No. 50. Observatorio Agrocadenas.
MÉNDEZ, Eduardo (2011). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. Bogotá. Limusa Noriega Editores.
MILLÁN, Felipe (2001). Competitividad Internacional de las Regiones. Cali. Cámara de Comercio de Cali. No. 22.
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (2014) Perspectivas de la agricultura y del desarrollo rural en las Américas: una mirada hacia América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Tomada de: http://www.fao.org/docrep/019/i3702s/i3702s.pdf
PEÑA, .Edith. y CANO Carlos (2002). Estudio para la determinación de perfiles de proyectos productivos empresariales de las cadenas productivas en los departamentos de Cauca, Huila, Nariño, Tolima y Valle del Cauca, Bogotá, Universidad de Georgetown, Confecámaras, Pontificia Universidad Javeriana, pp. 116-128. 330.
ROSALIA, Alejandra y ARIZA, Angélica (2008-2009). Análisis del mercado de la leche y derivados lácteos en Colombia. Tomada de: http://www.sic.gov.co/drupal/recursos_user/documentos/promocion_competencia/Estudios_Economicos/Estudios_Economicos/Estudio_Sectorial_Leche1.pdf
SAGAN (2005). Asociación de Ganaderos de Nariño. Estudio sobre la cadena láctea, Pasto, pp.22-25.390.
SAGAN (2011). Asociación de Ganaderos de Nariño. Identificación y priorización de la problemática del sector ganadero de leche del Departamento de Nariño. Estudio Realizado por SAGAN, en convenio con la Universidad de Nariño. Programa de Ingeniería Agro Industrial, pp. 33-37. 330.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.