Food design as a source of social innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.202101.128

Keywords:

roasted cuy, food design, gastronomy, innovation, wild blackberry

Abstract

The approach called, Food Design is a new creative perspective through which it is possible to obtain results in three specific pillars: i) Design with food, focused on the innovation of new gastronomic products; ii) Design for food, focused on the innovation of new utensils that improve the gastronomic experience, and iii) Design about food, focused on the development of marketing strategies inspired by the gastronomic cultural heritage of a community. This article presents the results of applying this creative approach to two gastronomic products from Nariño (Colombia): Cuy Asado (guinea pig) and Dulce de Mora Silvestre (wild blackberry sweet).

The prototypes show a series of creative alternatives for the diversification of regional gastronomic products. Thus, in the Design on food, a new dessert
format is presented for the Dulce de Mora, in Design for food an alternative presentation of the Cuy Asado is presented, and for the Design about food a strategy of commercialization that breaks the traditional concept of guinea pig as a regional gastronomic icon. The importance of identifying, promoting and
designing new food experiences as a tool for cultural promotion is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christian Camilo Potosí Benavides, Universidad de Nariño

Diseñador Industrial, Universidad de Nariño. Profesional interesado en diseño y gastronomía. E-mail: christiankmilo93@gmail.com, Colombia.

Danny Arley Muñoz Guachavez, Universidad de Nariño

Diseñador Industrial, Universidad de Nariño. Profesional interesado en diseño y gastronomía. E-mail: dannyarleymz@gmail.com. Colombia.

Carlos Cordoba-Cely, Universidad de Nariño

Doctor en Ingeniería en Multimedia, Universidad Politécnica de Cataluña, España. Docente Departamento de Diseño, Universidad de Nariño. E-mail: cordobacely@udenar.edu.co, Colombia.

References

(1) Arenas, J. (1988). Arte efímero y espacio estético. Anthropos Editorial.

(2) Argote, F., y Cuervo. R. (2011). Agroindustrialización de la carne de cuy. Primera Edición. Universidad de San Buenaventura, Seccional Cali. ISBN: 9789588436593.

(3) Argote, F., y Cuervo. R. (2012). Agroindustrialización de la carne de cuy. Revista Guillermo de Ockham, 10 (2): 217-218.

(4) Benkler, Y. (2012). El Pingüino y el Leviatán. España: Deusto.

(5) Cabrera, S. (2019). Marketing gastronómico. La experiencia de convertir el momento del consumo en un recuerdo memorable. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (45), 165-174. https://doi.org/10.18682/cdc.vi45.1842

(6) García, N. (1990). Culturas Híbridas. México, D.F: Grijalbo.

(7) Castillo, S., Zea, M., y Suarez, E. (2014). Sabores y Saberes de las Comunidades andinas nariñenses Identidad gastronómica ancestral de cinco municipios de la zona andina del departamento de Nariño, Colombia (1er Edición). Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B5GPcuyRrtTCdFlKZkNXd1BQYk0/view

(8) Cardona, I. (2008). Asociación Colombiana de la Industria Gastronómica: un gremio en evolución. Facultad de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras. Universidad Externado de Colombia.

(9) Cordoba, C., Arteaga, J., y Bonilla, H. (2015). Fundamentos del pensamiento del Diseño. Investigium IRE: Ciencias Sociales Y Humanas, 7(2), 38-50. http://dx.doi.org/10.15658/CESMAG15.05060204

(10) Chesbrough, W. (2003). Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology. Boston, Mass: Harvard Business School Press

(11) DANE. (2013). BOLETÍN SEMANAL: PRECIOS MAYORISTAS. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/agropecuario/sipsa/insumos_factores_de_produccion_nov_2013.pdf

(12) DANE. (2018). BOLETÍN SEMANAL: PRECIOS MAYORISTAS. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/agropecuario/sipsa/Sem_03mar__09mar_2018.pdf

(13) Delgado, T. (2014). El Diseño en la salvaguardia y valorización del patrimonio gastronómico de un territorio. 2do Encuentro Latinoamericano de Food Design: Dis-fruta Diseño, 96-99. Bogotá, Colombia: RedLaFD.

(14) Dumas, A. (2011). Diccionario de cocina. Gadir Editorial, S.L.

