Reading comprehension and a vision of change in formation of directors of companies
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.171802.82Keywords:
Reading comprehension, philosophipal dimensions, value of reading, management education, permanent crítical understandingAbstract
The aim of this article is to make a reflection of contribution of skills in reading comprehension, in achieving a broader vision and dynamics on business managers interpretation of contexts in which organizations operate. This is an argumentative article, which is based on the theore1tical framework provided, that includes: 1) a presentation of the approach of “Four Philosophical Dimensions” of Bedard 2) Reading definitions and functions, 3) Reading as “a value”, 4) a description of Omar Aktouf vision about traditional management education and its main aspects, 5) a description of an Aktouf education management approach proposal, based on “permanent crítical understanding”. This article ends analyzing contributions of reading comprehension in business administration education and enables a wider dynamic vision of contexts in which organizations operate. It concludes that capabilities in reading comprehension are important for the formation of what Aktouf called an “permanent crítical understanding” by managers, and thus to a better understanding of the contexts, dynamics and agents in which organizations operate, which in turn will contribute to better decision-making by managers.
Downloads
References
(1) AKTOUF, O. (2000). Administración y Pedagogía. Colombia. Fondo Editorial Universidad EAFIT.
(2) BEDARD, R. (2003). Los Fundamentos del Pensamiento y las Prácticas Administrativas – El Rombo y las cuatro Dimensiones Filosóficas. AD-MINISTER Universidad EAFIT, Número 3 jun-dic.
(3) BERNAL, R. y MARIÑO J. (2013) Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación - Alineación del examen SABER 11°. Dirección de Regulación, Planeación, Estandarización y Normalización – ICFES.
(4) DANE (2008) Encuesta de Consumo Cultural 2007 - Informe de resultados. Dirección de Regulación, Planeación, Estandarización y Normalización – DIRPEN.
(5) ECHEVARRÍA, M. & GASTÓN, I. (2000). Dificultades de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Implicaciones en el diseño de programas de intervención, Revista Psicodidáctica, No 010.
(6) FIERRO, C. & CARBAJAL, P. (2003). El docente y los valores desde su práctica. Revista Sinéctica, febrero-julio.
(7) LERNER, D. (1985). La relatividad de la enseñanza y la relatividad de la comprensión. Lectura y Vida, Año 6 N° 4, diciembre.
(8) Ministerio de CULTURA - ESPAÑA (2008). Introducción. En Gobierno de España (Ed.). Balance del Plan de Fomento de la Lectura 2004 – 2007. España.
(9) MINISTERIO DE CULTURA DE ESPAÑA (2007). Hábitos de lectura y compra de libros. En Gobierno de España (Ed.). Balance del Plan de Fomento de la Lectura 2004 – 2007. Ministerio de Cultura de España - España.
(10) MORALES, O. (2002). ¿Cómo contribuir con el desarrollo de las competencias de los estudiantes universitarios como productores de textos? Educere, enero-marzo, año/vol. 5 número 016 pp. 385-389.
(11) PAREDES, J. (2006). Decodificación y lectura. Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación, mayo-agosto 2006, año/vol. 6 número 002.
(12) REBOUL, O. (1992). Los valores de la educación. España. Idea Universitaria.
(13) SOLÉ, I. (1998). Estrategias de Lectura. Barcelona, España. Editorial Graó.
(14) ZEVALLOS, M. y CANO, C. (2011) Diagnóstico del Nivel de lectura en los estudiantes del programa de Administración de Empresas de la UJTL. Resultado de investigación no publicado. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.