Competency assessment: an alternative to assess the performance university professor
Keywords:
evaluation, impact assessment, educational performance, professor, pedagogical competencesAbstract
The text shows the results of the impact analysis of the performance evaluation process for teachers teaching at the University of Nariño. Research conducted with a sample of 580 respondents: managers, teachers and students from Pasto and subsites in Ipiales, Túquerres and Tumaco, through semi-structured interviews, the study evaluative-descriptive purposeful explores the appreciation and the discourse of the informants using a methodical examination of the implications of the teacher performance assessment, whose findings are triangulated with the results of systematic reflection about the realities concerning the subject of theoretical inquiry and documentary tissue occurs culminating synthesis an alternative way of improvement plan.
Downloads
References
(1) Acuerdo N° 194 (1993). Estatuto General. Universidad de Nariño. p. 19.
(2) Acuerdo N° 057 (1994). Estatuto del Personal Docente. Universidad de Nariño. p. 105.
(3) Acuerdo N° 073 (2000). Por el cual se reforma el Estatuto del Personal Docente y se establece la reglamentación para el proceso de Evaluación Docente. Universidad de Nariño. p. 1.
(4) Acuerdo N° 095 (2000). Por el cual se reglamenta el proceso de evaluación de la labor académica de los docentes de la Universidad de Nariño. Universidad de Nariño. p. 3.
(5) Acuerdo N° 096 (2000). Por el cual se adoptan los instrumentos del proceso de evaluación de la labor acadé- mica de los docentes. Universidad de Nariño. p. 3.
(6) Bastidas Solarte, O. N. (2007). Evaluación de impacto del servicio ofrecido por la sede de la Universidad de Nariño en el Municipio de Samaniego, Pasto (Nariño). Pasto: Universidad de Nariño. Facultad de Educación. Departamento de Estudios Pedagógicos.
(7) Colina, Z., Medina, N., Parra, D., Cendró, J. & Montoya, C. (2008). Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria. Investigación Educativa. Vol. 12 Nº 22, 99-126. Recuperado octubre 5 de 2012, de: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/inv_educativa/2008_n22/a07v12n22.pdf.
(8) Letelier, M., Rodés, D., De los Ríos, D., & Oliva, C. (2008). Propuestas de un modelo para la evaluación del desempeño docente. En C. I. CINDA, Evaluación del desempeño docente y calidad de la docencia universitaria (123-138). Santiago de Chile: Alfabeta Artes Gráfcas.
(9) Ministerio de Educación Nacional (2002). Guía 31. Guía metodológica. Evaluación anual de desempeño laboral. Docentes y Directivos Docentes del Estatuto de Profesionalización Docente. Decreto Ley 1278 de 2002.
(10) Montenegro, Aldana, I. A. (2003). Evaluación del desempeño docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
(11) Osejo, E. (2012, agosto). [Entrevista con Edgar Osejo, Vicerrector Académico de la Universidad de Nariño periodo 1995-2000: inicio del proceso de evaluación del desempeño pedagógico de los docentes de la Universidad de Nariño]. Grabación en audio.
(12) Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (2003). Manual para la elaboración de planes de mejoramiento. Bogotá: Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. p. 5.
(13) Tobón, Sergio (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación(Tercera ed.). Bogotá: Ecoe Ediciones Ltda.
(14) Universidad de Nariño (2008). Pensar la Universidad y la Región. Construcción Participativa. Plan de Desarrollo de la Universidad de Nariño 2008-2020. Universidad de Nariño. p. 92.
(15) Uscátegui, Mireya & Álvarez, María T. (2003). Sistema de Autoevaluación y Desarrollo Institucional. Universidad de Nariño. p. 32.
(16) Zúñiga, M. & Jopia, B. (2008). Evaluación del Desempeño Docente y Calidad de la Docencia Universitaria. Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA, Santiago de Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.