Low reading levels in university students: a structural problem. An explanation from the theory of Emile Durkheim
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.181902.105Keywords:
Low levels of reading, young university students, social structure, anomie, dysfunction.Abstract
The objective of this brief paper is to present an explanation from the sociological theory of Émile Durkheim to the low levels of reading reported by the young university students of this time, as well as to the weak efforts that society and the state have undertaken to transform this situation. The method used is the documentary analysis, which provided arguments and evidence to strengthen a tentative hypothesis that is neither definitive nor absolute, but rather susceptible to being falsified. Following this line, rather than conclusions, this work advances in the discussion and analysis of a problem that complicates academic and university activity, and that generates uncertainty about the future of university students in the field of work and the application of their disciplines.
Downloads
References
(1) Carolino, Paula (2009). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. FCE. Buenos Aires. 200p.
(2) Dinero (2016). Min. Educación le apuesta a subir el índice de lectura de los colombianos. [En línea]. Disponible en: https://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/articulo/uncolombiano-lee-entre-19-y-22-libros-cada-ano/222398.
(3) Durkheim, Emile (1972). La Anomia y la estructura moral de la industria. En: Durkheim, Emile. Escritos Selectos. Selección e introducción de Anthony Giddens. Ediciones Nueva
(4) Durkheim, Emile (1986). Las reglas del método sociológico. Editorial Morata. Madrid. 149p.
(5) Durkheim, Emile (2006). Lecciones de sociología. Física de las costumbres y el derecho. Editorial Comares. Granada. 303 p.
(6) Durkheim, Emile (2009). Educación y Sociología. Editorial Popular. Madrid: Editorial Popular. 128p.
(7) El Espectador (2011). Estudiantes colombianos se rajan en lectura por internet. [En línea]. Disponible en: http//www.elespectador.com
(8) González-Velosa, Carolina, Ripani, Laura y Rosas-Shady, David (2012). ¿Cómo mejorar las oportunidades de inserción laboral de los jóvenes en América Latina? BID. Montevideo. 64p.
(9) LOMELI, Luis Felipe (2012). ¿Por qué no leen los que no leen? En: Centrales, Fundación Preciado, México. Pp. 1-6. [En línea] Disponible en: http://www.fundacionpreciado.org.mx/biencomun/bc162/L_Lomeli.pdf
(10) Mills, Wrigth (2002). La imaginación sociológica. FCE. México 2002. 255 p.
(11) Observatorio social (2009). Caracterización social, económica, política, cultural y académica de los y las estudiantes de sociología 2009. Departamento de Sociología. Universidad de Nariño. Pasto. 29p. [En línea] Disponible en: http://es.scribd.com/doc/63535318/Caracterizacin-Estudiantes-de-Sociologa-2009
(12) OCDE. El programa PISA de la OCDE. Qué es y para qué sirve. 34p. [En línea] Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf
(13) Pérez, Mauricio y Rincón, Gloria (Coordinadores) (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. COLCIENCIAS y Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá. 306p.
(14) Rincón, Gloria y Gil, Saúl (2010). “Las prácticas de lectura y escritura académicas en la Universidad del Valle: tendencias”. En: Revista Lenguaje. Agosto-diciembre. 2010/No. 38. Santiago de Cali, Colombia. Pp. 387-419. [En línea] Disponible en: http://revistas.univalle.edu.co/index.php/lenguaje/article/view/4919/7057
(15) Semana (2011). Por qué los colombianos no leen. [En línea]. Disponible en: http//www.semana.com
(16) Semana (2016). Mediocres niveles de lectura y escritura entre los jóvenes universitarios. [En línea]. Disponible en: https://www.semana.com/educacion/articulo/bajos-niveles-de-lectura-en-universidades-de-colombia/506165.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.