Sustainability analysis of the strengthening processes of a rural association: Asomora a case study
DOI:
https://doi.org/10.22267/rcia.163301.2Keywords:
Organization, producers, access, market, social capital.Abstract
In Colombia, different public policies have been implemented to support small rural producers as a strategy to improve their access to markets showing low satisfactory results. The aim of this paper was to identify the factors related to the achievement of the sustainability of the strengthening processes of the rural associativity. A qualitative research was carried out with the case study of the Association of Small Producers of Blackberry (Asomora), in the municipality of Trujillo, state of Valle del Cauca. The strengthening process of Asomora showed as the most significant achievement the increase in the direct market-access rate. However, the process did not reach the sustainability of the Association due to self-interest issues, low commitment of the produces to the Association and lack of financial funds to compete with intermediaries. The results of this study showed that to reach sustainability in rural associativity processes, economic, technical, environmental, social and political factors must be integrally and simultaneously analyzed to guarantee the proper construction of social capital through confidence relations between the associations’ members and their commitment to build participative plans.
Downloads
Metrics
References
ÁLVAREZ, L.; SAIZ, J. E.; DÍAZ, R. D.; CASTILLO, D.; HERRERA, A. 2012. La cooperativa de productores agropecuarios de Lenguazaque, el Valle de Ubaté y municipios circunvecinos (COOPALAC) y su impacto en el desarrollo rural del municipio de Lenguazaque, Cundinamarca. Gest. Soc. 5(2):51 - 73.
AMÉRICO, M.; AOKI, P.; BOSISIO, F.; AMORIM, B.; FONTES, L. 2013. A extensão rural na prática organizativa dos agricultores familiares da comunidade do Córrego do Mosquito, Jaguaré - ES. Cadernos de Agroecología. 8(2):1 - 4.
AMÉZAGA, C.; RODRÍGUEZ, D.; NÚÑEZ, M.; HERRERA, D. 2013. Orientaciones Estratégicas para el Fortalecimiento de la Gestión Asociativa. San Salvador: IICA. 98 p.
ARTARAZ, M. 2001. Teoría de las tres dimensiones de desarrollo sostenible. Ecosistemas. 10(3):1 - 6.
ASOHOFRUCOL. ASOCIACIÓN HORTIFRUTÍCOLA DE COLOMBIA. 2012. Plan Nacional de Fomento Hortifrutícola 2012 - 2022. Disponible en: http://www.asohofrucol.com.co/archivos/biblioteca/biblioteca_204_Dr.AlvaroErnestoPalacioPelaez.pdf; consulta: marzo, 2015.
BIJMAN, J. 2013. Las cooperativas agroalimentarias en la UE. Empresas modernas con retos modernos. Mediterráneo Económico. Colección Estudios Sociales. 24:41 - 60.
BOLAÑOS, O. 1999. Caracterización y tipificación de organizaciones de productores y productoras. 31 - 39. En: XI Congreso Nacional Agronómico/I Congreso Nacional de Extensión. Costa Rica.
CENTRO PARA EL DESARROLLO DE CAPITAL HUMANO. 2007. Desarrollo de una metodología de fomento de la asociatividad del sector micro y pequeño empresarial. Santiago: CENDEC. 145 p.
CONGRESO DE COLOMBIA. 1994. Ley 118 de 1994. Disponible en: http://www.asohofrucol.com.co/archivos/fnfh_marcolegal_1_anexo13.pdf; consulta: marzo, 2015.
EFENDIEV, A.; SOROKIN, P. 2013. Rural Social Organization and Farmer Cooperatives Development in Russia and other Emerging Economies: Comparative Analysis. Developing Country Studies. 3(14):106 - 116.
GOTTRET, M. V.; JUNKIN, R.; UGARTE, C. I. 2011. Autoevaluación facilitada para la gestión de empresas Asociativas rurales. Turrialba, Costa Rica: Centro Agronómico Tropical de Investigación y Enseñanza. 48 p.
