Expressions of Afrocaribe resistance: The decolonial look at Jorge Artel’s poetic work
DOI:
https://doi.org/10.22267/rceilat.204647.89Keywords:
Resistance, Afro-Colombian, Poetic, IdentityAbstract
Speaking of Afro-Caribbean resistance leads to recreating the memory and paths traveled by men and women such as Candelario Obeso, Luis Antonio Robles, Juan, Delia and Manuel Zapata Olivella, Aquiles Escalante and Jorge Artel, among others; who bequeathed to us their word and their commitment in the fight for identity, recovery and dignification of the memory of the Afro-descendant people, through their intellectual production, as researchers, narrators, folklorists and poets. This essay makes a decolonial reference to the poet Jorge Artel. Poet of his race and of his people, of his drums and of protests full of life, of blackness, of boundless emotion, of ancient anguish and call of blood. Jorge Artel intuited, knew, understood, that modernity is a cesspool that with the rhetoric of progress, hides its consequences, as well as hides the irreducible energy of the marginalized and excluded from the earth.
Downloads
References
Artel, J. (1972). Poemas con botas y banderas. Barranquilla, Colombia: Ediciones Universidad del Atlántico.
Artel, J. (1972). Tambores en la noche. Colombia: Ministerio de Cultura.
Artel Alcázar, J. N. (2004). Tambores en la noche y selección de poesía inédita. Barranquilla, Colombia: Nobel Impresores Ltda.
Cabarcas O. M. J. (2013). La figuración poética de la identidad: lo negro en Tambores en la Noche de Jorge Artel. Estudios de literatura colombiana, 32, 73-86. Universidad del Atlántico, Barranquilla.
De Certau, M. (1986). The practice of every day life. Berkeley, Estados Unidos: California UP.
De Sousa Santos, B. (2009). Epistemologías del Sur. México: Siglo XXI.
Díaz A. J, (2009). La construcción de lo afro en la poética de Jorge Artel, Revista Cuadernos de literatura del Caribe e Hispanoamérica, 9, 95-106.
Duncan, Q. (2013). El afrorrealismo en Nicolás Guillén y Jorge Artel. Revista Comunicación, 22,(1). Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Eljach, M. (2006). La construcción jurídica del negro en la Colonia. Popayán, Colombia: AXIS MUNDI Editores.
Fanon, F. (1961). Los condenados de la tierra. París, Francia: Editorial Grove Press.
Lawo-Sukam, A. (2010). Hacia una poética afro-colombiana: el caso del Pacífico. Universidad del Valle. (Presentación).
Mignolo, W. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura: un manifiesto. En: El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 25-46). Bogotá, Colombia: Editores Santiago Castro-Gómez, Ramón Grosfoguel.
Obeso, C. (2009). Cantos populares de mi tierra Bogotá, Colombia: Ministerio de Cultura, Alcaldía Mayor de Bogotá.
Ortega H., M. (2006). Temáticas recurrentes en la poesía de Jorge Artel, Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica. Barranquilla, Colombia: Universidad
del Atlántico,
Rodríguez, H. N. (2014). La poética de Jorge Artel, más allá del Estado nación. Revista semestral de la Cátedra de la Lengua y Literatura hispanoamericana, 24(1), 39-63. Universidad Católica del Sacro Cuore, Milano, Italia. Centroamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudios Latinoamericanos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Otras métricas: