Social management and institutional change. Dynamics and tensions based on big data
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.222302.224Keywords:
general well-being, social change, provision and effects of social programs, public politicsAbstract
The objective of this article is to reflect on the importance of social management, in institutional change and public decision-making based on the involvement and analysis of data. This in order to understand the cause-effect relationships that this model of administrative action has had, with respect to the transformation of the State, the reconfiguration of the institutional framework (government), and the reduction of uncertainty in decision-making, which require data analysis and management of its complexity, Colombia being the first Latin American country to manage a public policy for the exploitation of big data according to the Departamento Nacional de Planeación (DNP, 2018). For this, the documentary research method was used, and the academic genre of the essay was used as a discursive strategy. The findings make it possible to identify the dynamics, complexities and tensions generated by this model of administrative action, in a globalized world with a strong inclination towards digital.
Downloads
References
(2) Albán, Á. (2017). Instituciones y conflicto en Colombia: la metáfora del espejo. Ensayos de Economía, 27(50), 37-63. http://www.scielo.org.co/pdf/enec/v27n50/2619-6573-enec-27-50-37.pdf
(3) Amoroso, Y. y Costales, D. (2016). Big data: Una herramienta para la administración pública. Ciencias de la Información, 47(3), 3-8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181452084001
(4) Aristóteles. (1977). Ética Nicomaquea * Política (7ma ed.). Porrúa.
(5) Ávila, D. (2014). El uso de las TICS en el entorno de la nueva gestión pública mexicana. Andamios. Revista de Investigación Social, 11(24), 263-288. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v11n24/v11n24a14.pdf
(6) Bastidas, A. y Bolaños, S. (2009). Elementos para la construcción de un perfil para que el gerente social en un entorno globalizado. Revista Tendencias, 10(2), 1-17 https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/601/673
(7) Bermúdez, C. (2011). Instituciones, cambio institucional y crecimiento económico: una revisión crítica del enfoque neoclásico. Revista CS, (8), 55-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476348371002
(8) Bobadilla, P. (2020). Nuevos modelos de gestión social para la implementación de políticas, programas y proyectos en un contexto de descentralización y desarrollo territorial: gobernanza y Estado-red. En La gerencia social en la práctica. Modelos de gestión en la ejecución efectiva de políticas sociales (pp. 9-29). Pontifica Universidad Católica del Perú.
(9) Castillo, A. M. (2021). La era del big data y open data en la administración pública. Revista Eurolatinoamericana de Derecho Administrativo, 8(1), 61-76, https://doi.org/10.14409/redoeda.v8i1.9520
(10) Contreras, L. (2010). La calidad en la gestión como factor de cambio institucional en las organizaciones gubernamentales del Estado de México. Convergencias. Revista de Ciencias Sociales, (53), 285-310. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1153
(11) De Robertis, C. (2003). Fundamentos del trabajo social. Ética y metodología. Universitat de Valencia.
(12) García, J. E. (2019). El Acuerdo de Paz de La Habana. Un cambio institucional ambicioso con una estrategia dudosa. Estudios Políticos, (55), 182-204. http://doi.org/10.17533/udea.espo.n55a09
(13) Giraldo, J. A. (2011). Hacia una comprensión de la realidad social desde la teoría general de hechos institucionales. Revista CS, (8), 415-454. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476348371013
(14) Hobsbawn, E. (2010). El mundo sin sosiego. Revista NEXOS, 388, 45-53.
(15) Innerarity, D. (2010, 19 septiembre). El miedo global. El País. https://elpais.com/diario/2010/09/19/opinion/1284847204_850215.html
(16) Isaza, E., González, F., Herrera, S., Rodrígue, T., Ángel, A., Corredor, V. y Feged, A. (2020). Políticas públicas, grandes datos, teoría de redes y COVID-19. Desafíos, 32(2), 1-19. https://doi. org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.9205
(17) Klisksberg, B. (1997). Hacia una gerencia social eficiente: algunas cuestiones claves. Seminario Alta Gerencia Social para Gobernadores y Alcaldes. UNERMB-LUZ.
