Study of information needs in the SMEs of Tundama and Sugamuxi
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.161702.5Keywords:
Information, SMEs, needs, technologies, ICTsAbstract
Information plays a very important role in the modern world due to the flows it constantly generates, to the ample search engines and databases, and to the various forms offered by information and communications technology (ICT). These mechanisms allow storage, protection, management, transfer, use and transformation of information into useful knowledge that can be used for various purposes, i.g., business. This article aims to identify the various information needs of SMEs of Tundama and Sugamuxi valleys in the Department of Boyaca. To achieve this goal, 266 managers of these companies (173 in Tundama and 93 in Sugamuxi) were surveyed, a descriptive and explanatory method of study was used, a statistical technique of descriptive analysis was adopted and a structured survey was used as a tool for data collection. Among the results, the following main information needs of SMEs were identified: market research, knowledge of manuals, standards, procedures and equipment operation.
Downloads
References
BAELO, R., & CANTÓN, I. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação ISSN: 1681-5653 nº. 50/7 - 10 de noviembre de 2009.
BONILLA, F. M., & CUBILLOS, D. S. (26 de febrero de 2012). Origen, Historia y Evolución de las Tics. Recuperado el 14 de abril de 2015, de: https://sities.google.com/site/ticsyopal5/assignments
CABERO, J. (1998) Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones educativas. En Lorenzo, M. y otros (coords.): Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas formales y no formales (pp. 197-206). Granada: Grupo Editorial Universitario.
CAMACHO, B. (2003). Metodología de la investigación científica, un camino fácil de recorrer para todos. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
CALVA, J. (2009). Satisfacción de Usuarios: La investigación sobre las Necesidades de la Información. Cuadernos de Investigación 11. Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas. Universidad Nacional Autónoma de México.
CALVA, J. (s.f). (1991). Una aproximación a lo que son las necesidades de la información. Estado de Desarrollo, 33-35.
COLL, C., MAURI, M. y ONRUBIA J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio-cultural. Revista electrónica de investigación educativa, 10(1), pp. 1-18. Recuperado 04/03/2014 de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000100001&lng=es&tlng=enESTEVE.
DURANGO, C. (2005). Fundamentación Epistemológica de los estudios organizacionales. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana.
FOGUET, O., y DONÉS, F. (2011). Information and communication technologies.
HAAG, S., CUMMINGS, M., & McCUBBREY, D. J. (2004). Management information systems for the information age (4ª Ed.). New York: McGraw- Hill.
HENAO, F. (2006). Introducción a la salud ocupacional.1ed. Bogotá, Colombia. Ecoe (Eds.).
LOSADA, M. (2010). Módulo de Evaluación e intervención en las condiciones de trabajo, posgrado en Salud y Seguridad en el Trabajo. Facultad de Enfermería. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá D.C.
MALDONADO, G., MARTÍNEZ, M., GARCÍA, D., AGUILERA, L., GONZÁLEZ, M. (2010). La influencia de las TICs en el rendimiento de la PyME de Aguascalientes. Investigación y Ciencia. 47 (Abril), pp. 57-65.
MARTÍNEZ SÁNCHEZ, Francisco (1996). La enseñanza ante los nuevos canales de información, en: TEJEDOR, F. J. y GARCÍA VALCÁRCEL, A. (Eds.): Perspectivas de las nuevas tecnologías en la educación. Madrid: Narcea, pp. 101-119.
MARX, K. (1946). El capital: Crítica de la Economía Política, 1 edición en Español. México: Fondo de Cultura Económica.
MEDINA, A. (2012). Competencia de la información: Definir una necesidad de la información. Recuperado el 10 de mayo de 2015, de: http://es.slideshare.net/crevirtualnuco/definir-una-necesidad-de-informacin-13046747.
MORA, M., SEPÚLVEDA, P. (2001). Metodología de la Investigación, Características del Método Científico, Balderas, México: Limusa Noriega Editores.
MULET, C. y PUPO, F. (2009). La Inteligencia Empresarial como función de trabajo de la administración. Contribuciones a la Economía, agosto. Recuperado el 28/01/2014 de: ttp://www.eumed.net/ce/2009a/.
OCDE (Organization for Economic Co-operation and Development) (2002). Reviewing the ICT sector definition: Issues for discussion. Recuperado el 15 de mayo de 2015, de http://www.oecd.org/dataoecd/3/8/20627293.pdf.
ROJAS, Y. (2004). Organización de la información: un factor determinante en la gestión empresarial. Acimed. 12 (29) (pp. 1-12). Recuperado el 28/01/2014 de: http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v12n2/aci12204.pdf.
ROSARIO, J. (2006). TIC: Su uso como herramienta para el fortalecimiento y el desarrollo de la educación virtual. Archivo del Observatorio para la CiberSociedad. Recuperado el 28/01/2014 de: http://www.cibersociedad.net/archivo/articulo.php?art=221.
SALGUERO, A. (2009). La integración de las tecnologías de información. Hekademos, revista educativa digital, pp. 45-56.
SEVERIN, E. (2014). Enfoques Estratégicos sobre las TIC en Educación en América Latina y el Caribe. Chile: Acción Digital.
SOLER, V. (2008). El uso de las TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación) como herramienta didáctica en la escuela. Contribuciones a las Ciencias Sociales, octubre. Recuperado el 28/01/2014 de: www.eumed.net/rev/cccss/02/vsp.htm.
TAMAYO, M., (2002). El Proceso de la Investigación Científica. Limusa Noriega Editores, Balderas, México.
TIRADO MORUETA, Ramón (1998). Las tecnologías avanzadas en la enseñanza: aspectos psicopedagógicos, en Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, núm. 10, Huelva: Grupo Comunicar, pp. 192-197.
VILAR, J. (s.f.). El papel de las TIC en el siglo XXI. Infonova Consultores. Recuperado el 28/01/2014 de: http://www.etuttor.com/index.php/component/k2/item/284-not1.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.