Relation between environmental attitude and the purchase of socially responsible products in consumers in Medellín, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.202102.152

Keywords:

environmental attitude, trade, responsible purchasing, responsible consumption, impact, environment, products, services

Abstract

Global technological development has generated an explosion of consumption, leaving aside the negative impact it has on the environment and without considering strategies to repair this environment. When talking about the environmental impact generated by consumption, it is important to understand sustainable consumption, where it is the consumer who must answer for the impact that their consumption generates on the environment. This study addressed the attitude that consumers in the city of Medellín have towards the environment and how it is related to the purchase of socially responsible products. A conclusive descriptive investigation was carried out, with levels of analysis of correlational cut, in consumers over 18 years with a sample controlled by age range, had 390 participants for a reliability of 95% and 5% margin of error. A statistically significant association between the positive attitudes towards the environment of consumers and the purchase of socially responsible products was determined, which leads to the use of responsible practices regarding the environment, which is why this city is recognized for its advances in environmental management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana María López Celis, Jorge Tadeo Lozano University

Master in Psychology, Konrad Lorenz University. Associate Professor II of the School of Administration, Accounting and Marketing, Jorge Tadeo Lozano University. ORCiD: 0000-0002-7949-0625. E-mail: diana.lopez@utadeo.edu.co, Colombia.

Mónica Eugenia Peñalosa Otero, Jorge Tadeo Lozano University

Master in Agroindustrial Marketing, Jorge Tadeo Lozano University. Associate Professor II of the School of Administration, Accounting and Marketing, Jorge Tadeo Lozano University. ORCiD: 0000-0002-2208-9224. E-mail: monica.penalosa@utadeo.edu.co, Colombia.

References

(1) Alaminos, A. y Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Marfil.

(2) Alcaldia de Medellín – Secretaría del Medio Ambiente. (2011). Plan Ambiental Municipal – PAM: 2012 – 2019 Hacia Una Ciudad Sostenible. https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Medio%20Ambiente/Secciones/Publicaciones/Documentos/2012/PAM/TOMO%20IV.%20INFORME%20EJECUTIVO.pdf

(3) Amérigo, M. (2006). La investigación en España sobre actitudes proambientales y comportamiento ecológico. Medio ambiente y comportamiento humano, 7(2), 45-71. http://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol7_2/Vol7_2_c.pdf

(4) Barragán, M. y Ayaviri, D. (2018). Ética del Consumo en la Gestión de la Seguridad Alimentaria en el Cantón Santo Domingo de los Colorados, Ecuador. Información Tecnológica, 29(5), 143-156. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500143

(5) Berenguer, J. y Corraliza, J. (2000). Preocupación ambiental y comportamientos ecológicos. Psicothema, 12(3), 325-329.

(6) Carranza-Vásquez, L. (2016). Diferencias entre las actitudes proambientales y el consumo de servicios públicos (agua y energía eléctrica) en estratos 2 y 5 de la ciudad de Bogotá. Revista Perspectiva Empresarial, 3(2), 83-94. https://doi.org/10.16967/rpe.v3n2a7

(7) Castanedo, C. (1995). Escala para la evaluación de las acittudes pro-ambientales (EAPA) de alumnos universitarios. Revista Complutense de Educación, 6(2), 253-278.

(8) Corral-Verdugo, V. y de Queiroz, J. (2004). Aproximaciones al estudio de la conducta sustentable. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 5(1y2), 1-26.

(9) Corral-Verdugo, V. (2010). Psicología de la sustentabilidad. Un análisis de los que nos hace pro ecológicos y pro sociales. Trillas.

(10) Dueñas, S., Perdomo-Ortiz, J. y Villa, L. (2014). El concepto de consumo socialmente responsable y su medición. Una revisión de la literatura. Estudios Gerenciales, 30(132), 287-300. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.022

(11) Durán, M., Alzate, M., López, W. y Sabucedo, J. (2007). Emociones y comportamiento pro-ambiental. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(2), 287-296. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342007000200006&lng=pt&tlng=es

(12) Elkington, J., & Hailes, J. (1989). The green consumer guide: From shampoo to champagne: high-street shopping for a better environment. V. Gollancz.

(13) Fundación para la Educación Superior y el Desarrollo [Fedesarrollo]. (2019). Encuesta de Opinión del Consumidor. https://www.fedesarrollo.org.co/tipo-de-encuesta/consumidor-eoc

(14) Gil, A. (2008). Por una ética del consumo política: Florence Kelley y la Liga de Consumidores. Athenea Digital, (14), 311-316. http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/584

(15) Holahan, C. (1991) Psicología Ambiental. Un Enfoque General. Limusa.

(16) Holahan, C. (1996). Psicología ambiental. Un enfoque general. Limusa.

(17) Kotler, P. (2005). Las preguntas más frecuentes sobre Marketing. Grupo Editorial Norma.

(18) Llopis, R. (2009). Consumo responsable y globalización reflexiva: un estudio referido al comercio justo en España. Revista Española del Tercer Sector, (11), 145–165.

(19) Morales, F. (2007). Psicología social (3ª.ed.). McGraw-Hill.

(20) Morillo, M. (2008). Hacia una gestión de marketing socialmente responsable: Decisiones de compra y de comunicación. Economía, (26), 189-206. https://www.redalyc.org/pdf/1956/195617231009.pdf

(21) Natalichio, R. (2011). Con-sumo cuidado, Comercio justo y consumo responsable. Revista Fusion. https://www.revistafusion.com/201106242141/Medio-Ambiente/Medio-Ambiente/con-sumo-cuidado-comercio-justo-y-consumo-responsable.htm

(22) Newholm, T., & Shaw, D. (2007). Studying the ethical consumer: A review of research. Journal of Consumer Behaviour, 6(5), 253–270. https://doi.org/10.1002/cb.225

(23) Pascual, M., Peñalosa, M. y López, D. (2015). El consumo socialmente responsable en el mercado colombiano. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 11(20), 61-70. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v11i20.624

(24) Peñalosa, M. y López, D. (2018). El estereotipo de los colombianos frente al consumo socialmente responsable. Pensamiento & Gestión, (44), 243-260. https://dx.doi.org/10.14482/pege.44.10384

(25) Roper, S., & Parker, C. (2013). Doing well by doing good: A quantitative investigation of the litter effect. Journal of Business Research, 66(11), 2262–2268. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.02.018

(26) Schiffman, L. y Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor. (10.ªed.). Pearson.

(27) Shaw, D., & Shiu, E. (2002). An assessment of ethical obligation and self-identity inethical consumer decision-making: A structural equation modelling approach. International Journal of Consumer Studies, 26(4), 286–293. https://doi.org/10.1046/j.1470-6431.2002.00255.x

Published

2021-01-01

How to Cite

López Celis, D. M., & Peñalosa Otero, M. E. (2021). Relation between environmental attitude and the purchase of socially responsible products in consumers in Medellín, Colombia. Tendencias, 22(1), 1–17. https://doi.org/10.22267/rtend.202102.152