Competency assessment: an alternative to assess the performance university professor

Authors

  • Martha Alicia López Lasso Universidad de Nariño.
  • Esteban Job Solarte Benavides Universidad de Nariño.

Keywords:

evaluation, impact assessment, educational performance, professor, pedagogical competences

Abstract

The text shows the results of the impact analysis of the performance evaluation process for teachers teaching at the University of Nariño. Research conducted with a sample of 580 respondents: managers, teachers and students from Pasto and subsites in Ipiales, Túquerres and Tumaco, through semi-structured interviews, the study evaluative-descriptive purposeful explores the appreciation and the discourse of the informants using a methodical examination of the implications of the teacher performance assessment, whose findings are triangulated with the results of systematic reflection about the realities concerning the subject of theoretical inquiry and documentary tissue occurs culminating synthesis an alternative way of improvement plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esteban Job Solarte Benavides, Universidad de Nariño.

Artículo derivado de la investigación “Evaluación del impacto de los procesos de evaluación del desempeño pedagógico de los Docentes de la Universidad de Nariño”, proyecto aprobado por el Comité de Investigaciones de la Universidad de Nariño.

Licenciada en Educación: Filosofía y Letras. Magister en Docencia Universitaria. Docente Tiempo Completo de la Facultad de Educación. Coordinadora Postgrado “Maestría en Docencia Universitaria”. Integrante del Comité Curricular y de Investigaciones de la Maestría en Docencia Universitaria. Líder del Grupo de Investigación Docencia Universitaria – GIDU. Editora-Directora de la Revista electrónica “Universitaria: Docencia, Investigación e Innovación” de la Universidad de Nariño. E-mail: marthica_alicia@hotmail. com

Magister en Educación con énfasis en Evaluación Educativa. Especialista en Docencia Universitaria. Especialista en Administración Educativa. Especialista en Pedagogía. Docente del Colegio San Felipe Neri e I.E.M Normal Superior de Pasto. Integrante del Grupo de Investigación Docencia Universitaria – GIDU. Integrante del Comité Editorial de la Revista Electrónica “Universitaria: Docencia, Investigación e Innovación” de la Universidad de Nariño. E-mail: essobe-1@hotmail.com.

 

References

(1) Acuerdo N° 194 (1993). Estatuto General. Universidad de Nariño. p. 19.

(2) Acuerdo N° 057 (1994). Estatuto del Personal Docente. Universidad de Nariño. p. 105.

(3) Acuerdo N° 073 (2000). Por el cual se reforma el Estatuto del Personal Docente y se establece la reglamentación para el proceso de Evaluación Docente. Universidad de Nariño. p. 1.

(4) Acuerdo N° 095 (2000). Por el cual se reglamenta el proceso de evaluación de la labor académica de los docentes de la Universidad de Nariño. Universidad de Nariño. p. 3.

(5) Acuerdo N° 096 (2000). Por el cual se adoptan los instrumentos del proceso de evaluación de la labor acadé- mica de los docentes. Universidad de Nariño. p. 3.

(6) Bastidas Solarte, O. N. (2007). Evaluación de impacto del servicio ofrecido por la sede de la Universidad de Nariño en el Municipio de Samaniego, Pasto (Nariño). Pasto: Universidad de Nariño. Facultad de Educación. Departamento de Estudios Pedagógicos.

(7) Colina, Z., Medina, N., Parra, D., Cendró, J. & Montoya, C. (2008). Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria. Investigación Educativa. Vol. 12 Nº 22, 99-126. Recuperado octubre 5 de 2012, de: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/inv_educativa/2008_n22/a07v12n22.pdf.

(8) Letelier, M., Rodés, D., De los Ríos, D., & Oliva, C. (2008). Propuestas de un modelo para la evaluación del desempeño docente. En C. I. CINDA, Evaluación del desempeño docente y calidad de la docencia universitaria (123-138). Santiago de Chile: Alfabeta Artes Gráfcas.

(9) Ministerio de Educación Nacional (2002). Guía 31. Guía metodológica. Evaluación anual de desempeño laboral. Docentes y Directivos Docentes del Estatuto de Profesionalización Docente. Decreto Ley 1278 de 2002.

(10) Montenegro, Aldana, I. A. (2003). Evaluación del desempeño docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

(11) Osejo, E. (2012, agosto). [Entrevista con Edgar Osejo, Vicerrector Académico de la Universidad de Nariño periodo 1995-2000: inicio del proceso de evaluación del desempeño pedagógico de los docentes de la Universidad de Nariño]. Grabación en audio.

(12) Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (2003). Manual para la elaboración de planes de mejoramiento. Bogotá: Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. p. 5.

(13) Tobón, Sergio (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación(Tercera ed.). Bogotá: Ecoe Ediciones Ltda.

(14) Universidad de Nariño (2008). Pensar la Universidad y la Región. Construcción Participativa. Plan de Desarrollo de la Universidad de Nariño 2008-2020. Universidad de Nariño. p. 92.

(15) Uscátegui, Mireya & Álvarez, María T. (2003). Sistema de Autoevaluación y Desarrollo Institucional. Universidad de Nariño. p. 32.

(16) Zúñiga, M. & Jopia, B. (2008). Evaluación del Desempeño Docente y Calidad de la Docencia Universitaria. Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA, Santiago de Chile.

Published

2013-08-01

How to Cite

López Lasso, M. A., & Solarte Benavides, E. J. (2013). Competency assessment: an alternative to assess the performance university professor. Tendencias, 14(1), 216–257. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/985