Promoting entrepreneurship through academic and research activities

Authors

  • Fernando Suárez Galvis Institución de Educación Superior ITSA

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.171802.84

Keywords:

Entrepreneurship, academic activities, research activities, ITSA

Abstract

The article is focused on analyzing the promotion of entrepreneurship through academic and research activities at the Institution of Higher Education ITSA. Through a documentary review with a bibliographic design an analysis of the different actions that have been developed in the organizational plans is made, as well as the way of managing and diffusing the knowledge, providing visibility, to guarantee the promotion of the enterprise, supporting the exposed with The theoretical referents of Robles y Pelekais (2015); Valverde (2011); Vasquez (2015); Torrent- Sellens (2014), among others. The results show that the evolutionary process of entrepreneurship is observed from teaching as a transverse axis of the curriculum, which gives form to the programmatic contents of each of the subjects taught in the different undergraduate courses, to the changes occurred in the making Presence of communication networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Suárez Galvis, Institución de Educación Superior ITSA

Doctor en Ciencias Gerenciales. Institución de Educación Superior ITSA. Docente Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas.

References

(1) Barceló, G. (2007). El dirigente del futuro. Madrid España. Asociación para el progreso de la dirección.

(2) Bonilla, L. y Sánchez, G. (2005). Emprendimiento innovador y microempresas. Editorial UOC Business School. Barcelona, España.

(3) Donini, Y; Donini, J. (2012). Emprendimiento y creación de empresas: Teoría, Modelos y Casos. Bogotá –Colombia. Editorial Universidad de la Salle.

(4) Drucker, P. (2010) "The discipline of innovation". Harvard Business Review. 76

(5) Frydman, F. (2003). Cultivar el compromiso. Manual de desarrollo de fondos para organizaciones sociales. Primera Edición. Buenos Aires, Argentina

(6) Gámez, J. (2009). Aproximación a los modelos de emprendimiento. Management, issn 0122-6681, Vol. XVIII, n.° 31, enero-junio 2009, p. 153-170. Universidad de San Buenaventura, Bogotá, D.C.

(7) Gerencie. (2011). Emprendimiento. Disponible en http://www.gerencie.com/ emprendimiento.html. Consultado el 20/11/16.

(8) Guedez, V. (2006). Ética y práctica de la responsabilidad social empresarial. Editorial Planeta Venezolana. Caracas, Venezuela.

(9) Gutiérrez, J. (2015) Modelo de competencias investigativas empresariales desde la universidad, empresa y estado en Colombia. Prax. Saber) [online]. Vol.6, n.12 [cited 2017-02-20], pp.241-267. Available from: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592015000200012&lng=en&nrm=iso>. ISSN 2216-0159.

(10) Haussman, R. (2003) Venezuela ́s growth implosion: a neoclassical story. En D. Rodrik ed. In search of prosperity, pp. 224 –270. Pinceton University Press.

(11) Hisrich, R; Peters, M; Shepherd, D. (2005). Entrepreneurship. Emprendedores. 6ta edición. Editorial Mc Graw Hill. España.

(12) Leiva, J.C. (2009). Los emprendedores y la creación de empresas. Editorial Tecnológica de Costa Rica. Costa Rica.

(13) Luengo, G. E. (2003). 'La refundación de la universidad: pertinencia y viabilidad desde América Latina'. [ITESO, México 1 Ponencia elaborada para la Conferencia Internacional a Universidade XXI, realizada el 25 al 27 de noviembre del 2003, en Brasilea, Brasil, bajo los auspicios del Ministerio de Educacao y la UNESCO]

(14) Moenaert, C. (2010). Estrategias gerenciales para el cambio en las organizaciones. Barcelona –España. Editorial Amat

(15) Monsalve, A (2009) Emprendimiento Social Modelo de Desarrollo Alternativo. Bogotá

(16) Quintero, A. y Sánchez, I. (2005). El emprendimiento empresarial: una mirada desde la historia para conocer su origen y evolución. Universidad Surcolombiana. Grupo de Investigaciones Pymes. Colombia.

(17) RedEmprendia (2014) El fomento de la cultura emprendedora y la mejora de la formación en emprendimiento e innovación. España. Disponible en: https://www.redemprendia.org/sites/default/files/descargas/InformesREDEMPRENDIA1_El-Fomento-de-la-Cultura-Emprendedora.pdf

(18) Robbins, S. (2005). Administración. 8va edición. Editorial Prentice Hall. México

(19) Robles, A; Pelekais, C (2015) Emprendimiento y gerencia de los procesos organizativos. Editorial Académica Española. Madrid

(20) Urbano, D y Toledano, N. (2011). Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Editorial UOC. Barcelona. España

(21) Vainrub, R. (2006). Convertir sueños en realidades. Una guía para emprendedores. Ediciones IESA.

Published

2017-11-24

How to Cite

Suárez Galvis, F. (2017). Promoting entrepreneurship through academic and research activities. Tendencias, 18(2), 183–196. https://doi.org/10.22267/rtend.171802.84