(18) Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. Herder, México.
(19) Maroto, C. (2017). Big data y su impacto en el sector público. Harvard Deusto Business Review, (256), 16-25. https://xodel.diba.cat/sites/xodel.diba.cat/files/big_data_y_su_impacto_en_el_sector_publico.pdf
(20) Martínez, R. (2007). Desafíos estratégicos en la implementación de programas sociales. En J. C. Cortázar. (Ed), Entre el diseño y la evaluación: el papel crucial de la implementación de programas sociales (pp. 63-116). Banco Interamericano de Desarrollo.
(21) Monteiro, P. & Nicolini, D. (2014). Recovering materiality in institutional work: prizes as an assemblage of human and material entities. Journal of Management Inquiry, 24(1) 61-81. http://dx.doi.org/10.1177/1056492614546221
(22) Mokate, K. y Saavedra, J. J. (2006). Gerencia Social: Un Enfoque Integral para la Gestión de Políticas y Programas. Documentos de Trabajo, 1-33. Banco Interamericano de Desarrollo, Instituto Interamericano para el Desarrollo Social.
(23) North, D. (1995). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. Fondo de Cultura Económica.
(24) Oliver, C. (1992). The antecedents of deinstitututionalization. Organization Studies, 13(4), 563-588.
(25) Olivares, J. (2016). Big data: la explosión del universo digital y oportunidad de negocio. DocPath. docpath.com/art-big-data-document-technology-software/?lang=es
(26) Parsons, T. (1968). La estructura de la acción social. Guadarrama.
(27) Peña, H., Cuartas, K. y Tarazona, G. (2017). La brecha digital en Colombia: Un análisis de las políticas gubernamentales para su disminución. Redes de Ingeniería, 59-71. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/REDES/article/view/12477/13075
(28) Pérez, T., Martínez, M. y Rodríguez, A. (2006). Gerencia social integral e incluyente. Universidad de la Salle.
(29) Portes, A. & Smith, L. (Ed). (2012). Institutions Count. Their Role and Significance in Latin American Development. University California. https://doi.org/10.1525/california/9780520273535.001.0001
(30) Ricardo, E. (2016). Capacidad estatal, brechas de capacidad y fortalecimiento institucional. Análisis Político, 29(87), 60-76. https://doi.org/10.15446/anpol.v29n87.60720
(31) Romero, M. y Díaz, I. (2007). La gerencia social en la implementación de programas sociales. Niños y adolescentes en circunstancias especialmente difíciles de y en la calle. Revista Espacio Abierto, 16(2), 331-361. http://redalyc.uaemex.mx/pdf/122/12216209.pdf
(32) Salvador, M. y Ramió, C. (2020). Capacidades analíticas y gobernanza de datos en la administración pública como paso previo a la introducción de la inteligencia artificial. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (77), 5-36. https://clad.org/wp-content/uploads/2021/04/077-01-SR.pdf
(33) Segura, J. M. (2012). Homosexualidad y gerencia social. El encuentro del ciudadano con las instituciones. Revista Nova et Vetera, 21(65), 95-108. https://revistas.esap.edu.co/index.php/novaetvetera/article/view/326
(34) Serrano, A. C. y Cortes, A. (2014). Perfiles y estilos gerenciales, de la administración de una empresa social del estado en el departamento de Cundinamarca [Tesis de maestría, Universidad del Rosario- Universidad Ces]. Repositorio Universidad del Rosario. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/10488
(35) Spinoza, B. (1999). Ética. Alianza Editorial.
(36) Traversa, F. (2021). Poder y cambio institucional: de la dependencia de la trayectoria al cambio gradual. Revista de Economía Institucional, 23(45), 83-108. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/ecoins/article/view/7333
(37) Varela, E. (2008). Desafíos del interés público. Identidades y diferencias entre lo público y lo privado. Programa Editorial Universidad del Valle.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.