Discussion on the didactic space of the accounting laboratory in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.232402.231

Keywords:

accounting skills, accounting education, accounting teaching, accounting professional training, educational practices in accounting

Abstract

In the field of accounting, the accounting laboratory has gained relevance as a space to develop students' practical and investigative skills, essential for their professional performance. However, it is important to reflect on the nature and objectives of this laboratory, preventing it from becoming a mere technical practice. This article focuses on analyzing the role of the accounting laboratory and examining its meaning in the training of accounting professionals, as well as critically reviewing wrong practices in its implementation. The article adopts an interpretive, conceptual and reflective approach, seeking to evaluate the purpose and essence of the accounting laboratory, and provide conceptual elements to re-evaluate and improve its teaching. Topics such as the differences from competency-based education between the educational space of technological and professional education in accounting are addressed. The results show the existing differences in the educational spaces of the accounting laboratories and workshops.

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Author Biographies

Carlos Augusto Rincón Soto, Universidad del Valle

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Doctor en Administración, Maestría en Contabilidad, Maestría en Diseño, Dirección y Administración de Proyectos, Universidad del Valle. Docente asociado a la Facultad de Ciencias de la Administración, Contaduría Pública. Integrante del Grupo GICOFING, Universidad del Valle. ORCiD: 0000-0003-4710-5558. E-mail: carlos.augusto.rincon@correounivalle.edu.co, Cali - Colombia.

Francisco Ricardo Molina Mora, Universidad del Valle

Maestría en Administración de Empresas, Contador Público, Universidad del Valle. Docente Facultad de Ciencias de la Administración. Integrante del Grupo GICOFING, Universidad del Valle. ORCiD: 0000-0003-1998-3492. E-mail: francisco.molina@correounivalle.edu.co, Cali - Colombia.

Omar Javier Solano Rodríguez, Universidad del Valle

Doctor en Administración y Dirección de Empresas. Maestría en Administración de Empresas (MBA). Especialista en Sistemas Gerenciales para Ingenieros. Contador Público, Universidad del Valle. Docente Facultad de Ciencias de la Administración. Integrante del Grupo de Investigación en Gestión y Evaluación de Programas y Proyectos, Universidad del Valle. ORCiD: 0000-0002-4114-5391. E-mail: omar.solano@correounivalle.edu.co, Cali - Colombia.

Jorge Eduardo Lemos De la Cruz, Universidad libre

Maestría en Ciencias de la Organización, Universidad Libre. Docente Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables. Integrante del Grupo Alternativas Contables, Universidad libre. ORCiD: 0000-0002-9239-5374. E-mail: jorgee.lemosd@unilibre.edu.co,  Cali - Colombia.

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Published

2023-07-01

How to Cite

Rincón Soto, C. A. ., Molina Mora, F. R. ., Solano Rodríguez, O. J., & Lemos De la Cruz, J. E. . (2023). Discussion on the didactic space of the accounting laboratory in higher education. Tendencias, 24(2), 143–169. https://doi.org/10.22267/rtend.232402.231

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