Construction of technological artifacts mediated by the students of the Santiago de Cali University
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.232402.238Keywords:
education, technology, artificial intelligenceAbstract
This study consisted of describing the construction process of three technological artifacts, where geometry and physics themes were used. The context in which the research was carried out were the Geometry Didactics classrooms, taught at the Santiago de Cali University. In addition, there was the participation of 17 students from the VI semester of a Bachelor's Degree in Basic Education with an emphasis on Mathematics. The methodology used was qualitative descriptive and the following data collection instruments were implemented: the observation that was made through videos, photos and documents. The results show that the construction process of the technological artifacts had three main stages: 1. Literature review; 2. Construction of technological artifacts focused on Euclidean geometry and classical physics (structure, movements, etc.); and 3. Integration of Programming (Arduino and/or Matlab) or circuits to each technological device. Technological artifacts demarcate different contrasts between physics and geometry, focused on the form-movement and time-space relationship. Geometry and physics have different elements in common such as shape, movement, observation, verification, among others; which are immersed in the process of construction of technological artifacts.
Downloads
References
(1) Arango, J., Escobar, L. y Reyes, C. (2012). Figuras de Chladni en tambores. Lecturas Matemáticas, 33(1), 5-18.
(2) Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ta ed.). Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.
(3) Barrera, M., Correa, J., Echeverry, S., Martínez, J., Martínez, C. y Parra, R. (s.f.). Banda transportadora con electroimán. Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/3138/Banda%20transportadora.pdf
(4) Bravo, A., Ramírez, G., Faúndez, C. y Astudillo, H. (2016). Propuesta didáctica constructivista para la adquisición de aprendizajes significativos de conceptos en física de fluidos. Formación Universitaria, 9(2), 105-114. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v9n2/art12.pdf
(5) Cea, M. (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. España: Síntesis. Sociología.
(6) Deorsola, M. y Morcelle, P. (2017). Circuitos eléctricos Parte 1. Buenos Aires, Argentina: Editorial Universidad de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61804/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(7) Einstein, A. (1916). Die Grundlage der allgemeinen Relativitátstheorie. Annalen der Physik, 7.
(8) Etayo, J. (1988). Los caminos de la geometría. En Historia de la matemática en los siglos XVLL y XVLLL (pp. 11-29). Real Academia de Ciencias, Madrid.
(9) Etayo, J. (1992). El reinado de la Geometría Proyectiva. En Historia de la Matemática en el siglo XIX (pp. 115-138). Real Academia de Ciencias, Madrid.
(10) García, P. (1985). Sobre los fundamentos geométricos de las teorías físicas. Lección inaugural del XVII Curso de Estudios Superiores de la Armada. Ed Real Observatorio de la Marina.
(11) Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ed Morata.
(12) Halabi, O. & Chiba, N. (2009). Efficient vector-oriented graphics drawing method for laser-scanned display. Displays, 30(3), 97-106.
(13) Hardy, T. (2001). IA: Inteligencia Artificial. POLIS, Revista de la Universidad Bolivariana, 1(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30500219
(14) Martínez, M. S. (2003). Concepciones sobre la enseñanza de la resta: un estudio en el ámbito de la formación permanente del profesorado. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Repositorio Institucional.
(15) Natan, T., Katz, B. & Rosen, J. (2009). Review of three-dimensional holographic imaging by multiple-viewpoint-projection based methods. Appl. Opt, 48(34), H120-H136.
(16) Patiño, N., Bárcenas, S. y Fernández, J. (2013). Estrategias mediadas por la tecnología que contribuyen al desarrollo y socialización del conocimiento en matemáticas. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (19).
(17) Rivera, J. E. y Sánchez, D. V. (2016). Inteligencia artificial ¿Reemplazando al humano en la psicoterapia? Escritos, 24(53), 271-291. https://doi.org/10.18566/escr.v24n53.a02
(18) Romero, J., Dafonte, C., Gomez, A. y Penousal, F. (Eds). (2007). Inteligencia artificial y computación avanzada. España: Fundación Alfredo Bañas.
(19) Salinero, M. (2013). Diseño de una banda transportadora mediante Guide de Matlab [Tesis de pregrado, Universidad Carlos III de Madrid].
(20) Severin, E. (2014). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. Santiago: Editorial Oreal/Unesco.
(21) Tapia, J. A. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. Ministerio de Educación y Ciencias. La orientación escolar en centros educativos. Ministerio de Educación y Ciencia.
(22) Van de Velde, H. (2002). La sistematización de experiencias educativas: un espacio para la reflexión crítica y la transformación de la práctica. Módulo 4: Aprender a sistematizar, sistematizando las experiencias educativas, en su propio ámbito y desde sus protagonistas. IDE-UCA, Managua.
(23) Vidal, C., Lineros, M., Uribe, G. y Olmos, C. (2019). Electrónica para Todos con el Uso de Arduino: Experiencias Positivas en la Implementación de Soluciones Hardware-Software. Información tecnológica, 30(6), 377-386. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000600377
(24) Villota, J. & Villota, M. (2018). Estratégias de ensino para a contrução de produtos tecnológicos mediante a implementação de resíduos sólidos. Educação no século XXI.
(25) Villota, J. (2018). Concepções utilizadas por futuros professores: um olhar desde a integração de TIC na disciplina de didática das matemáticas. Em Desafios e Estratégias para a Educação a Distância (pp. 45-60). Editorial Atena.
(26) Villota, J. (2020). Concepciones de los profesores universitarios de matemáticas sobre la implementación y uso de las TIC para la enseñanza de contenidos matemáticos [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. Salamanca- España.
(27) Villota, J. (2023). Técnicas utilizadas para a aprendizagem das matemáticas. Brazilian Journal of Development, 9(1), 5515–5530. https://doi.org/10.34117/bjdv9n1-377
(28) Villota, J. y Iglesias, G. (2021). La inteligencia artificial en el campo de la educación superior. En J. Villota, H. González y P. Medina. (Eds.), Educación y sociedad: cambios y transformaciones desde la ciencia y la tecnología (pp. 19-40). Cali, Colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali.
(29) Villota, J. y Villota, M. (2022a). Aprendendo a física mediante experimentos: um olhar da física na comunidade Indígena Misak. Olhar De Professor, 25, 1–22. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.17073.016
(30) Villota, J., González, H. y Pereira, A. (2018). Strategies Used by Teachers of Mathematics in the Implementation of Tasks. Modern Applied Science, 12(5), 114-127. https://ccsenet.org/journal/index.php/mas/article/view/75101
(31) Villota, J., Parra, J. y Villota, M. (2022). Re-significación de los saberes ancestrales a través de las prácticas orales: Una mirada desde las nuevas tecnologías. En M. da Silva y B. Guzman. (Ed.), Educação Contemporânea. Poisson, Brasil.
(32) Villota, M. y Villota, J. (2022b). La inteligencia artificial en la sociedad del control, un paradigma alrededor de la ciencia y la tecnología contemporánea. Anuario Colombiano de Ética, 3(3), 417-424.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.