Towards the management and financial and fiscal sanitation of the municipalities of the department of Antioquia

Authors

  • Gleidy Alexandra Urrego Estrada Universidad CES
  • Jahir Alexander Gutiérrez Ossa Universidad CES

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.181902.100

Keywords:

Financial management, fiscal management, municipal financial sanitation.

Abstract

Since the Political Constitution of 1991, the administration of financial resources in Colombia is a central objective of fiscal decentralization, while financial planning and execution is focused on efficiency, effectiveness and results, to consolidate managerial capacities to departmental and municipal scale of fiscal sustainability. The present document aims to approach the qualitative analysis of the collection capacity (income), taxation conditions (Taxes) and the consolidation of a financial structure (sanitation), which allows to maintain the equilibrium relationship between debt, expenses and the budget of the municipalities of the department of Antioquia. The methodological strategy is qualitative, with a deductive method, based on two phases: i) bibliographic review of normative sources such as Law 1551 of 2012 (Economic Condition) in conjunction with Law 1454 (Ordinance) of 2011 and ii) Content analysis of the same. As main conclusions: the constitutional baggage of 91 was not clear regarding the generation of territorial taxes. It is in default to understand the territorial effectiveness of the fiscal and financial legislation, required, so that an efficient structure of financial and fiscal performance can be established that allows fulfilling constitutional commitment expressed in article 311.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Asamblea Departamental de Antioquia. Ordenanza No 14 de 2014: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/Portal%20Territorial/KIT-OT/Plan-de-Desarrollo-Antioquia-2012-2015.pdf

(2) Comité Técnico Interinstitucional. (2010). Regla fiscal para Colombia. Banco de la República. Ministerio de Hacienda y Crédito Público. Departamento Nacional de Planeación. Bogotá, D. C., 7 de julio de 2010. 1-135.

(3) Congreso de la República. Constitución Política de Colombia de 1991. Edición 2016. Temis. Bogotá D.C.

(4) Congreso de la República. Ley 1551 de 2012. Bogotá. Diario Oficial. 48.483

(5) Congreso de la República. Ley 1454 de 2011. Bogotá. Diario Oficial. 48.115

(6) Congreso de la República. Ley 1450 de 2011. Bogotá. Diario Oficial. 48.102

(7) Congreso de la República. Ley 1150 de 2007. Bogotá. Diario Oficial. 46.691

(8) Congreso de la República. Ley 819 de 2003. Bogotá. Diario Oficial. 45.243

(9) Congreso de la República. Ley 795 de 2003. Bogotá. Diario Oficial. 45.064

(10) Congreso de la República. Ley 715 de 2001. Bogotá. Diario Oficial. 44.654

(11) Congreso de la República. Ley 617 de 2000. Bogotá. Diario Oficial. 44.188

(12) Congreso de la República. Ley 358 de 1997. Bogotá. Diario Oficial. 42.973

(13) Departamento Administrativo de Planeación, Gobernación de Antioquia (2011). Informe de Viabilidad Fiscal, Municipios de Antioquia. Vigencia 2011.

(14) Dirección de Desarrollo Territorial Sostenible. (2009). Fuentes de financiación del gasto de inversión territorial. Departamento Nacional de Planeación.

(15) Dirección de Desarrollo Territorial Sostenible. (2005). Capacidad fiscal de los gobiernos territoriales colombianos. Departamento Nacional de Planeación. 1-57.

(16) Herrera, A. (2003). Régimen presupuestal de los municipios en Colombia. Revista de derecho, No 19, Enero-Junio, 19-51.

(17) Ministerio de Hacienda y Crédito Público (2011). Dirección General del Presupuesto Público Nacional. Aspectos generales del proceso presupuestal colombiano. — 2a ed. — Bogotá: 520 p.

(18) Ochoa, H., & Montes de Oca, Y. (2004). Rendición de cuentas en la Gestión Pública: Reflexiones teóricas. Revista Venezolana de Gerencia (RVG) año 9. No 27: Julio – Septiembre: 455-472.

(19) Rentería, C., & Echeverry, J., C. (2006). Presupuestar en Colombia: buscando la gobernabilidad fiscal a través del presupuesto. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social – ILPES S E R I E Gestión Pública 61: 1-51.

(20) Restrepo, Q., G. & Álvarez, V., D. (2005). Ley 617 de 2000 y su impacto fiscal territorial. Ensayos sobre economía regional. Centro Regional de Estudios Económicos CREE Medellín:1-56.

(21) Villa, G., A., Escobar, S., H., E., Camargo, M., R., (2005). Estudio sobre la sostenibilidad de la deuda del municipio de Medellín. Revista Ciencias Estratégicas, Vol. 13, No 14, Julio-Diciembre:149-162.

(22) Zapata, J., G., Acosta, O., L., & González, A. (2001). Evaluación de la descentralización municipal en Colombia: ¿Se consolidó la sostenibilidad fiscal de los municipios colombianos durante los años noventa? (Documento elaborado por la Dirección de Desarrollo Territorial del DNP). Documento 165: 1-86.

(23) Zuluaga, C., (s.f). Sostenibilidad de las Finanzas Públicas Territoriales. Ministerio de Hacienda y Crédito Público: https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/5/22145/Zuluaga.pdf

Published

2018-12-20

How to Cite

Urrego Estrada, G. A., & Gutiérrez Ossa, J. A. (2018). Towards the management and financial and fiscal sanitation of the municipalities of the department of Antioquia. Tendencias, 19(2), 113–137. https://doi.org/10.22267/rtend.181902.100