Human rights, gender perspective and discrimination in university students of the area economicadministrative of northwest Mexico

Authors

  • María Del Carmen Vásquez Torres Instituto Tecnológico de Sonora
  • José Guadalupe Flores López Instituto Tecnológico de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.192001.112

Keywords:

Human right, University students, Institutions of Higher Education

Abstract

Higher Education Institutions play a transcendental role in the formation of students, turning them into transforming professionals in the world in which we live. The article proposes to determine the perception of respect for the human rights of university students in Mexico. As a result of the research, students consider that there is a good student climate; gender equity and think that both men and women have the same opportunities. Finally, despite the fact that universities work on human rights, much remains to be done and it is essential to have a society of principles and values in order to grow as human beings. It also establishes the high relationship that exists between the gender perspective and discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Bemheim, C. T. (1995). Una nueva visión de la Educación Superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 6(1), 123-136.

(2) Carballo, B. (2015). Modelo sistémico para transferir tecnología articulando la universidad y la empresa desde la academia. (Tesis Doctoral). Instituto Tecnológico de Sonora.

(3) Comisión Nacional de los Derechos Humanos. CNDH. (2016). Comisión Nacional de los Derechos Humanos. Recuperado el 14 de agosto de 2018. Disponible en http://appweb.cndh.org.mx/biblioteca/archivos/pdfs/cua-Comision-Nacional-Derechos-Humanos.pdf

(4) Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Third edition. SAGE Publications.

(5) Donas, J. B. (2001). Hacia la cuarta generación de Derechos Humanos: repensando la condición humana en la sociedad tecnológica. CTS+ I: Revista iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e innovación, 1(3).

(6) Ellacuría, I. (1982). Universidad, derechos humanos y mayorías populares. Revista de Estudios Centroamericanos (ECA), (406), 791-800.

(7) Etzioni, A. (1964). Modern organizations. Foundations of Modern Sociology Series Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

(8) García, D. (2000). Universidad y género: palabra y testimonio. Universidad Central del Ecuador.

(9) Grijalva, A. (2009). ¿Qué son los derechos colectivos. Los Derechos Colectivos: Hacia su Efectivas Comprensión y Aplicación, editoras. María Paz Ávila y María Velen Corredore, Quito: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos, XV–XVIII.

(10) Hernández, S. R., Fernández, C. C. & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación (6ª. ed.). México: McGraw Hill.

(11) Hinkelammert, F. (1974). Dialéctica del desarrollo desigual. En Enríquez, P. (2007). De la marginalidad a la exclusión social: un mapa para recorrer sus conceptos y núcleos problemáticos. Fundamentos en Humanidades, 1, 57-88.

(12) Jelin, E. (1994). ¿Ante, de, en, y? Mujeres, derechos humanos. América latina hoy, (9), 7-23.

(13) Jiménez Benítez, W. G. (2015). El enfoque de los derechos humanos y las políticas públicas.

(14) Lezama, J. (1993). Teoría social, espacio y ciudad. México: Colegio de México.

(15) Leff, E. (2002). La transición hacia el desarrollo sustentable: perspectivas de América Latina y el Caribe (6 ed.). Instituto Nacional de Ecología.

(16) Madrid, R. (2013). El derecho a la libertad de cátedra y el concepto de universidad. Revista Chilena de Derecho, 40(1), 355-371. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=177028147015

(17) Mostajo-Guardia, R. (2000). Gasto social y distribución del ingreso: caracterización e impacto redistributivo en países seleccionados de América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. Disponible en https://repositorio.cepal.org/handle/11362/7603

(18) Naicker, S. M., & Pastor, G. C. (1998). De la retórica a la realidad: La educación inclusiva en Sudáfrica. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 4(1), 1-15.

(19) Parra, D. C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista Educación y Desarrollo Social, 1, 139-150.

(20) Rodríguez-Palop, M. E. (2018). La nueva generación de derechos humanos. Origen y justificación. Dykinson.

(21) Rojo, A. S. (2017). Educación, privacidad y redes sociales: una reflexión arendtiana. Foro de Educación, 15(23), 7-24.

(22) Tello-Moreno, L. F. (2015). Panorama general de los DESCA en el Derecho Internacional de los Derechos Humanos. México, D.F.: Comisión Nacional de los Derechos Humanos. ISBN: 978-607-8211-27-2.

(23) UNESCO. (2003). Panorama regional: ALyC. Disponible en: www.efarport@unesco.org

Published

2019-08-02

How to Cite

Vásquez Torres, M. D. C., & Flores López, J. G. (2019). Human rights, gender perspective and discrimination in university students of the area economicadministrative of northwest Mexico. Tendencias, 20(1), 158–182. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.112