Critical thinking and its proposals from the philosophy of education, sociology, and teaching techniques on audit and control spheres
Keywords:
Teaching, learning, critical thinking, communication, humanization, transformation and contextualizationAbstract
The way we live now days presents constant challenges that alter our perceptions of reality which influence professional training purposes, in this way the concept of context is assumed as a Giroux approach, such as those interpretations of reality, which are internalized by the individual through the socialization process, so it is considered that the social, cultural and educational directly permeates internal representations and attitudes towards life.
Therefore thinking of accounting education in particular the area of audit and control, leads us to reflect on alternatives to traditional education imparted in training public accountant and business manager from the teaching and learning process.
Consequently, a reflection from the perspective of critical thinking, the contributions: philosophical, psychological, sociological, pedagogical and didactic about the practice of teaching auditing in the department of Accounting, Economics and Management of the Amazon University, also to promote critical thinking, collaborative work and interaction between the various actors, subjects and objects of education to contribute to autonomy and democracy from an interactive and technological teaching approach.
Downloads
References
Arnal, J. Del Rincón, D. y La Torre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodología. Barcelona: Editorial Lapor.
Bachelard, G. (1976). La formación del espíritu científico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa critica. Madrid: Editorial Morata–Paideia.
Giroux, H. (1985). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un aná- lisis crítico. México: Editorial Era. Cuadernos Políticos No. 44.
Gualteros, W y Gómez, M. (2011). Memorias II Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia [versión electrónica ]. ISBN: 978-958-719-745-7.
Hernández, A. (1999). Valores, sociedad y creatividad. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Revista ARA.- Análisis de la Realidad Actual. (6), 1-28. Disponible en la World Wide Web: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ ArticulosPDF/1324D056.pdf
Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.
López, G. (2002). Educabilidad y enseñabilidad de la filosofía en la educación media. Tesis de grado no publicada. Bogotá: Universidad de La Salle, Facultad de Filosofía y Letras.
López, L. y Valencia, M. del P. (2009). Concepción de un modelo pedagógico para la educación superior. SPCS Documento de trabajo. Cuenca: Universidad de Castilla-la Mancha. Facultad de Ciencias Sociales de Cuenca. Recuperado de: http://www.uclm.es/CU/csociales/DocumentosTrabajo
Meza, G. (2009). Elementos del pensamiento crítico en Paulo Freire: Implicaciones para la educación superior. Costa Rica. Disponible en http://www.librosintinta.in/biblioteca/ver-pdf/www.cidse.itcr.ac.cr/ revistamate/ARTICULOS_V10_N1_2009/ELEMENTOS_PENSAMIENTO_FREIRE/1_Elementos%20de%20 pensamiento.pdf.htx Salazar, M. José, A. Sobre el estatuto epistemológico de las ciencias de la educación. RTDCS. [online]. dic. 2006, vol.11, no.11 [citado 28 Abril 2011], p.139-157. Disponible en la World Wide Web: . ISSN 1316-9505.
Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de las Tic. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía
Vigotsky, L. (2008). “Pensamiento y lenguaje”. México: Ediciones Quinto Sol.
Wells, Gordon (2001). Indagación dialógica Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación, Barcelona: Paidós.
Zambrano, A. (2005). Didáctica, Pedagogía y Saber. Bogotá: Cooperativa Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.