Approximation of a regional corporate social responsibility experience in southwestern Colombia
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.161701.61Keywords:
Corporate Social Responsibility, Socially Responsible Region, Northern CaucaAbstract
Today is important articulation of different actors around regional social responsibility experiences that contribute to local development, given the multiple needs of the regions that can not be resolved by a single actor. This articulation is an opportunity to build projects from multiple perspectives and local capacities. Therefore, research groups and Humanism Management and Security and Strategic Thinking of the Universidad del Valle, pose a research that aims to identify and make visible progress, achievements, lessons learned, difficulties and challenges in the consolidation of the experience of region socially responsible in northern Cauca. To do an exploratory and descriptive qualitative approach where techniques are used as in-depth interviews, focus groups and workshops with the actors collective development of the region is performed. The results show that the strategy has contributed to the visibility of the region and the construction of joint projects with the greatest impact with the participation of entrepreneurs, institutions and government. Difficulties as to achieve institutional agreements on some issues and procurement and provision of funds by the national government are recognized, to solve local problems. This allows for reflection on learning experiences, challenges and difficulties but they are individuals can be an example for other regions who are interested in joint around joint projects.
Downloads
References
ALBURQUERQUE, F. (2003). Teoría y práctica del enfoque del desarrollo local. Instituto de Economía y Geografía. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
ALOSON, J. (2006). 10 años de la ley Páez. Impacto económico. Universidad ICESI
ALOSON, J. y LOTERO, A. (2006). 10 años de la ley Páez. Transformación de la economía caucana. Universidad Icesi.
AZUERO R. A., MELO, J. M. y GARCÍA S., M. (2011). Una presentación de la región socialmente responsable del Norte del Cauca. Cuadernos de Administración, 27(45), 109-121.
BARROSO T., F. G. (2008). La responsabilidad social empresarial: un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Contaduría y administración (226), 73-91.
BOWEN, H.R. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. New York, NY: Harper & Row.
CARROLL, A. B. (1999). Corporate social responsibility evolution of a definitional construct. Business & society, 38(3), 268-295.
CENTRO DE INVESTIGACIONES Y DOCUMENTACIÓN SOCIOECONÓMICA - CIDSE. (2009). Desigualdades étnico raciales, acción colectiva, etnicidad y resistencia en el norte del Cauca y sur del Valle. Universidad del Valle. Cali, Colombia.
CRESPO R., F. (2010). Entre el concepto y la práctica: responsabilidad social empresarial. Estudios Gerenciales,26(117), 119-130.
DRUCKER, P.F. (1984). The New Meaning or Corporate Social Responsibility. California Management Review, 26(2), 53-63.
ELIZALDE H., A. (2003). Planificación Estratégica Territorial y Políticas Públicas para el Desarrollo Local. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES), Serie gestión pública 29. Chile
FAJARDO, E. (2010). Responsabilidad social empresarial: una reflexión desde la gestión; lo social y ambiental. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas
FLÓREZ D. R., NEIRA, R. & OSORIO M. (2005). El problemático proceso de construcción de región, Los proyectos de regionalización en la zona centro occidental de Colombia. Revista Universidad de Caldas, 25 (2), 83-106.
FRIEDMAN, M. (1970). The Social Responsibility of business is to Increase its profits. The New York Times Magazine.
FUNDACIÓN CARVAJAL (2007). Estudio de caracterización social y económico de los trabajadores de PAVCO y su entorno inmediato. Guachené – Cauca.
GARCÍA, A. (2007). Cultura Organizacional y cultura afrocolombiana. Un estudio cualitativo de caso en la planta de Pavco en Guachené, Cauca. Tesis de Maestría en Administración. Universidad del Valle.
GARRIGA, E. and MELÉ, D. (2004). “Corporate Social Responsibility theories: mapping the territory”. Journal of business ethics, 53, 1-2, pp 51-71.
GIRALDO H., G. (2011). Responsabilidad social empresarial en Antioquia. Revista Universidad EAFIT, 44(149), 38-59.
GUERRA S., A. (2007). De la responsabilidad social empresarial, a la ética en el cambio organizacional.
GUTIÉRREZ, R., AVELLA, L. F., y VILLAR, R. (2006). Aportes y desafíos de la responsabilidad social empresarial en Colombia. Fundación Carvajal.
INTERNATIONAL ORGANIZATION OF STANDARIZATION - ISO 26000 (2010). Guidance on Social Responsibility.Committee Draft ISO /CD 26000. ISO/TMB/WG SR N 157. Chapters 2. Ginebra, Suiza: ISO.
MARK-HERBERT, C. y VON SCHANTZ, C. (2007). Communicating Corporate Social Responsibility – Brand management. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 12(2), 4-11.
MAYAN, M. J. (2009). Essentials of Qualitative Inquiry. California: Left Coast Press.
MÉNDEZ, C. E. (2006). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de Investigación con énfasis en ciencias empresariales. Bogotá: Limusa.
MERCADO S., P., y GARCÍA H., P. (2007). La responsabilidad social en empresas del Valle de Toluca (México):un estudio exploratorio. Estudios Gerenciales, 23(102), 119-135.
MONTES, J. (2008). Ecoeficiencia: una propuesta de responsabilidad ambiental empresarial para el sector financiero colombiano (Tesis de Maestría). Facultad de Minas. Tesis de Grado para optar al título de Maestría en Medio Ambiente y Desarrollo. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
PAMPLONA S., M. J. (2014). La nueva energía paisa: una región como estrategia de desarrollo local en Antioquia, Colombia. Analecta Política, 4(7), 369-389.
PROGRAMA DE LAS NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO PNUD (2009). Una apuesta para avanzar hacia el logro de los Objetivos de Desarrollo del Milenio en municipios del Norte del Cauca con población significativamente afrodescendiente. Colombia.
PORTER, M. y KRAMER, M. (2002). The Competitive Advantage of the Corporate Philanthropy. The Harvard Business Review.
RAUFFLET, E. (2011). Responsabilidad corporativa y desarrollo sostenible: una perspectiva histórica y conceptual. Cuadernos de Administración, 26(43), 23-32.
ROA, M.G. (2000) Procesos de interacción laboral con trabajadores provenientes de comunidades tradicionales: estudios de caso en la región Paez. Trabajo de grado Maestría en Administración. Universidad Icesi.
ROSALES R. y CHAUCA, P. (2010). Desarrollo local: teorías, políticas y experiencias. Madrid: Plaza y Valdés Editores.
SALINAS, L.E. (2008). Conceptos claves. Región Socialmente Responsable. Documento presentado en el encuentro nacional de regiones responsables de Colombia. Paipa – Boyacá.
STEINER, G.A. (1971). Business and Society. New York, NY: Random House.
TECCO, C. A., y LUCCA, C. M. (1998). Fortalecimiento institucional y desarrollo local. La asistencia técnica a los municipios en un contexto de crisis y cambios, 23.
VAN TULDER R., y VAN DER ZWART, A. (2006). “International business-society management linking corporate responsibility and globalization”. London and New York: Routledge.
VILLACORTA, A. E. (2008). Microrregiones y mancomunidades municipales: nuevas formas de gestión del territorio. Prisma, (22), 149-166.
VILLAR, A. (2004). Una década de desarrollo local en Argentina. Balance y perspectivas. Revista Mundo Urbano No. 24.
WARTICK, S. L., & MAHON, J. F. (1994). Toward a Substantive Definition of the Corporate Issue Construct A Review and Synthesis of the Literature. Business & Society, 33(3), 293-311.
WILLIG, C. (2001). Introducing qualitative research in psychology. Adventures in theory and method. New York: Open University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.