IICA. INSTITUTO INTERAMERICANO DE COOPERACIÓN PARA LA AGRICULTURA. 2009. Estudios de caso en comercialización de pequeños productores rurales. En: http://legacy.iica.int/Esp/organizacion/LTGC/agroindustria/Documentos%20Agroindustria%20Rural/Estudios%20de%20caso%20en%20comercializaci%C3%B3n%20de%20peque%C3%B1os%20productores%20rurales.pdf; consulta: mayo, 2015.
LAMNEK, S. 2005. Qualitative social research. Cuarta edición. Holz. Berlin. 191 p.
LATTUADA, M.; NOGUEIRA, M. E.; RENOLD, J. M.; URCOLA, M. 2011. El cooperativismo agropecuario argentino en la actualidad. Presentación y análisis de tres casos desde la perspectiva del capital social. Mundo Agrario. 12(23):1 - 37.
MARTÍNEZ, P. 2006. El método de estudio de caso: Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y Gestión. 20:165 - 193.
MEDICI, A. 2006. Empreendedorismo e associativismo nos agronegócios: a sua presença (e ausência) na região de Botucatu-Sp. Revista Ciência Em Extensão. 3(1):70 - 80.
MELGAREJO, Z.; VERA, M. A.; MORA, E. H. 2013. Competitividad de la MIPYME y desarrollo regional. Estudio del caso colombiano. Tendencias. 14(2):184 -215.
MORENO, D.; URIBE, M. C.; SANTIAGO, L. F. 2011. Comunicación y manejo social para la asociatividad: Mecanismo para la sostenibilidad rural. Bogotá: SENA-SAC. 28 p.
NOELLE-NEUMANN, E.; PETERSEN, T. 2005. Alle, nicht jeder. Einführung in die Methoden der Demoskopie. Cuarta edición. Springer-Verlag. Berlin. 660 p.
OSTERTAG, C. F. 2002. Factores claves de éxito de una agroindustria rural : el caso de la asociación de producción y mercadeo para la educación - ASPROME, Cali, Colombia. FAO, Oficina Regional para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, 27 p.
PLATA, J.; GUTIERREZ, Y.; GUTIERREZ, Y. L. 2010. El impacto de los parafiscales en el sector agropecuario. Revista Desarrollo Gerencial. (2):118 - 142.
RIELLA, A.; VITELLI, R. 2009. Organizaciones rurales y acción colectiva en Uruguay : estudios en tiempos de crisis. Primera edición. Europe Aid Co-operation Office. Montevideo. 306 p.
RINCÓN, N.; SEGOVIA, E.; AGUILERA, G.; LÓPEZ, A.; ZAVARCE, E.; LEAL, M. 2004. Los pequeños productores y su participación en el proceso de comercialización agrícola. Revista de La Facultad de Agronomía. 21(2):1 - 13.
RODRIGUEZ, H.; GARCÍA, R.; IWAMOTO, I. 2008. The reasons for failure in the regional plan of agricultural marketing in Colombia: The case of the fruit and vegetables marketing plan in the Cauca Valley Province. Agricultural Marketing Journal. 17(1):32 - 40.
RUEDA, M. A.; MUÑOZ, J. H. 2011. Asociatividad, capital social y redes de innovación en la economía rural. Gestión Social. 4(1):27 - 41.
SEPÚLVEDA, S.; CHAVARRÍA, H.; CASTRO, A.; ROJAS, P.; PICADO, E.; BOLAÑOS, D. 2002. Metodología para estimar el nivel de desarrollo sostenible en espacios territoriales. En: http://ecaths1.s3.amazonaws.com/desarrollosostenible/176848813.Metodologia%20estimar%20DS%20territorio.PDF; consulta: noviembre, 2015.
SOCIEDAD DE AGRICULTORES DE COLOMBIA. 2010. Sector Rural y Agropecuario: Desarrollo y Futuro. En: http://www.fedearroz.com.co/noticias-docs/POLITICA_ SECTORIAL_SAC.pdf; consulta: mayo, 2015.
SZMULEWICZ, P.; GUTIÉRREZ, C.; WINKLER, K. 2012. Evaluación de las habilidades asociativas en redes de agroturismo del sur de Chile. Estudios y Perspectivas en Turismo. 21:1013 - 1034.