(15) Escobar, C. (2014). CADENA PRODUCTIVA NACIONAL DE LA MORA. Presentado en Bogotá, Colombia. Recuperado de https://sioc.minagricultura.gov.co/Mora/Documentos/2014-10-31%20Cifras%20Sectoriales.pdf

(16) Godoi, F., Prakash, S., y Bhandari, B. (2016). 3d printing technologies applied for food design: Status and prospects. Journal of Food Engineering, 179, 44-54. https://doi.org/10.1016/j.jfoodeng.2016.01.025

(17) Howaldt, J., Domanski, D., y Kaletka, C. (2016). SOCIAL INNOVATION: TOWARDS A NEW INNOVATION PARADIGM. RAM. Revista de Administração Mackenzie, 17(6), 20-44. https://doi.org/10.1590/1678-69712016/administracao.v17n6p20-44

(18) Howaldt, J., y Schwarz, M. (2010). Social Innovation: Concepts, research fields and international trends. Dortmund, Germany: TUDO – Technische Universität Dortmund.

(19) Margolin, V. (2013). Design Studies and Food Studies: Parallels and Intersections. Design and Culture, 5(3), 375-392. https://doi.org/10.2752/175470813X13705953612327

(20) Mendoza, R. (2002). Crianza y Comercialización de Cuyes (1era Edición). Lima, Perú: RIPALME.

(21) Ogburn, W. (1957). Cultural Lag as Theory. Sociology y Social Research, 41(3), 167-174.

(22) Oliveira, S. (2011). LA GASTRONOMÍA COMO ATRACTIVO TURÍSTICO PRIMARIO DE UN DESTINO. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(1), 738 – 752.

(23) Parasecoli, F. (2017). Food, research, design: What can food studies bring to food design education? International Journal of Food Design, 2(1), 15–25. doi:10.1386/ijfd.2.1.15_1

(24) Patiño, G. (2002). Fogón de negros: Cocina y cultura en una región latinoamericana. Recuperado de http://patrimonio.mincultura.gov.co/SiteAssets/Paginas/Publicaciones-biblioteca-cocinas/biblioteca%208.pdf

(25) Prats, L. (2006). La mercantilización del patrimonio: Entre la economía turística y las representaciones identitarias. revista PH, 72. https://doi.org/10.33349/2006.58.2176

(26) Ramírez, H., Ortega, M., Pérez, W., y Marín, D. (2011). HISTORY OF EXOTIC MAMMAL SPECIES IN COLOMBIA. Boletín Científico. Centro de Museos. Museo de Historia Natural, 15(2), 139-156.

(27) Reissig, P. (2014). Bienvenidos al Food Design (diseño y alimentos): Un compendio de referencia. 2do Encuentro Latinoamericano de Food Design: Dis-fruta Diseño, 34-39. Bogotá, Colombia: RedLaFD.

(28) Sun, J., Zhou, W., Yan, L., Huang, D., y Lin, L. (2018). Extrusion-based food printing for digitalized food design and nutrition control. Journal of Food Engineering, 220, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jfoodeng.2017.02.028

(29) Schön, D. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

(30) Schumpeter, J. (1996). Capitalismo, Socialismo y Democracia (Spanish Edition). Barcelona: Ediciones Folio.

(31) Tarde, G. (2011). Las leyes de la imitación y La Sociología. España: Centro de Investigaciones Sociológicas y Agencia Estatal Boletín del Estado.

(32) The Nielsen Company. (2016a). 38% de los colombianos come fuera de su hogar una o más veces a la semana. Recuperado 27 de noviembre de 2019, de https://www.nielsen.com/co/es/insights/article/2016/38-por-ciento-de-los-colombianos-come-fuera-de-su-hogar-una-o-mas-veces-a-la-semana

(33) The Nielsen Company. (2016b). ¿Qué hay en nuestra comida y en nuestra mente? Recuperado de https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/EstudioGlobal_NuestraComidaYMente.pdf

(34) Zampollo, F. (2017). Food Design Thinking [Food Design Thinking]. Recuperado 2 de diciembre de 2019, de http://francesca-zampollo.com/category/food-design-thinking/

(35) Zampollo, F. (2013). Food and design: Space, place and experience. Hospitality y Society, 3(3), 181-187. https://doi.org/10.1386/hosp.3.3.181_2

(36) Zampollo, F., y Peacock, M. (2016). Food Design Thinking: A Branch of Design Thinking Specific to Food Design. The Journal of Creative Behavior, 50(3), 203-210. https://doi.org/10.1002/jocb.148

Published

2020-06-30

How to Cite

Potosí Benavides, C. C., Muñoz Guachavez, D. A., & Cordoba-Cely, C. (2020). Food design as a source of social innovation. Tendencias, 21(1), 84–109. https://doi.org/10.22267/rtend.202101.128