La famiempresa, un sistema vivo y abierto de desarrollo socioeconómico.
Keywords:
Entrepreneurship, family enterprise, management, developmentAbstract
Poverty conditions (a little more than half the population) and insufficient job positions for families in Colombia are both the concern of professionals from different disciplines, and so, family enterprise have been secured as an alternative to defeat these difficulties. This article is part of a research work that recognizes the importance of the family enterprise model as one of the main sources for the creation of companies in Colombia.
From the perspective of the complexity and in a systematic manner, the comprehension of the systems that comprise this type of family businesses (in poverty conditions), their relations and the way the organization works, are the basis for contributing to socioeconomics and gender development with a approach of solidarity economy.
Downloads
References
(1) ANZA, Miguel Ángel. (2004). “Conferencia Puerto Vallarta, México”
(2) ARANGO JARAMILLO, Mario (2003). “La Economía informal una transformación democrática. Las Famiempresas y microempresas una alternativa solidaria”. Universidad Cooperativa de Colombia.
(3) BORK, David; JAFFE, Denisse; LANE, Sam y QUENTIN, Leslie (1997). “Como trabajar con la empresa familiar”. Editorial Granica.
(4) BURIN, Mabel y MELO, Irene (1998). “Género y familia”. Editorial Paidós
(5) CÁMARA DE COMERCIO DE BOGOTÁ (2006). “Gestión efectiva en las empresas de familia”. Uniempresarial
(6) CÁMARA DE COMERCIO DE BOGOTÁ (2008). “Informalidad empresarial y laboral en Colombia y Bogotá”. http://www.ccb.org.co/contenido/contenido.aspxcatID=125&conID=4847
(7) CÁMARA DE COMERCIO DE BOGOTÁ (2010). “Informalidad empresarial y laboral en Colombia y Bogotá”.
(8) CÁRDENAS, Mauricio S. (2009). “Introducción a la Economía Colombiana”. 2ª. Edición. Alfaomega.
(9) CUESTA, Carlos y CUESTA, Juan Carlos. (2007). “Informe Cámara de Comercio".
(10) CHIAVENATO, Idalberto (2000). “Introducción general de la Administración”. Editorial McGraw Hill.
(11) DEL CASTILLO (1997). “El administrador y su entorno dentro de la administración”. EditorialLimusa.
(12) DIAZ, Juan Carlos; HERNÁNDEZ, Ricardo; PULIDO, María; URBANO, David (2005). “Teoría Económica institucional y creación de empresas”. Investigaciones europeas de Dir. y Economía de empresa. Vol. 11 No. 3.
(13) ENS - Escuela Nacional Sindical. Agencia de información laboral (2008). “Informe anual. Panorama de la situación laboral de las mujeres Colombianas”.
(14) GERSIK, Kelin; DAVIS, John A.; Mc COLLOM HAMPTON, Marion; LANSBERG, Ivan (1997). “Empresas familiares generación a generación”. Editorial Mc Graw Hill.
(15) GEM - Global Entrepreneurship Monitor (2009).
(16) GOODSTEIN, Leonard D.; TIMOTHY, Nolan; PREIFFER, William (1998). “Planeación estratégica aplicada”. Mc Graw Hill.
(17) GRACIA, Orlando y URDINOLA, Piedad (2000). “Una mirada al mercado laboral colombiano”. Bogotá: Unidad de Análisis Macroeconómico - Boletines de Divulgación Económica del DANE.
(18) GUTIÉRREZ, Roberto; ESCOBAR, Natalia; JIMÉNEZ, Alejandra; TRUJILLLO, Diana. (2007). “Para ir más allá de los discursos. Emprendimientos sociales en sectores estratégicos de desarrollo en Colombia”. Fundación Corona, Universidad de los Andes, Fundación Antonio Restrepo Barco, Dividendo por Colombia.
(19) HERNÁNDEZ, Angela (1997). “Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica”. Editorial El Búho.
(20) MUHAMMAD, Junus (2008). “Un mundo sin pobreza. Las empresas sociales y el futuro del capitalismo”. Ediciones Paidós.
(21) KAPLAN, Robert y NORTON, David (2000). “El cuadro de mando integral”. Gestión
(22) MORIN, Edgar (2003). “Introducción al pensamiento complejo”. Madrid: Editorial Gedisa.
(23) OCM - Observatorio Colombiano Microempresas (2005). “Estadísticas de la Microempresa en Colombia. 1990-2005”.
(24) PALMER, Ingrid (1999). “Cuestiones sociales y de género en las políticas macroeconómicas. Macroeconomía, Género y Estado”. DNP (Departamento Nacional de Planeación). TM Editores.
(25) PÉREZ, Martha (1990). “Guía práctica de Planeación estratégica”. Universidad del Valle.
(26) POZA, Ernesto (2005). “Empresas familiares”. Thomson Editores.
(27) RAGIN, Charles (1994). “La construcción de la investigación social”. Editorial Sage. Universidad de los Andes.
(28) REVISTA DINERO No. 80 (1999). “Familia vs. negocios”.
(29) REVISTA DINERO No. 320 (2009). PLATA, Luis Guillermo. “Emprendimiento, punta de Lanza”. Min. Comercio, Industria y Turismo.
(30) RODRÍGUEZ, Pablo (2004). “La familia en Iberoamérica. 1550-1980 - La familia en Colombia”. Nuevo Mundo.
(31) SERNA, Humberto y SUÁREZ, Edgar (2005). “Empresa familiar. Herramientas para el crecimiento y sostenibilidad de las empresas familiares”. Editorial Temis.
(32) SEN, Amartya (2000). “Desarrollo y Libertad”. Editorial Planeta.
(33) URRUTIA, Arnulfo (2007). “Origen y desarrollo del concepto emprendedor”. http://impreso.elnuevodiario.com.ni/2007/06/20/emprendedores/55502
(34) VARELA, Rodrigo (2008). “ Innovación empresarial”. Editorial Pearson.
(35) VALDÉS, Daniel. “Reflexiones sobre el Balanced Scorecard”. http://www.bscconsultores.cl/bsc_reflexiones.asp
(36) ZAPATA, Álvaro; MURILLO, Guillermo; MARTÍNEZ, Jenny; GONZÁLEZ, Carlos; SALAS, Jairo;
(37) ÁVILA, Hernán y CAICEDO, Alexander (2008). “Teorías contemporáneas de la organización y del management”. Ediciones ECOE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.