LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS NATURALES Y EDUCACIÓN AMBIENTAL EN LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS OFICIALES DEL DEPARTAMENTO DE NARIÑO
Keywords:
conceptions, contents, didactic processes, natural sciences, environ¬mental issuesAbstract
This article shows the main results of the proyect “Teaching Natural Sciences and Environmental Education in Official Schools of the Department of Nariño” (Project “C” COLCIENCIAS, 2007 and 2008. The main reason is to identify the importance that natural sciences and environmental education receive from teachers and students within public schools. Fourteen educational centers were evaluated taking into account attitudes, context, social and cultural conditions toward both topics under analysis. Main questions that were examined were related to chief believes, attitudes, in what way teachers and students interact about natural sciences and environmental topics. Fundamental theoretical aspects were derived from the works of Investigación Acción (IA), Fals Borda (1978, 1991, 1995), Stenhouse (1981) and Elliot (1999). What this study was looking for was how students and teachers approach to the apprehension processes of learning; by doing this we were able to have ideas concerning the collective imaginary scene and its dynamics that teachers and students have.Downloads
References
(1) ALVARADO, S.V. (1996). Métodos de investigación cualitativa en Ciencias Sociales. Medellín: CINDE.
(2) BARRIOS, A. (1998). Concepciones sobre conocimiento, aprendizaje y enseñanza de los estudiantes del programa de formación inicial. Madrid, España. Ponencia presentada en el IV Congreso Mundial de Edu¬cación Infantil. Resultado de la Tesis de Maestría en la UPN.
(3) BERMÚDEZ, O. (2005). El Diálogo de Saberes y la Educación Ambiental. En: Serie IDEAS N°7, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.
(4) CLARET, A. (2003). Educación y formación del pensamiento científico. Cátedra
(5) COLOMBIA MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL.(1988). Lineamientos Curriculares de Cien¬cias Naturales y Educación Ambiental. Bogotá DC.
(6) ELLIOT, J.(1991) El cambio educativo desde la investigación – acción. Madrid: Morata.
(7) FERNÁNDEZ, I., GIL, D, CARRASOSA, J., CACHAPUZ, A., PRAI, J. (2002). “Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza”. En: Revista Enseñanza de las ciencias, Barcelona, volumen 20, Número (3) ( Noviembre).
(8) FREIRE P. (2006). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI
(9) GOLLETE G. y LESSARD, M. (1988). La investigación – acción. Sus funciones, sus fundamentos y su instrumentación. Barcelona: Alertes.
(10) Gallego, R. y otros. (2005). La formación inicial de profesores de ciencias en Colombia. Bogotá, Univer¬sidad Pedagógica Nacional.
(11) HENAO, M. y CASTRO J. (2001). Estado del arte de la Investigación en educación y pedagogía en Co¬lombia. Tomo II. Colciencias – Socolpe. Sociedad Colombiana de Pedagogía. Bogotá, editorial ICFES. Capítulo: Aproximación a un estado del arte de la enseñanza de las ciencias en Colombia año 1999.
(12) ICFES Agustín Nieto Caballero. Editado por: Alfonso Claret Zambrano. Universidad del Valle. Instituto de Educación y Pedagogía.
(13) MORENTIN, M. y GUISASOLA. (2005). Concepciones sobre la naturaleza de la ciencia en los futuros maestros y maestras de educación primaria. En: Revista Enseñanza de las ciencias. Barcelona. Número extra VII Congreso.
(14) PERAFÁN, G. (2000). Epistemologías del profesor y enseñanza de las ciencias. Hacia un concepto adecuado acerca de las epistemologías de los profesores de ciencias. En: Revista Pedagogía y Saberes. Bogotá. Vol.15.
(15) PORLAN, R. (1995) y otros. Constructivismo y Enseñanza de las Ciencias. Serie fundamentos Nº 2. Colec¬ción Investigación y enseñanza. 2ª Ed. Sevilla: Diada.
(16) REYES, L. PERAFÁN, A. y SALCEDO, L. (2001). Análisis de creencias y pensamiento del profesor universitario: la investigación acción en el mejoramiento de la práctica profesional. Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.
(17) TORRES, A. (2001). Ser maestro: su elección, sus sueños y sus realizaciones. Un estudio etnográfico de los maestros de Nariño y Putumayo. Pasto: Universidad de Nariño.
(18) UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL. (2001) “Concepciones de ciencia, enseñanza y aprendizaje en maestros de ciencias”. Bogotá, Colombia, Centro de recursos documentales e informáticos CREDI – OEI
(19) UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL. (2004). Formar en Ciencias “El Desafió” Serie Guías Nº 7. Bogota.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.